Úvod > Články > Poplatky klesají, ale volání na mobil nezlevňuje

Poplatky klesají, ale volání na mobil nezlevňuje

Přes stále klesající výši terminačních poplatků zůstává mobilní volání velmi drahé. Poplatky za poslední dva roky klesly o dvě třetiny. A chystá se snižování další. Jestliže někdo čeká, že úměrně tomu klesne koncová cena hovorů, mýlí se. S velkou pravděpodobností se mýlí. Za celou dobu zlevňování tohoto nákladu se totiž ceny nesnížily takřka vůbec. Jediní, kdo na změny reagují, jsou VoIP operátoři. Tři mobilní hráči se do snížení cen hovorného však vůbec nehrnou.

 

Evropská komise tlačila tak dlouho, až se u nás opravdu tzv. propojovací poplatky, které si mezi sebou účtují všichni mobilní operátoři (v pásmu GSM),  začaly snižovat. Byť jejich výše během posledních pár let opravdu dramaticky klesla, na cenách za volání na mobil se to neprojevilo. Jedinou výjimkou jsou jen VoIP operátoři, kteří si za minutu volání na mobilní telefon účtují třeba 1,09 Kč bez DPH – tj. jen o chloupek vyšší částku, než činí propojovací poplatek. Naproti tomu mobilní operátoři si stále účtují částky mnohonásobně vyšší, a to i ve vlastní síti, kde žádný terminační poplatek neexistuje.

Na VoIP trhu lze vidět i další zdravý důsledek soutěže firem: většina z nich totiž hovory účtuje po sekundách, nikoli po minutách. U mobilních operátorů je to naopak: zatímco si mezi sebou terminační poplatky účtují po sekundách, zákazníkům zpravidla účtují hovory po celých minutách.

Na počátku roku 2009 činila výše terminačního poplatku tři koruny (přesněji 2,99 Kč) bez DPH. Postupné snižování ceny této položky vedlo k zlevnění až pod dvě koruny v lednu 2010 (1,96 Kč). Až se nakonec v červenci loňského roku poplatek dostal k hranici jedné koruny -- současná výše činí 1,08 Kč. Byť za dva roky poplatek za volání do mobilních sítí klesl o takřka dvě koruny (snížení o 64 procent), do cen se to takřka vůbec nepromítlo (pomineme-li mírný pokles průměrné ceny o pár procent). Z prohlášení mobilních operátorů je navíc patrné to, že ceny se nesníží ani v blízké budoucnosti, ani při dalším zlevnění terminačního poplatku. Mnozí si možná vzpomenou ještě na dobu, kdy vysoké ceny za volání operátoři zdůvodňovali vysokým terminačním poplatkem...

Český telekomunikační úřad na červenec chystá patrně další snížení terminačních poplatků. Nicméně pro zákazníky se tím nic nezmění – těžit by mohli opět zase jen klienti VoIP operátorů, kde panuje konkurence. Jak před nějakou dobu uvedl šéf Českého telekomunikační úřadu Pavel Dvořák, koncové ceny jsou u mobilních operátorů takové, jaké jsou, jen díky ochotě klientů tyto částky platit. Skutečně jde pouhé splnění vztahu mezi poptávkou a nabídkou.

Jelikož klasický český pevný trh se nestihl nikdy skutečně vyvinout, mobilní operátoři díky absenci konkurence nemají žádný důvod ceny měnit.

Posunout ceny a balíčky služeb na úrovně známé z mnoha evropských zemí může jen příchod virtuálních operátorů (což je i záležitosti Českého telekomunikačního úřadu) a větší rozmach VoIP trhu.

Na ani jedno z toho to však zatím nevypadá.

 

27. 2. 2012

Autor: Oldřich Klimánek

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

ČTÚ nebude nabízet další kmitočty pro DAB+

Český telekomunikační úřad už nebude nabízet další kmitočty pro digitální rozhlasové sítě. Existovat budou jen tři...

 

Vodafone garantuje volání přes hodinky i na značky Xiaomi a Samsung

Vodafone jako první český operátor rozšířil garanci volání přes hodinky bez telefonu na tři značky. Služba OneNumber...

 

Telefon s Androidem dokáže otevřít dveře od milionů hotelových pokojů, na opravě bezpečnostní chyby se už pracuje

Výzkumníci objevili bezpečnostní chybu u zámků Saflok. Kdokoliv mohl pomocí telefonu s Androidem otevřít dveře...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...