Úvod > Články > Apple a Čína

Apple a Čína

Firma Apple si už zvykla, že iPhone je král. Mobilům s Androidem pod kapotou sice patří největší část trhu, ale pokud bychom vzali v úvahu téměř nekonečnou řadu smartphonů s Androidem vs. pár iPhonů, je jasné, komu nejvíc cinká v kasičce.

Jediná země, která ještě (a vytrvale) odolává invazi smartphonů s nakousnutým jablíčkem ve znaku, je Čína.

Tam patří iPhonu až sedmé místo na trhu, což samozřejmě musí jablečné stratégy patřičně krkat. Koneckonců je Čína největší trh s mobily, každý třetí prodaný smartphone je prodán v Číně. Jelikož je to víc, než ve Spojených státech, Indii, Británii a Japonsku dohromady, je jasné, že to Applu skutečně drásá nerv.

To je také hlavním důvodem, proč se stále hlasitěji mluví o tom, že by v září měl Apple představit svůj levný model iPhone 5C (zlé jazyky si pak rýpnou poukazem na to, že „C“ v názvu znamená „cheap“).

Apple i jeho šéfstvo již tradičně drží bobříka mlčení, Tim Cook jen cosi zabrblal o tom, že Apple pracuje na tom, co chce mít v nejvyšší kvalitě. Vysoká kvalita funguje pro Spojené státy nebo Evropu, v Číně je stále největším tahákem cena. Málokterá telekomunikační firma poskytuje dotované telefony, takže zaplatit za iPhone natvrdo je stále pro většinu čínských zákazníků příliš velká rána.

Apple se proto musí rozhodnout, jestli chce pokračovat ve filozofii nabízet produkt, po kterém zákazníci touží, nebo jestli (také) nabízet produkt, který si zákazníci mohou dovolit. A jelikož prodej v Číně může znamenat desítky miliónů prodaných mobilů, jedná se o neuvěřitelné zisky.

Jestli ovšem Apple půjde trhu tak napolovic, to znamená nabídne Apple v plastikové krabičce za cenu kolem 400 dolarů, nedostane se nikam. Pro běžného Číňana zůstane nový iPhone stále moc drahý a lokální firmy jako je Lenovo, Yulong nebo ZTE, jejichž smartphony se blíží spíše 200 dolarům, se ještě více zakopou do nedobytných pozic.

Apple ale musí vyřešit ještě jeden čínský problém – stále ještě nemá podepsanou smlouvu s největším čínským telekomunikačním gigantem China Mobile. Tomu patří 65 procent čínského trhu, takže bez něj si Apple nevrzne, i kdyby iPhony rozdával.

Levnější iPhone by ovšem mohl China Mobile do náruče Applu konečně nalákat. Potenciál gigantického trhu je tak pro Apple lákavý, bez skutečně levného iPhonu to ale nepůjde.

5. 9. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropský soud podpořil síťovou neutralitu: Operátoři nesmí upřednostňovat některé služby na úkor jiných

Evropský soud vydal verdikt v kauze maďarského operátora Telenor, který zákazníkům počítal provoz v některých...

 

Facebook sjednocuje vzhled, na klasický design už se nepřepnete

Facebook před několika měsíci začal uživatelům nabízet nový vzhled stránek. Ti měli na výběr, zda ho budou využívat...

 

Brzy vyjde eRouška 2.0. Co v ní bude nového?

Aplikaci eRouška jsme před pár měsících vídali v médiích skoro denně. S přípravou na druhou vlnu koronaviru...

Nejčtenější články

Datamánie je u konce. O2 stáhlo z nabídky předplacené karty se 100 GB dat

 

O2 svým zákazníkům v létě přichystalo zajímavou akci. Nabízelo předplacené karty se speciálním tarifem - 100 GB dat...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v sprnu 2020

 

Jak se v závěru prázdnin dařilo jednotlivým poskytovatelům internetu? A která technologie zaznamenala největší...

T-Mobile vrací oblíbenou akci: Sleva až 40 % na pevný internet

 

T-Mobile v květnu tohoto roku nabídl zákazníkům až 40% slevy na pevný internet. Díky velkému zájmu se znovu vrací –...