Český telekomunikační zlepší podmínky pro vstup virtuálních mobilních operátorů až příští rok. Jejich vstup na trh je přitom jedinou myslitelnou možností, jak rozhýbat tuzemský trh s mobilním voláním – a klientům přinést mnohem výhodnější podmínky.
Český telekomunikační úřad uvedl, že pravidla pro vstup virtuálních operátorů začne společně se související regulací mobilního trhu řešit až v roce 2013. Kdy případné úpravy vstoupí v platnost a kdy se zákazníci dočkají vstupu konkurenčních operátorů na trh, se tak stále ani po dlouhých letech neví.
Každopádně dříve než v roce 2014 to pravděpodobně nebude. Virtuální mobilní operátoři jsou přitom ve světě běžnou součástí telekomunikačních trhů a jsou jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují ceny mobilního volání. Na rozdíl od velkých operátorů nedisponují vlastní infrastrukturou, ale právě na základě smluv využívají jejich sítě. Díky tomu může virtuální operátor koncovým klientům nabídnout (přeprodat) služby velkých operátorů mnohem výhodněji.
O přemrštěných cenách mobilního volání se v Česku hovoří již dlouho, ale až v posledních měsících tlak na operátory sílí. Zatímco Český telekomunikační úřad v tomto směru zůstával dlou vlažný, a de facto dával za pravdu třem tuzemským operátorům, v poslední době právě díky sílícímu tlaku odborné i laické veřejnosti začíná o regulaci trhu hovořit také. Vstup virtuálních operátorů na trh je totiž jednou z mála možností, jak zvýšit konkurenci na trhu s voláním.
Jelikož v České republice se trh s pevným voláním nikdy nedostal do stavu dospělosti – na rozdíl od mnoha západních, ale i východních států – mobilní volání se postupně a rychle stalo dominantním způsobem hlasové komunikace, podle čehož pak vypadají i ceny volání (mobily na vyspělejších trzích se zdravými pevnými sítěmi a VoIP telefonováním jsou spíše doplňkem za výhodnou cenu).
Veřejnosti si tedy od virtuálních operátorů slibuje snížení cen a zlepšení podmínek volání, podmínek, jaké znají například z VoIP trhu – tedy nejen nižší sazby za volání do vlastní a cizí sítě, ale také výhodnější tarifikaci – například po sekundách (1+1) nebo tarifikaci 30+1 (kdy klient platí za spojení cenu 30 sekund a poté už jen po sekundách).
28. 5. 2012
Autor: Redakce DSL.cz
Vodafone TV spouští tři nové filmové programy bez reklam během sledování. Kanály Vodafone Family, Comedy a CZ/SK...
Evropská komise obvinila TikTok z porušení pravidel DSA. Společnosti hrozí pokuta až 6 % z globálního obratu kvůli...
OpenAI a Microsoft přepisují podmínky své spolupráce. Cílem je umožnit budoucí vstup OpenAI na burzu a zároveň...
Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...
T-Mobile rozdává předplatné umělé inteligence Perplexity Pro na rok zdarma. Aktivovat si ho mohou všichni zákazníci...
Čínské e-shopy Temu a Shein výrazně snižují výdaje na digitální reklamu v USA. Důvodem jsou nová cla na levné...