Úvod > Články > I virtuální kampaň může být bolestivá

I virtuální kampaň může být bolestivá

Už jen pár dní a bude pokoj. Minimálně do okamžiku, než se partaje usnesou, že je to pat a že budou nové volby, klesne adrenalinová hladina na českém internetu a nejen na něm. Už aby to bylo, to, co se děje v posledních týdnech, je takřka nesnesitelné.

Jedno se musí politikům nechat. Tak dlouhá volební kampaň je vesměs přiměla naučit se využívat a zneužívat veřejné sítě, jak to jen jde. Internet se v uplynulém půlroce zpolitizoval jako nikdy předtím. Přesto i to má několik málo výhod. Všechny strany totiž zůstávají věrny svým praktikám, takže buran zůstane buranem, i když bude používat moderní technologie.

Nejzásadnější změnu do života politiků přinesl bezesporu Facebook. Výkřiky Zdeňka Škromacha už zevšedněly jak jeho fanouškům, tak jeho odpůrcům, je třeba zajít dál. Nemine obnovení stránky, aby na vás v pravé liště nevybafla reklama placená některou ze stran.

Facebook sice umožňuje zavření reklamy a udání důvodu, proč ji nechcete, navíc můžete dokonce zatrhnout políčko „urážlivé“, čehož je s chutí využíváno při reklamách z druhé strany politického spektra, než je sám uživatel, ale za pár dní se objeví další.

Skutečně nepříjemná věc se stala straně ODS, které ze dne na den zmizel její celý profil na této sociální internetové síti. Proč? To se dá jen těžko odhadovat, ale nějaká ta intervence ze strany politických soků není nemožná.

ODS připravila na internetu virtuální demonstraci, kde žádá svoje příznivce, aby vytvořili figurku a poslali ji na demonstraci. Následovala propagace přes Facebook, po které přišlo smazání či zablokování účtu. Sama ODS z toho není moudrá a v zásadě netuší, kdo a na základě čeho profil smazal. Přesto má demonstrace v době psaní tohoto článku již přislíbenu učast více než šestnácti tisíc demonstrantů.

Rozhodně zajímavou kampaň na internetu a nejen na něm vytváří strana TOP 09, která umožňuje svým fanouškům vytvoření profilové fotky v podobě růžové známky, na níž se poprvé objevil sám „Kníže“.

Topce jsou ale technologie blízké a dokazuje to nejen na internetu. V Praze kupříkladu proběhl předvolební geocaching, kdy se účastníci hry mohli po nalezení souřadnic setkat s nejednou historickou postavou.

Zelení se zapsali (a ne špatně) reakcí na videoklip z Youtube „Přemluv bábu“, který znatelně zahýbal politikou napříč spektrem. Nejpikantnější je ovšem skutečnost, že se ke klipu vyjadřovali téměř všichni politici, zatímco reálně video vidělo odhadem sotva deset procent (internet stále nepatří mezi jejich denní chleba a je to poznat).

Youtube je další kanál, o kterém je potřeba se zmínit. Kvalitně se jej podařilo využít díky zmíněné reakci skutečně snad jenom Zeleným. Taková ČSSD má na svém oficiálním účtu celá tři videa - navíc pekelně stará.

Přesto je politika i tady. Nejzajímavějším projektem je přitom projekt nezávislý. Vyměňte politiky nabádá všechny občany Česka, aby šli volit a pomocí preferenčních hlasů a volením malých stran vyměnili politiky.

Po západním vzoru (stejně jako klip s bábou) si iniciativa půjčuje známé tváře (Geislerová, Kubišová, Langerová, Preiss, Bárta, Ládek a další), které pak vysvětlují, že je čas na změnu. Vrcholem je pak videoklip skupiny Nightwork, ve kterém Vojta Dyk s kolegy v pravé české putyce zpívá do cover verze Babičky Mary z Osvobozeného divadla (což byl taktéž předvolební song) vyměňte politiky.

Pochopitelně výše uvedené aktivity jsou jen pouhým zlomkem toho, co se na nás sype z virtuálního světa, kde je možné prakticky cokoli. Další tlaky jsou na mítincích, stát se vám může i to, že vám zavolá na mobil sám Jiří Paroubek a bude vám vysvětlovat, kde a komu sebere peníze na třinácté důchody.

Dovolte proto, prosím, abychom článek zakončili politickým vtipem (i ty do kampaní nezpochybnitelně patří - a to už stovky let), který se šíří v posledních dnech po Facebooku:

UPOZORNĚNÍ!!! Na letácích ČSSD došlo k tiskové chybě: Uvádí se, že v případě jejich vítězství "každý důchodce dostane 13. důchod". Správné znění je "každý 13. důchodce dostane důchod". Za prohození slov se tiskárna omlouvá. 
 

20. 5. 2010

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Digitální Česko 2.0: přešlapování na místě

Vláda vzala na vědomí zprávu o plnění agendy Digitální Česko 2.0 s tím, že je splněno 14 bodů ze 17. Bližší pohled...

 

Přešlapování okolo zdravotnické informatiky

Zdravotnictví představuje nepochybně jednu z nejlukrativnějších oblastí, se kterými se lze v současném světě...

 

Open source se ve státní správě daří

Open source postupně překonává předsudky o nespolehlivých a špatně použitelných řešeních. Plně jej podporuje...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...