128GB verze vlajkové lodi tabletů Surface byla prakticky přes noc vyprodaná. Surface Pro se vedle vlastních obchodů (a on–line obchodu) prodává jen v řetězcích Best Buy a Staples.
Jak prohlášení šéfů Microsoftu, tak nejrůznější firemní fóra se předhánějí v tom, jak jsou z prodejních čísel nadšeni a jak všichni pracují pilně jako včeličky na tom, aby mohli stachanovskou prací opět zaplavit trh.
Byl ovšem Surface Pro skutečně tak masivním hitem? Podle zpráv, které začínají prosakovat, to není tak docela pravda. Krámy sice vyprodaly zásoby během 24 hodin, ale to není v případě, kdy kamenný obchod měl pouze 20 až 30 kusů, žádný zázrak.
O moc lepší to nebylo ani u oficiálních obchodů Microsoftu, kde sice byli lidé ochotní stát 90 minut ve frontě, ale ani na ně se nedostalo. Takže pokud každý šťastlivec nekoupil desítky tabletů, ani tady jich na skladě nebylo víc než hrstka. A ti, kteří ve frontě stáli, přiznávají, že s tabletem odešlo jen těch třicet lidí, kteří se na začátku nacpali do krámu. Fronta si nevrzla.
Nadšení a titulky připomínající, že je vyprodáno, tak nejsou ničím jiným, nežli marktingovou strategií, která se snaží vytlouct nadšení nad produktem, nad kterým zlomily hůl snad všechny odborné kritiky. Apple sice také zvládne trik s menší nabídkou, která chuť zákazníků jen zvýší. Nejedná se ale o desítky kusů ale o statisíce. Apple navíc umožňuje předobjednávky.
To, že nad Surface Pro budí nadšení jen u těch, kteří jsou krmeni microsoftími kapkami, nijak nepřekvapí. Už samotný operační systém je kontroverzní, mašina je velká, těžká a tak náročná na šťávičku, že baterie jsou poněkud žertovné. Kvalita fotografií je nevalná.
Surface Pro trpí klasickým problémem hybridních periférií – ve snaze zvládnout několik funkcí nedělá žádnou dobře. Na opuštěném ostrově dobré, protože zvládne hodně. Nicméně na reálném trhu, kde zájem o počítače klesá a kde Windows 8 rozhodně nenadchly, to vypadá na nevhodný produkt v nevhodné době.
Pokud se v případě Surface Pro jedná o PR, může to trochu nabudit zájem o výrobek, který sice rozhodně není špatný, nicméně s cenou 999 dolarů (plus klávesnice) značně připomíná drahotu.
Může to ale být i jinak – buď z nějakého důvodu Microsoft skutečně není schopen vyrobit dostatečné množství, nebo je zde ještě další, mnohem pravděpodobnější možnost – celý Surface není ničím jiným nežli vypuštěním kontrolního chrousta. Podle toho, jak se lidí chytí, tak budou stratégové v Redmondu vymýšlet, jak dál.
Proto se budou tablety nabízet po hrstkách, protože při představě, že se jich vyrobí milióny a obchody je začnou vracet, dostávají v Microsoftu kopřivku. Microsoft (a Apple na tom není výrazně lépe) prostě nechápe, že někdy je nutno celé zásoby prodat za dumpingovou cenu. Prodávat málo za hodně peněz je lákavější.
Existuje ovšem ještě jedna verze, podle které si Microsoft bere mustr z IBM, který tradičně vyráběl jeden produkt v určitém, předem stanoveném počtu, a když se doprodal, jelo se dál. Fabrika prostě dostala zakázku na milión kusů a víc už ani pověstné fň.
14. 2. 2013
Autor: Václav Větvička
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Webová služba NordPass zveřejnila seznam nejrozšířenějších hesel v České republice. Podívejte se, kterým heslům se...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...