Úvod > Články > Apple a Čína

Apple a Čína

Firma Apple si už zvykla, že iPhone je král. Mobilům s Androidem pod kapotou sice patří největší část trhu, ale pokud bychom vzali v úvahu téměř nekonečnou řadu smartphonů s Androidem vs. pár iPhonů, je jasné, komu nejvíc cinká v kasičce.

Jediná země, která ještě (a vytrvale) odolává invazi smartphonů s nakousnutým jablíčkem ve znaku, je Čína.

Tam patří iPhonu až sedmé místo na trhu, což samozřejmě musí jablečné stratégy patřičně krkat. Koneckonců je Čína největší trh s mobily, každý třetí prodaný smartphone je prodán v Číně. Jelikož je to víc, než ve Spojených státech, Indii, Británii a Japonsku dohromady, je jasné, že to Applu skutečně drásá nerv.

To je také hlavním důvodem, proč se stále hlasitěji mluví o tom, že by v září měl Apple představit svůj levný model iPhone 5C (zlé jazyky si pak rýpnou poukazem na to, že „C“ v názvu znamená „cheap“).

Apple i jeho šéfstvo již tradičně drží bobříka mlčení, Tim Cook jen cosi zabrblal o tom, že Apple pracuje na tom, co chce mít v nejvyšší kvalitě. Vysoká kvalita funguje pro Spojené státy nebo Evropu, v Číně je stále největším tahákem cena. Málokterá telekomunikační firma poskytuje dotované telefony, takže zaplatit za iPhone natvrdo je stále pro většinu čínských zákazníků příliš velká rána.

Apple se proto musí rozhodnout, jestli chce pokračovat ve filozofii nabízet produkt, po kterém zákazníci touží, nebo jestli (také) nabízet produkt, který si zákazníci mohou dovolit. A jelikož prodej v Číně může znamenat desítky miliónů prodaných mobilů, jedná se o neuvěřitelné zisky.

Jestli ovšem Apple půjde trhu tak napolovic, to znamená nabídne Apple v plastikové krabičce za cenu kolem 400 dolarů, nedostane se nikam. Pro běžného Číňana zůstane nový iPhone stále moc drahý a lokální firmy jako je Lenovo, Yulong nebo ZTE, jejichž smartphony se blíží spíše 200 dolarům, se ještě více zakopou do nedobytných pozic.

Apple ale musí vyřešit ještě jeden čínský problém – stále ještě nemá podepsanou smlouvu s největším čínským telekomunikačním gigantem China Mobile. Tomu patří 65 procent čínského trhu, takže bez něj si Apple nevrzne, i kdyby iPhony rozdával.

Levnější iPhone by ovšem mohl China Mobile do náruče Applu konečně nalákat. Potenciál gigantického trhu je tak pro Apple lákavý, bez skutečně levného iPhonu to ale nepůjde.

5. 9. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Google zavedl novou funkci vyhledávání – Circle to Search

Společnost Google oznámila novou funkci vyhledávání "Circle to Search", která uživatelům umožní rychle vyhledávat...

 

WhatsApp pro Android umožní rychlé sdílení souborů s uživateli v okolí

WhatsApp brzy dostane vlastní verzi AirDropu od Applu. Nedávná beta verze aplikace pro Android naznačuje, že...

 

Universal Music a TikTok neprodloužily spolupráci, licencované hudba mizí ze sociální sítě

Universal Music přestane poskytovat licence na svůj obsah pro služby TikTok a TikTok Music. Společnosti se nedohodly...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

O2 TV přidá do nabídky nové sportovní programy, těšit se můžete na Formuli 1 i MotoGP

 

O2 TV na konci února rozšíří své portfolio o další sportovní kanály. Nova Sport 5 HD a Nova Sport 6 HD nabídnou...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2024

 

Podívejte se na první statistiky rychlostí internetu roku 2024 od DSL.cz. Jak si vedly jednotlivé technologie a...