Nokie byla sesazena z trůnu. Mezi výrobci mobilních telefonů ji již první místo nepatří, z firem ji předčila korejská společnost Samsung. Ztráta Nokie za poslední čtvrtletí činí 929 milionů eur, v přepočtu více než 23 miliard korun. Firma se v hodnocení ratingových společností Fitch a Standard & Poor dostala do tzv. spekulativní kategorie. Pro Nokii situace už vlastně dlouhodobě není vůbec příznivá.
Korejská společnost Samsung v prvním čtvrtletí na celém světě prodala zhruba 93,5 milionu kusů mobilních telefonů. Tím se stala jedničkou na trhu, když po dlouhých letech překonala ikonu mobilního průmyslu, finskou společnost Nokia. Ta dle uveřejněných dat za stejné období prodala 83 milionů telefonů. Jenže Nokia doplácí na to, že zaostává v segmentu chytrých mobilních telefonů (smartphonů), kterých v prvním čtvrtletí prodala jen kolem 11,9 milionu kusů (propad o 51 procent). V tomto ohledu je pro Nokii stále stěžejní evropský a čínský trh, například v Americe jsou prodeje jejích přístrojů naprosto mizivé.
Na druhou stranu Samsung v prvním čtvrtletí prodal 44,5 milionů smartphonů a dostal se tak na třetinový podíl mezi všemi hráči na trhu. Díky rostoucí poptávce po chytrých telefonech (s operačním systémem Android) zaznamenal v tomto čtvrtletí provozní zisk ve výši 5,2 miliardy dolarů (97 miliard korun), což je o proti loňsku takřka dvojnásobný nárůst (meziročně přesněji 98 procent). Tržby Samsungu za první čtvrtletí dosáhly v přepočtu téměř 750 miliard korun.
Nokia naproti tomu se za totéž období propadla do ztráty činící 929 milionů eur (23 miliard korun). Přitom ještě v loni v téže době vykazovala zisk 344 milionů eur. Není proto divu, že dochází k personálním změnám ve vedení oddělení prodeje.
Výkonný ředitel Nokie, Stephen Elop, si však zachovává úsměv na tváři – tvrdí totiž, že Nokie se opět zvedne, protože roste prodej přístrojů (jako je Lumia) s mobilními Windows. Nicméně právě mobilní operační systém Windows od Microsoftu není ve světě příliš populární a stále se s několika mála procenty podílu na trhu krčí při zemi ve stínu Androidu a také iOS (Apple, iPhone). Prodejnost mobilů značky Nokia s novým systémem Microsoft se pohybuje někde kolem dvou milionů kusů. Otázkou však zůstává, kolik z nich se dostalo do rukou koncových zákazníků (mluvíme-li o popularitě).
Právě postava Stephena Elopa vyvolává mezi odborníky i laiky diskuze, protože ten přišel do Nokie před více než rokem právě z Microsoftu, kde pracoval na pozici ředitele obchodní divize. I když situace v Nokii nebyla před jeho příchodem zázračně růžová, dnes ji mnozí označují za tristní. Za pád Nokie může sice silné konkurenční prostředí (kdy do trhu začal “nedávno” velmi promlouvat systém Google Android), ale firmě určitě nepomohly ani její čachry s mobilními operačními systémy – totiž přechody či avizované přechody a hrátky s různými systémy nepřidaly zákazníkům jistoty. Kromě Symbianu totiž Nokia zkoušela linuxový systém Maemo, který se posléze s dalším linuxovým systémem jménem Moblin spojil v MeeGo, aby Nokia po příchodu Elopa MeeGo poslala zase k ledu. A na růžích dle prodejních výsledků nemá ustálo ani samotný Symbian, který šel i v plánech firmy jaksi do pozadí. A na velkou díru do světa to s mobilními Windows opravdu nevypadá. Přitom právě Windows mají Nokii dle Elopa vrátit na výsluní.
Pár Nokie promítnutý na vývoj akcií během posledních několika let
Přetrvávající špatné výsledky Nokie se mnozí proto neostýchají označit za smrt v přímém přenosu. Když se posuneme do roviny spekulací, pak zlé jazyky tvrdí, že pokud “vývoj” ve firmě půjde stále tímto směrem, jakési choutky Microsoftu Nokii vzít pod svá křídla se mohou stát skutečností – a vzhledem k výsledkům firmy by ji Microsoft mohl eventuálně získat za rozumnou cenu. To jsou však jen spekulace, byť role Microsoftu v novodobé historii firmy je neoddiskutovatelná. Navíc když uvážíme postavu samotného výkonného ředitele Nokie, který do Nokie přišel z vysoké pozice z Microsoftu a v čele finské společnosti vystřídal jejího bývalého šéfa Olli-Pekka Kallasvua, jenž v ní působil po dlouhých třicet let.
Na situaci v Nokii reagovaly i ratingové společnosti. Agentura Standard & Poor a před ní společnost Fitch snížily ratingové hodnocení Nokie natolik, že je zařadily do spekulativní kategorie. Standard & Poor a Fitch totiž Nokii známku změnily z BBB- na BB+.
30. 4. 2012
Autor: Oldřich Klimánek
Meta spustila první reklamy v aplikaci Threads. Testování probíhá s vybranými značkami v USA a Japonsku.
Společnost OpenAI představila nového AI agenta s názvem Operator, díky kterému můžete automatizovat řadu úkolů ve...
Přibližně 12 hodin poté, co se v USA vypnul, už je TikTok zpět. Na návratu má zásluhu prezident Donald Trump, který...
T-Mobile odhalil svou valentýnskou akci. Využít ji mohou nejen zamilovaní, a navíc platí po celý únor. Na co se...
Vodafone spouští valentýnskou akci. V rámci služby MultiSIM si můžete pořídit dva tarify za zvýhodněnou cenu...
Operátor O2 opět spustil prodej oblíbené předplacené karty Datamanie 100 GB za zvýhodněnou cenu. Až do konce února...