Obě společnosti, které jsou jinak nesmiřitelnými rivaly, spojily špatné hospodářské výsledky. Světová jednička mezi internetovými vyhledávači za 3Q vykázala meziroční pokles čistého zisku o 20 % a ani Microsoft na tom není o moc lépe.
Letošní výsledky Google byly očekávány více než jiné, především proto, že jsou do nich poprvé započítány ekonomické parametry společnosti Motorola. Samotná čísla přitom unikla dříve, než měla a znamenala propad akcií o 9 %, na což musela burza zareagovat jejich dočasným zastavením obchodování.
Negativní výsledky jsou přitom na dvou frontách. Jednak je to nedobrý výsledek zmíněného telekomunikačního giganta, který zatím přináší výsledky jen v patentových přích a je tak zatím velice drahou investicí. Zda se jej někdy podaří přivést k ziskovosti je tak velkou otázkou. Jeho přílišný růst či silná pozice by totiž mohli poškodit partnery Google, jako je Samsung, LG a další. Druhou oblastí je pokles dynamiky růstu tržeb z vyhledávání, který se meziročně rostl jen o 15 % na 7,73 miliard dolarů.
Je to vůbec poprvé, co společnost nesplnila očekávání trhu. Samotný Google proti tomu namítá, že analytici nereflektují situaci v Evropě, kde je stále krize a společnosti šetří také na reklamě. Představa, že celý svět funguje, jako USA, je v tomto ohledu iluzorní. Osobně se domnívám, že jde spíše o vytáčky. Pozice Google v on-line vyhledávání je taková, že nemůže růst příliš rychleji než o oněch 15 %, protože trh je silně saturován. Je tak třeba hledat nové oblasti pro prodej reklamy. Snížení hodnoty prokliku také nemá s krizí velkou spojitost.
Ještě hůře je na tom Microsoft, který za 3Q tohoto roku ohlásil meziroční pokles čistého zisku o 22 %. Je přitom alarmující, že největší propad zaznamenal prodej operačních systémů, který byl následován podnikovým softwarem. Společnost sice prohlásila, že spoléhá na uvedení Windows 8, avšak podle analytiků o něj firmy nejeví příliš velký zájem. Rostla ale on-line divize (která je stále ve ztrátě) a divize serverů.
Předznamenávají tyto špatné výsledky dvou silných firem zásadnější změny v celém odvětví? To je otázka, kterou si po zveřejnění výsledků musí zřejmě klást každý.
25. 10. 2012
Autor:
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
T-Mobile přestavil novou nabídku MAGENTA TV, na kterou postupně přejdou i stávající zákazníci. Zjednodušil také...
Slovenská informační služba nyní může sledovat jakýkoliv mobilní telefon. Ficova vláda údajně koupila špionážní...
Fotbaloví fanoušci se mají na co těšit. Startuje Liga mistrů UEFA, Evropská liga a Evropská konferenční liga a...