Úvod > Články > Apple bez otce zakladatele

Apple bez otce zakladatele

Když Steve Jobs před nedávnem opustil Apple (přesněji řečeno předal postavení CEO někomu jinému), reakce odborníků i zákazníků byla okamžitá. A právem, Jobs byl víc než běžný CEO, byl opravdovou duší firmy.

Když se pokusíme analyzovat to, co jeho odchod může znamenat, bude dobré připomenout ne zase tak zcela dávný komentář Michaela Della, který na adresu v té době nevalného postavení Applu prohlásil, že by Jobs udělal nejlépe, kdyby Apple rozpustil a to málo, co za to získá, rozdal akcionářům. Dnes je Apple nejbohatší firmou nejen Spojených států, ale celého světa. A pokud se mohl takhle seknout Dell, jakou platnost mohou mít komentáře jiných.     

Odchod Jobse se koneckonců očekával, o jeho zdravotních problémech se sice neví všechno, ale že to valně nevypadá, to bylo jasné již delší dobu. Náhradníkem je Tim Cook, kterého Jobs osobně vybral a dalších 13 let na tuto chvíli připravoval. Co to ale bude znamenat pro firmu, která v posledních několika letech očividně neumí udělat chybu (což není tak docela pravda, jak dokazuje Apple TV a MobileMe) a kde každý produkt snáší zlatá vajíčka?

Někteří pochybovači poukazují na to, že Jobs znamená Apple a že odchod vizionáře nebude možno nahradit. Prý jen Jobs dokázal na den odhadnout chvíli, kdy je trh pro daný produkt připraven. To ale také nemusí být tak docela pravda, Jobs byl spíše schopen odhadnout, co výrobku v danou chvíli chybělo  k dokonalosti a měl dostatek vůle k tomu, že prosadil opoždění o několik měsíců jen proto, aby se krabička o pár milimetrů zmenšila.

Filozofii prosazující to, že výrobek se může opozdit, ale nesmí být špatný, by si od Jobse měli převzít CEO všech firem. A pokud to porovnáme třeba s rivalem z Redmondu, je jasné, že Jobs nevyužíval zákazníky jako testovací králíky, ale nabídl jim vždy maximum, které současné možnosti umožňovaly.

Apple bez Jobse bude tak trochu jako Disney bez Walta Disneyho. Firma se nezhroutila, ale už nikdy nezískala kouzlo, které ji za Waltových dob přivedlo k nádherné směsi filmů, televizních show a zábavných parků. Pokud něco podobného postihne Apple, firma se vrátí do devadesátých let – spousta průměrných výrobků a minimum lidí ochotných je kupovat. Současné vedení Applu ale tak špatné není.

Když Jobs oznámil zdravotní dovolenou a transplantaci jater, trhy zareagovaly poklesem akcií Applu a zákazníci se začali ošívat. Během jeho dovolené se ale objevila celá řada nových produktů a akcie začaly opět stoupat exponenciální řadou. Prakticky totéž nastane teď – Apple má v záloze celou řadu periférií, povětšině ještě připravených pod vedením Jobse, takže zákazníci i investoři se nemají čeho obávat. Koneckonců první fáze již proběhla a pětiprocentní snížení hodnoty akcií během prvního dne očekával každý.

Druhá fáze potrvá několik let. Během ní musí Cook prokázat, že je schopným šéfem. Jelikož de fakto již Applu šéfoval, tak o jeho schopnostech nikdo nepochybuje. Jediným problémem by mohly být hádky uvnitř týmů, případně odchod klíčových lidí. Apple by se tak stal Židy bloudícími v pustině bez Mojžíše. No a potom může nastat třetí fáze. K té může dojít ve chvíli, kdy dojde zásoba digitálních udělátek pozlacených dotykem Jobsova génia.

Jobs sice Cooka dlouhé roky vychovával, to ale neznamená, že vrcholný management Applu je pln lidí stejně vizionářských a současně tvrdohlavých, jako je Jobs. Proto nelze vyloučit, že až dojde zásoba, Apple ztratí Jobsovo mojo a stane se klasickou firmou. Ničím menším, ale také ničím větším.

Prvním testem bude příští rok, kdy se začnou objevovat novinky, které sice ještě ponesou Jobsovy otisky prstů, ale už nebudou představeny jeho osobou, takže prezentace nepochybně nevyvolají celosvětovou horečku, jako kdyby je v ruce držel muž v černém roláku.

Budou se i nadále prodávat? A jak – skvěle nebo jen dobře? Pravou zkouškou budou ale roky pozdější, kdy lidé, kteří tak milovali práci pro Jobse, začnou Apple opouštět.

V každém případě je smutné vidět umírat něco kouzelného, a tak doufejme, že pohřební pochody jsou zatím předčasné. 

15. 9. 2011

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...