Americký mobilní operátor Verizon Wireless se po delším otálení rozhodl vrátit nejméně 50 miliónů dolarů. Podle vlastního přiznání neoprávněně účtoval nejméně miliónům zákazníků drobné poplatky.

Povětšinou se jednalo o poplatky za datové přenosy u zákazníků, kteří žádné datové plány neměli. Plná hodnota vrácených peněz není ještě zcela vypočítána, podle firemní zprávy by se mohlo jednat až o 90 miliónů dolarů, což by z toho dělalo největší částku, kterou kdy americký telefonní operátor vrátil zákazníkům.

Podle firemního prohlášení za problémy může software v mobilních telefonech, který účtoval přístup i na ty stránky, které měly být zdarma. Regulační agentura FCC není z firemního vysvětlení nijak nadšena a prohlásila, že již od ledna spustila vlastní vyšetřování. Šéfová reklamačního oddělení FCC Michele Ellisonová dále konstatovala, že nechápe, proč to firmě Verizon trvalo dlouhé dva roky. Díky tomu hrozí firmě Verizon pokuta.

Zákazníci si sice na účty začali stěžovat, ale jelikož se ve většině případů jednalo o malé částky, stížnosti pravidelně vyšuměly do ztracena. Teprve v roce 2009 se do celé záležitosti zamíchaly také noviny New York Times a Cleveland Plain Dealer. Teprve potom začala firma Verizon reagovat.

Verizon nakonec přiznal, že telefony dokázaly posílat a přijímat data i v případech, kdy zákazníci neměli datové plány. To by se sice mělo ukázat při přípravě účtu, takže by se sazba za datový přenos neměla vůbec objevit, ale účty očividně nikdo nekontroloval. Některé telefony potom předstíraly datové přenosy i v případě, že nebyly vůbec zapnuté. Další zákazníci si potom stěžovali na to, že mobilní telefony mají hlavní tlačítko nastavené tak, že když se omylem zmáčkne, automaticky spustí browser i v případě, kdy nemají plány na datový přenos, a specificky firmu žádali o zablokování datových přenosů.

Současní zákazníci dostanou peníze zpátky při příštím účtu, starší zákazníci potom poštou. Jestli ovšem Verizon skutečně vrátí peníze všem zákazníkům, není zcela jasné, protože jen málokdo bude schopen prohlížet všechny účty mobilního operátora za poslední tři roky. Navíc plně neodpovídají ani počty. Verizon sice přiznává, že přesnou částku neví, ale zároveň tvrdí, že konečná částka nepřesáhne zmíněných 90 miliónů dolarů. Neprávem účtované částky jsou sice malé a pohybují se kolem 1 až 6 dolarů, ale pokud si znásobíme 15 miliónů zákazníků po dobu 36 měsíců, tak i v případě jednoho dolaru měsíčně dojdeme k mnohem vyšším číslům.

Mobilní operátoři (a ostatně telefonní společnosti obecně) mají pravidelně poněkud zvláštní schopnosti zaokrouhlování. Účtovat 61 vteřinový hovor jako dvouminutový hovor není nic neobvyklého. U Verizonu navíc došlo k problematickému účtování datových přenosů. Většina zákazníků dnes má plán, ve kterém platí za daný počet minut - a další částku za neomezený datový přenos. V případě neoprávněných účtů ale šlo o zákazníky, kteří by platili přímo za stažený objem dat, a to 2 dolary za MB.

K tomu se většina amerických operátorů pomalu blíží. Samotný Verizon před několika týdny ohlásil, že neomezené datové plány zruší. AT&T si pospíšilo ohlásit totéž. Mobilní operátoři, kteří zatím vydělávají více na provolaných minutách nežli na přenosu dat, hodlají tento trend změnit. Je to pochopitelné hned ze dvou důvodů – společnosti potřebují další zisky, a nové bezdrátové technologie nerozlišují mezi hovorem a datovým přenosem.  

Nové účty ale mohou ukázat, že ceny za hovor a textové zprávy jsou ve skutečnosti předraženy, protože z pohledu datového objemu jsou nepatrné. To je přímý protipól současné situace, kdy mobilní operátoři účtují za služby, ne za data. Jedna částka za telefonování, druhá za SMS, třetí za přístup k internetu. Zákazník ale změnu rád přivítá, protože za fixní částku získá přehled o využívané kapacitě. A jestli si za danou částku stáhne film nebo pošle 200 tisíc textovek, to je jeho věc. 

11. 11. 2010

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

X začalo zobrazovat zemi původu účtů, funkci lze ale snadno obejít

X zavedla štítky se zemí původu účtů v rámci větší transparentnosti. Odborníci i bývalí zaměstnanci ale varují, že...

 

OpenAI do roku 2030 očekává 220 milionů platících uživatelů ChatGPT

OpenAI odhaduje, že do roku 2030 bude za předplatné ChatGPT platit asi 8,5 % z 2,6 miliardy uživatelů, tedy zhruba...

 

Čínští technologičtí giganti přesouvají trénink AI modelů, obchází tak americké zákazy

Čínské technologické skupiny přesouvají trénování AI modelů do jihovýchodní Asie, aby měly přístup k čipům Nvidia i...

Nejčtenější články

O2, T-Mobile a Vodafone spustili vánoční akce: slevy, bonusy i dárky na prodejnách

 

Vánoční kampaně českých operátorů přinášejí zvýhodněné telefony, tarify i příslušenství. Zákazníci mohou získat...

Vodafone zdraží starší mobilní tarify, připlatíte si už od prosince

 

Vodafone upraví ceny starších paušálních tarifů řad Red Basic a Neomezený. Zdražení začne platit 4. prosince 2025 a...

T-Mobile naděluje: telefony se slevou až 8 000 Kč, adventní kalendář i termohrneček zdarma

 

T-Mobile spustil vánoční nabídku slev na telefony, tablety i další zařízení až 8 000 Kč. Nechybí adventní kalendář...