Úvod > Články > Issová a Mádl zvedli české blogery ze židlí – a nejen je

Issová a Mádl zvedli české blogery ze židlí – a nejen je

Před několika týdny jsme byli svědky představení asi nejúspěšnějšího virtuálního projektu této volební kampaně. Video „Přemluv bábu“ (s podtitulem „a taky dědu“) vidělo víc než půl miliónu Čechů – bez reklamy, bez inzerce, ale samozřejmě s masivní podporou médií, která o něm informovala na předních stránkách.

Asi nemá smysl řešit, zda toto video je „dobré“ či nikoliv. Svůj názor na něj vyjádřily desítky osobností a některé blogovací servery (například Aktuálně.cz) dokonce udělaly speciální reportáže s názory na tento počin. Jedna skupina lidí prostě video „nepobrala“ a ta druhá podle skromného názoru autora rozumí vtipu a nadsázce.

Faktem zůstává prostá úspěšnost a v demokratickém prostředí internetu to platí obzvláště. Ano, některé projekty politického marketingu se díky placené reklamě (dominantě na googlu) vyšplhají na akceptovatelnou hranici, ale prostě nevzbudí efekt, který je žádán. Pokud nejsou samy o sobě vtipné, působí pouze jako rozcestník YouTube videí - v lepším případě (antiparoubkovské stránky). Extrémem jsou upocené internetové antikampaně, které s obvyklou snůškou ideologie produkuje obvykle sociální demokracie s cílem upozornit na slabá místa konkurentů. S jedním drobným rozdílem – na internetu (na rozdíl od billboardů) je velmi jednoduché „sáhnout si“ na protiargumenty a utvořit si vlastní názor. Navíc „válcovačka“ tímto způsobem vedená bez vtipu a jakékoliv nadsázky prostě vůči příjemcům sdělení nefunguje tak, jak by si mnozí přáli.

Video, které je samo o sobě zajímavé, stejně jako odkaz na Facebooku prostě funguje jinak. Funguje, pokud je zajímavé nebo vtipné. Konečně návštěvnost a oblíbenost stránek politických stran na již zmíněném Facebooku hovoří sama za sebe a například obliba „Hlášek Karla Schwarzenberga“, abych nehovořil jen o oficiálních profilech politických stran, je toho dobrým příkladem. Nezáleží na tom, zda inspirace přichází ze zahraničí, či nikoliv. Samozřejmě je sympatické, že tvůrci „Přemluv bábu“ upozornili na to, že jejich video není původní. Jiní však berou nápady ze zahraničí také a zbytečně svoji inspiraci nepřiznávají. Přitom k tomu není jediný důvod. Jen působí „divně“, když se to prolákne.

Volby, které nás čekají na konci května, budou nepochybně zásadní. Stojíme před dluhovou pastí a svádí se zásadní boj o to, zda se budeme muset doprošovat o pomoc tak, jako to dnes dělá Řecko. Stojíme před rozhodnutím, zda drastická opatření ve svém důsledku ublíží všem těm, co nemají „našetřeno“, těm totiž peníze dojdou nejdříve. I na internetu běží boj o to, kdo půjde volit. Před několika dny vyšel průzkum, který je velmi skeptický vůči účasti mladých lidí ve volbách. Dokonce samotná kampaň Baracka Obamy neměla dominantní úspěch mezi prvovoliči.

Přitom těchto mladých lidí se letošní volby dotknou nejvýrazněji, a proto každá snaha o změnu těchto predikcí by měla být hodnocena pozitivně. Přemluv bábu je možná kontroverzní spot, ale spot, který sleduje (a snad i dosáhne) dobrého cíle – zainteresovat mladé lidi na své vlastní budoucnosti. Přimět je k tomu, aby volby považovali i za „svou“ věc a věc své rodiny.

