Úvod > Články > Konkurence na mobilním trhu se odkládá. Na virtuální operátory, a nižší ceny, si musíme počkat

Konkurence na mobilním trhu se odkládá. Na virtuální operátory, a nižší ceny, si musíme počkat

Český telekomunikační zlepší podmínky pro vstup virtuálních mobilních operátorů až příští rok. Jejich vstup na trh je přitom jedinou myslitelnou možností, jak rozhýbat tuzemský trh s mobilním voláním – a klientům přinést mnohem výhodnější podmínky.

Český telekomunikační úřad uvedl, že pravidla pro vstup virtuálních operátorů začne společně se související regulací mobilního trhu řešit až v roce 2013. Kdy případné úpravy vstoupí v platnost a kdy se zákazníci dočkají vstupu konkurenčních operátorů na trh, se tak stále ani po dlouhých letech neví.

Každopádně dříve než v roce 2014 to pravděpodobně nebude. Virtuální mobilní operátoři jsou přitom ve světě běžnou součástí telekomunikačních trhů a jsou jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují ceny mobilního volání. Na rozdíl od velkých operátorů nedisponují vlastní infrastrukturou, ale právě na základě smluv využívají jejich sítě. Díky tomu může virtuální operátor koncovým klientům nabídnout (přeprodat) služby velkých operátorů mnohem výhodněji.

O přemrštěných cenách mobilního volání se v Česku hovoří již dlouho, ale až v posledních měsících tlak na operátory sílí. Zatímco Český telekomunikační úřad v tomto směru zůstával dlou vlažný, a de facto dával za pravdu třem tuzemským operátorům, v poslední době právě díky sílícímu tlaku odborné i laické veřejnosti začíná o regulaci trhu hovořit také. Vstup virtuálních operátorů na trh je totiž jednou z mála možností, jak zvýšit konkurenci na trhu s voláním.

Jelikož v České republice se trh s pevným voláním nikdy nedostal do stavu dospělosti – na rozdíl od mnoha západních, ale i východních států – mobilní volání se postupně a rychle stalo dominantním způsobem hlasové komunikace, podle čehož pak vypadají i ceny volání (mobily na vyspělejších trzích se zdravými pevnými sítěmi a VoIP telefonováním jsou spíše doplňkem za výhodnou cenu).

Veřejnosti si tedy od virtuálních operátorů slibuje snížení cen a zlepšení podmínek volání, podmínek, jaké znají například z VoIP trhu – tedy nejen nižší sazby za volání do vlastní a cizí sítě, ale také výhodnější tarifikaci – například po sekundách (1+1) nebo tarifikaci 30+1 (kdy klient platí za spojení cenu 30 sekund a poté už jen po sekundách).  

28. 5. 2012

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Vodafone TV spouští filmové kanály bez reklam během sledování

Vodafone TV spouští tři nové filmové programy bez reklam během sledování. Kanály Vodafone Family, Comedy a CZ/SK...

 

TikTok čelí obvinění z porušení pravidel EU pro online obsah

Evropská komise obvinila TikTok z porušení pravidel DSA. Společnosti hrozí pokuta až 6 % z globálního obratu kvůli...

 

OpenAI plánuje vstoupit na burzu, upravil proto i spolupráci s Microsoftem

OpenAI a Microsoft přepisují podmínky své spolupráce. Cílem je umožnit budoucí vstup OpenAI na burzu a zároveň...

Nejčtenější články

Koncesionářské poplatky se od května zvyšují, nově se týkají i mobilů a tabletů

 

Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...

T-Mobile nabízí všem zákazníkům AI v hodnotě 5000 Kč na rok zdarma

 

T-Mobile rozdává předplatné umělé inteligence Perplexity Pro na rok zdarma. Aktivovat si ho mohou všichni zákazníci...

Temu a Shein omezují reklamu v USA kvůli novým clům

 

Čínské e-shopy Temu a Shein výrazně snižují výdaje na digitální reklamu v USA. Důvodem jsou nová cla na levné...