Úvod > Články > Microsoft – co dál?

Microsoft – co dál?

Po nákupu Nokie je na řadě i otázka, jaká je budoucnost Microsoftu. Je příliš laciné lámat nad gigantem z Redmondu hůl a připomínat, že PC-centrické období je již za námi.

Otázkou je spíše to, že Microsoft může být pro vlastní dobro příliš velký. Proto se stále častěji objevují hlasy volající po rozdělení na několik částí. Koneckonců firmě přibude 30 procent zaměstnanců, a přitom již dnes mají šéfové problémy celou firmu ukočírovat.

Rozdělení firmě hrozilo již před třinácti lety. Tehdy se jednalo o nucené rozdělení, které vyžadoval federální soud, rozhořčený monopolistickým chováním firmy.

V té době se jednalo spíše o to, že měl Microsoft příliš jasné postavení. Dnes je to trochu jinak – místo velké síly je zde příliš velká snaha zvládnout všechno. Jen tak v rychlosti – herní konzole, browser, webový portál, softwarová firma, cloudové služby, výrobci hardwaru a teď ještě výrobce smartphonů.

Kdyby se Microsoft tehdy rozdělil, vznikly by přinejmenším dva „Baby Microsofty“, jeden pro Windows, druhý pro aplikace. I dnes by většina divizí byla samostatně docela úspěšná – Windows mají roční obrat 19 miliard dolarů, Office dalších 24 miliard, servery potom 20 miliard dolarů.

Výhodou by bylo to, že by odpadlo nadržování vzájemným produktům, jako když skupina zodpovědná za Office odmítala dokončit verze pro Android a iPad. Teoreticky to mělo pomoci vlastním tabletům, ale všichni víme, jak tohle dopadlo.

Řada analytiků je navíc přesvědčena o tom, že dlouhodobě podporovat jak jednotlivé zákazníky, tak i firmy není to pravé, protože se jedná o dvě odlišné, občas si dokonce odporující strategie. Kdo chrání své zájmy v oblasti velkých firem, není zcela svobodný ve druhém odvětví.

Firmy, kterým se to daří, a není jich málo (vzpomeňme třeba na IBM nebo Samsung), na to většinou jdou zcela jinak a jejich jednotlivé divize mají velkou autonomii. Ta v Microsoftu neexistuje, protože tam panuje zákulisní boj o místo na slunci. A něco takového, jako když Samsung vyrábí a prodává displeje a další komponenty pro svého největšího konkurenta, by bylo u Microsoftu jen těžko představitelné.

Vedle samotného rozdělení existují i další možnosti – málo či vůbec nevýdělečné divize je možno prostě odloučit. Příkladem může být třeba „věnování“ Binga Facebooku, třeba výměnou za určitý podíl na zisku v budoucnosti.

Na browserech Microsoft prodělal kolem 17 miliard dolarů, takže zbavit se marné snahy by nebyl zase tak špatný obchod. Navíc historie tomu neodporuje, taková Expedia bývala koncem 90. let majetkem Microsoftu.

Otázka jak dál bude v příštích měsících, kdy bude Microsoft hledat nového šéfa, na myslích současných vůdců stále častěji. Bill Gates se výměně Ballnera již v minulosti nijak výrazně neobránil, jen přiznával, že nemůže najít nikoho lepšího.

A hledat postavu, která se vyzná v problémech softwaru, hardwaru, internetových služeb a podnikových i soukromých trhů, a ještě mít skutečnou vizi, bude kusem života těžkého. Zákulisní pnutí, které již v nejvyšších pozicích propuklo, tomu nijak nepomůže.

19. 9. 2013

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...