Úvod > Články > Apple a Čína

Apple a Čína

Firma Apple si už zvykla, že iPhone je král. Mobilům s Androidem pod kapotou sice patří největší část trhu, ale pokud bychom vzali v úvahu téměř nekonečnou řadu smartphonů s Androidem vs. pár iPhonů, je jasné, komu nejvíc cinká v kasičce.

Jediná země, která ještě (a vytrvale) odolává invazi smartphonů s nakousnutým jablíčkem ve znaku, je Čína.

Tam patří iPhonu až sedmé místo na trhu, což samozřejmě musí jablečné stratégy patřičně krkat. Koneckonců je Čína největší trh s mobily, každý třetí prodaný smartphone je prodán v Číně. Jelikož je to víc, než ve Spojených státech, Indii, Británii a Japonsku dohromady, je jasné, že to Applu skutečně drásá nerv.

To je také hlavním důvodem, proč se stále hlasitěji mluví o tom, že by v září měl Apple představit svůj levný model iPhone 5C (zlé jazyky si pak rýpnou poukazem na to, že „C“ v názvu znamená „cheap“).

Apple i jeho šéfstvo již tradičně drží bobříka mlčení, Tim Cook jen cosi zabrblal o tom, že Apple pracuje na tom, co chce mít v nejvyšší kvalitě. Vysoká kvalita funguje pro Spojené státy nebo Evropu, v Číně je stále největším tahákem cena. Málokterá telekomunikační firma poskytuje dotované telefony, takže zaplatit za iPhone natvrdo je stále pro většinu čínských zákazníků příliš velká rána.

Apple se proto musí rozhodnout, jestli chce pokračovat ve filozofii nabízet produkt, po kterém zákazníci touží, nebo jestli (také) nabízet produkt, který si zákazníci mohou dovolit. A jelikož prodej v Číně může znamenat desítky miliónů prodaných mobilů, jedná se o neuvěřitelné zisky.

Jestli ovšem Apple půjde trhu tak napolovic, to znamená nabídne Apple v plastikové krabičce za cenu kolem 400 dolarů, nedostane se nikam. Pro běžného Číňana zůstane nový iPhone stále moc drahý a lokální firmy jako je Lenovo, Yulong nebo ZTE, jejichž smartphony se blíží spíše 200 dolarům, se ještě více zakopou do nedobytných pozic.

Apple ale musí vyřešit ještě jeden čínský problém – stále ještě nemá podepsanou smlouvu s největším čínským telekomunikačním gigantem China Mobile. Tomu patří 65 procent čínského trhu, takže bez něj si Apple nevrzne, i kdyby iPhony rozdával.

Levnější iPhone by ovšem mohl China Mobile do náruče Applu konečně nalákat. Potenciál gigantického trhu je tak pro Apple lákavý, bez skutečně levného iPhonu to ale nepůjde.

5. 9. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

WhatsApp bude mazat uživatele, kteří nepřijmou nové podmínky

V polovině května vstoupí v platnost nové zásady ochrany osobních údajů na WhatsAppu. Pokud je nepřijmete, Facebook...

 

Prodej amerických aktivit TikToku se odkládá na neurčito

Prodej aktivit čínské aplikace TikTok v USA se odkládá na neurčito. Nový americký prezident Joe Biden totiž nyní...

 

WhatsApp ztratil velké množství uživatelů a hrozí mu soud

Takovou reakci za změnu podmínek WhatsApp nejspíš nečekal. Uživatelé ve velkém množství přecházejí na jiné aplikace...

Nejčtenější články

CETIN zveřejnil statistiky rychlostí internetu. Jaký je u nás průměr?

 

CETIN každoročně investuje miliardy korun do modernizace své komunikační infrastruktury. Kolik internetových...

Operátoři musí nově uvádět reálné rychlosti připojení: Při odchylce máte nárok na slevu

 

Operátoři mají od 1. ledna povinnost uvádět v cenících a smlouvách reálné rychlosti připojení. Pokud tyto hodnoty...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v lednu 2021

 

Jaké rychlosti pevného a mobilního internetu jsme naměřili v prvním měsíci roku 2021? Podívejte se, kterému...