O tom, že Microsoftu ujel v oblasti tabletů vlak, ví každý. Navíc to není nic tak překvapivého, s ebookem a smartphonem tomu není jinak.
Reakce Microsoftu se však v každé oblasti liší – zatímco u ebooků to jednoduše vzdal a patřičnou divizi již dávno rozpustil, u smartphonů se stále snaží. Poněkud sporná investice do potápějící se Nokie jasně mluví o tom, že, alespoň zatím, jsou stratégové Microsoftu přesvědčeni o tom, že úspěch je na dosah ruky.
U tabletů je to tak někde mezi. V září Microsoft představil prototypy vyrobené Samsungem, operačním systémem byly Windows 8, byť zatím ve stádii zrodu. Koncept tak zatím dýchá, moc času ale softwarovému gigantu nezbývá.
Nedávná studie, kterou připravila společnost Forrester Research, pak v Redmondu nepochybně vyvolala nepříjemné tušení. Studie totiž ukázala, že zatímco ještě začátkem roku 46 procent dotázaných uvedlo, že by tablet s Windows byl pro ně ideálem, dnes to přiznává jen 25 procent lidí. Zájem tedy rapidně klesá. Apple se svým iPadem mezitím posiluje pozice a v záloze číhá Amazon.
Microsoft se snaží problém vyřešit po svém. Windows 8 by měly konečně představovat zcela překopaný operační systém, navíc postavený na míru dotykovým displejům. To je jistě chválihodná snaha, problémem je spíše to, že Windows 8 nebudou připraveny dřív než koncem příštího roku.
To už ale nebude moc záležet na tom, jak dobré Windows 8 budou, tablety už budou zase někde jinde. A na rozdíl od počítačů, kde nám Microsoft díky svému téměř absolutnímu monopolu nové Windows prostě nacpe do krku (dobře, do počítačů), u tablet musí poníženě prosit výrobce, aby pro nový operační systém připravili hardware.
Zvláštní je přitom to, že pamětníci si možná pamatují na chvíli před deseti lety, kdy Bill Gates začal mluvit o konceptu tabletů. První výrobky ale moc nefungovaly, vážily příliš moc a hlavně v té době neexistovaly dotykové displeje, takže se musel používat stylus. Microsoft prostě předběhl dobu, asi jako kdysi Apple s Newtonem.
Potom se objevil iPad, se kterým Jobs přesně trefil to, co zákazník chce a potřebuje. Přesná čísla o tom, jak moc si iPad ukusuje z krajíce prodaných počítačů sice neexistují (a ani existovat nemohou, protože nikdo neví, kolik by se počítačů prodalo bez iPadu), nicméně i samotný Microsoft přiznává, že díky iPadu se prodává výrazně méně netbooků.
Co ale Microsoftu zbývá – u Windows 8 je těžko možné přiznat porážku, nicméně vývoj nějak výrazně urychlit asi nepůjde. A pustit na trh rychlokvašku by bylo sebevraždou. Konkurence mezitím spát nebude, Apple někdy v prostředku příštího roku představí iPad3, Amazon bude mezitím svým Kindle Fire bojovat cenovou válku především s Nookem. A všudypřítomný Android se mezitím objeví na desítkách tabletů, kterými zaplaví svět především výrobci z Číny. Jednoduché to tedy Microsoft mít nebude.
14. 12. 2011
Autor: Václav Větvička
Platforma YouTube opět testuje levnější předplatné Premium Lite. Předplatitelé nebudou mít přístup k některým...
Podle právě aktualizovaných zásad ochrany osobních údajů bude nyní Telegram předávat telefonní číslo a IP adresu...
Reklamy přijdou do Threads mnohem dříve, než se očekávalo. Podle posledních informací by se měly v aplikaci objevit...
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Webová služba NordPass zveřejnila seznam nejrozšířenějších hesel v České republice. Podívejte se, kterým heslům se...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...