TOP 09 na Facebooku – nové aplikace do voleb

Český nejpopulárnější profil politické strany TOP 09 od začátku roku prošel výraznou proměnou. Zásadní změny v profilech jsou obvykle charakterizovány změnami na pozicích záložek, nicméně těm se zatím viditelné zásahy vyhnuly. Nově fanoušci profilu najdou nejen odkazy na profily lídrů, ale i na krajské organizace TOP 09, kde lze najít informace z vrcholící volební kampaně. Svoji pozici posílil i stále populárnější Twitter, který sice dosud nemá v naší zemi pozici stejnou jako například v USA, ale jehož služeb využívá stále víc lidí. Jako v každé sociální síti jde o jediné – nakládat s informacemi tak, jak si jejich příjemci přejí. V případě Twitteru jde především o rychlost, proto TOP 09 pouští vlákna na Twitter jako na první místo, mnohdy i před tím, než své výstupy pošle do zpravodajských agentur - v našem případě do ČTK. Sice jde o minuty, ale o minuty, které uživatelé oceňují – což je vidět na počtu followerů, který je mezi českými politickými profily nejvyšší (ODS má necelou polovinu ze 789 followerů, kterými disponuje TOP 09).

Ožila také záložka „videoblogy“, která byla na podzim jednou z nejoblíbenějších. Před několika dny TOP 09 oznámila pravidelné zveřejňování dalších reakcí svých představitelů

Fanouškům na Facebooku je také již několik dnů nabízeno zapojení se do volební kampaně – jsou zváni mezi podporovatele TOP 09 prostřednictví reklamy (social-ad), pro které byly vybudovány nové stránky MY.TOP 09. Podstatná je také práce se samotným profilem, který díky vybudování struktury krajských prezentací nemusí přetékat každou zprávou z kampaně, ale může se dál zaměřovat na důležité věci. V tuto chvíli to jsou vedle aktuálních témat (například vyjádření Karla Schwarzenberga k tragédii prezidentského speciálu) medailonky a exkluzivní rozhovory s lídry kandidátek TOP 09, tzv. TOP hovory. Změna v odkazech se také dotkla umístění článků, dnes se prakticky všechny dají najít na hlavní www prezentaci TOP 09, což rozšiřuje počet případných zájemců o informace nejen na okruh držitelů profilů na Facebooku. Svůj význam také posílila videa, dnes většina publikovaných věcí nemá pouze svoji textovou podobu, ale především tu audiovizuální. 

Mimochodem, návštěvnost videí také stojí za povšimnutí. Vedle předpokládaných „nej“ nebo „top“ videí je na 4. pozici video Miroslava Kalouska z vystoupení na Vysoké škole ekonomické v Praze, zájem dokonce předčil i jeho vlastní tiskovou konferenci ke státnímu rozpočtu. Samotná přednáška je rozdělena do osmi dílů.

Druhou nejaktivnější stranou na Facebooku a obecně na sociálních sítích je nepochybně ODS. Její profil není tolik upraven oproti TOP 09, ale dosahuje také velkého počtu fanoušků a zlepšil se i v počtu reakcí fanoušků na publikované odkazy a statuty. ODS využívá mnohem masivněji své „fans“ k ovlivňování anket na internetu. Z jejich záložek je upravený odkaz na YouTube, který jinde vystupuje jako televize ODS. Díky využití sociální sítě na YouTube došlo k upozadění videí na Facebooku a to na obou profilech.

13. 5. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Digitální Česko 2.0: přešlapování na místě

Vláda vzala na vědomí zprávu o plnění agendy Digitální Česko 2.0 s tím, že je splněno 14 bodů ze 17. Bližší pohled...

 

Přešlapování okolo zdravotnické informatiky

Zdravotnictví představuje nepochybně jednu z nejlukrativnějších oblastí, se kterými se lze v současném světě...

 

Open source se ve státní správě daří

Open source postupně překonává předsudky o nespolehlivých a špatně použitelných řešeních. Plně jej podporuje...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...