O tom, že psát za jízdy textovky asi nebude to pravé ořechové, protože nám už té pozornosti k řízení mnoho nezbyde, se toho popsalo tolik, že by s tím bylo možné zastavit Vltavu u Mělníka.
Moudré to není, a kdo to dělá, tak si případnou rozbitou hubu (vlastní) či rozbitého plechového miláčka celkem zaslouží. Policie to v oblibě také nemá, koneckonců v řadě zemí je zakázané i samotné telefonování, často alespoň v případě, kdy nemáme handsfree.
V americkém státě New Jersey to ale soudy dohnaly o pořádný krok dál. Pokud já někomu napíšu textovku, a on se nabourá, k soudu půjdu já. Všechno to pochází ze sporu, vycházejícího z havárie z roku 2009.
Tehdy osmáctiletý Kyle řídil a jeho sedmnáctiletá milenka mu posílala textovky. Rozvášněn sérií textovek, Kyle překročil střední čáru a čelně narazil do motocyklu. U soudu se prokázalo, že pouhých 17 vteřin po odeslání poslední SMS volal Kyle na pohotovost.
Jak motocyklista, tak jeho spolujezdkyně přišli o nohu, a celkem pochopitelně podali žalobu. V ní ale nejmenovali jen řidiče, ale také Colonnu, která textovky posílala. U prvního soudu vyhráli v případě řidiče, prohráli v případě jeho milenky. A odvolali se.
Jejich právníci u soudu tvrdili, že odesilatelka byla elektronicky přítomná a měla by proto být posuzována stejně jako kdokoliv jiný, kdo by v autě seděl a řidiče vědomě rušil.
U odvolacího soudu do určité míry vyhráli. Podle rozhodnutí soudu odesilatel textovek bude v případě, že ví o tom, že osoba, které textuje, právě řídí, považována za spoluzodpovědnou za případnou havárii.
Colonna u soudu vyvázla, ukázala se totiž, že je do SMS blázen, vypráská jich nejméně 100 denně a vůbec nemá tušení o tom, co příjemce právě dělá. Sice je mimořádně nepravděpodobné, že by z žádné z 64 textovek, které si ten den se svým přítelem vyměnila, nepochopila, že Kyle právě někam jede, ale u dnešní americké mládeže je možné ledacos.
Guvernér státu New Jersey není z tohoto výroku soudu nijak nadšen a nechal se slyšet o tom, že za bezpečnost za volantem odpovídá řidič. Nicméně tento stát v poslední době mimořádně přitvrdil.
Jeden zákon povoluje policii zkontrolovat po havárii mobil řidiče, druhý potom postavil havárie způsobené textujícími řidiči na úroveň havárií způsobených opilým řidičem, což v praxi znamená 150 000 dolarů pokuty za zranění a až deset let natvrdo nádavkem.
A to je jen na začátek, cifra, kterou si mohou vysoudit zranění či pozůstalí, je mnohem větší. Je tedy jasné, že se nedávné rozhodnutí o spoluzodpovědnosti bude právníkům neobyčejně hodit.
8. 11. 2013
Autor: Václav Větvička
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
T-Mobile nově nabízí Netflix jako součást vybraných tarifů. Sepsali jsme pro vás všechny důležité informace, které k...
O2 v březnu představilo novou platformu Oneplay. Nyní aktualizoval svou Magenta TV i T-Mobile. Obě služby jsme pro...
Chcete získat Netflix zdarma? U T-Mobilu ho získáte ve verzi Premium jako dárek při pořízení nové Magenta TV.