Překvapivým ohlášením o pohlcení konkurenční firmy T-mobile zahájila firma AT&T další rošádu na poli amerických bezdrátových sítí. Sice to do poslední chvíle vypadalo na to, že T-Mobile koupí firmu Sprint Nextel, ale nakonec v sítích AT&T zůstala německá firma.

Američtí zákazníci nadšením zrovna nejásají – vznik giganta, který bude největším poskytovatelem na americkém trhu, není důvodem k nadšení. Jeden z šéfů AT&T Randal Stephenson to celkem pochopitelně vidí jinak a mluví o “významných zlepšeních jak pro zákazníky, tak pro majitele akcií”. AT&T doufá, že během několika let díky tomu ušetří nejméně 40 miliard dolarů, první na ráně budou pochopitelně zaměstnanci - AT&T jich dnes má 267 tisíc, T-Mobile dalších 38 000. 

Skutečnost asi bude jiná a situace v oblasti bezdrátového připojení se blíží chvíli, kdy si trh rozdělí pouze dvě firmy, AT&T a Verizon Wireless, které dnes budou vlastnit více než 75 procent trhu. Tyto firmy navíc vlastní většinu infrastruktury v zemi, takže zbytek trhu si ji od nich musí pronajímat.

Když americký antimonopolní úřad v roce 1984 nuceně rozdělil firmu AT&T, více známou pod názvem Bell Telephone (která kontrolovala telefonní služby od roku 1877), na osm poboček, byla hlavním důvodem snaha prorazit monopol, zvýšit konkurenci a snížit ceny. Totéž se ozvalo v roce 1996, kdy byly americké telekomunikace deregulované.

Skutečnost je ale opět úplně jiná, AT&T od té chvíle nakupoval a T-Mobile již představuje jen třešničku na návratu k původnímu monopolu. Základy nákupů tvořily firmy SBS a Ameritech, následovalo pohlcení BellSouth a Cingular. Konkurenční Bell Atlantic (také pohrobek původní Ma Bell) zase fuzoval s GTE a posléze koupil konkurenční MCI. Původně slibovaná konkurence se ztrácí před očima.

Akcionáři zatím váhají, protože na 39 miliard, které AT&T do nákupu investuje, firma nemá a musí si 20 miliard dolarů půjčit. Navíc zaplatí 8 procenty svých akcií, takže Deutsche Telekom se stane největším akcionářem. Jméno T-Mobile z amerického trhu zmizí a zůstane pouze AT&T se 130 milióny zákazníků. Ti přitom nejsou z kvality služeb nijak nadšeni a to, že mělo AT&T monopol na iPhone, přetíženost sítí jen podtrhlo. Byla to právě firma T-Mobile, která ve své reklamní kampani na problémy AT&T opakovaně ukazovala.

T-Mobile měla na americkém trhu problémy. Přes značné investice se nebyla schopná dostat ze čtvrtého místa žebříčku, navíc neměla dostatečné spektrum na to, aby mohla upgradovat na technologie příštích generací. Hlavním problémem byl ale iPhone, protože až do chvíle jeho nástupu rostl počet zákazníků T-Mobile uspokojivou rychlostí, zisky v některých letech dokonce převyšovaly zisky, který měl Deutsche Telekom v domácím Německu. V roce 2006 ohlásila americká pobočka nárůst zisku o 15,5 procenta, zatímco v Německu došlo k pětiprocentnímu poklesu.

iPhone se ale dlouho prodával pouze prostřednictvím AT&T, později také v sítích Verizon Wireless. A T-Mobile začal ztrácet nejlukrativnější segment zákazníků, ty s fixním měsíčním plánem. Jen v roce 2010 ztratil T-Mobile 390 000 zákazníků. To všechno ve chvíli, kdy hrozily miliardové investice do americké infrastruktury, které si žádal přechod na technologii Long Term Evolution.

Situace na americkém trhu se tak konsoliduje. O tom, že Sprint Nextel brzy padne do náručí Verizon Wireless, se již otevřeně mluví, Sprintu totiž nic jiného nezbývá. A potom se již bude čekat jen na to, jak a kdy AT&T a Verizon Wireless provedou fúzi a dojde tak ke spojení South Bell a Bell Atlantic. Ma Bell bude zase na světě. 

19. 4. 2011

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.