Úvod > Články > Možnost deaktivace mobilů na dálku – nejde spíše o hamižnost?

Možnost deaktivace mobilů na dálku – nejde spíše o hamižnost?

Snaha radních v New Yorku a San Francisku donutit výrobce mobilů přidat k výbavě možnost deaktivovat ukradený mobil na dálku (ve Spojených státech se tomu výstižně říká kill switch), narazila na odpor provozovatelů mobilních sítí.

Za změnou výbavy je snaha znechutit zlodějům krást mobily. Samsung je připraven, ale bez schválení jednotlivých provozovatelů tam tuto aplikaci přidat nemůže. A všichni největší majitelé sítí tuto možnost jednoznačně zamítli.

Firmy se vymlouvají na kdeco, nejčastěji na potenciální hackery. Dalšími výmluvami je tvrzení, že pokud by zákazník takto deaktivovaný mobil dostal znovu do ruky, nemohl by ho zpátky aktivovat.

To ale není tak docela pravda, protože aplikace Activation Lock, kterou má nový iPhone, umožňuje zablokovaný mobil znovu aktivovat.  Hlavní důvod je proto jiný, a celkem jednoduchý - firemní hamižnost. Firmy se totiž bojí o své zisky, které mají z pojistných programů a z prodeje náhradních telefonů.

Prodej mobilních telefonů je neobyčejně lukrativní, za loňský rok byl obrat 69 miliard dolarů. Spolu s tím narůstá i počet ukradených mobilů, u iPhonů je to dnes již tak časté, že policie mluví o „sbírání jablek“.

V samotném San Francisku je 67 procent krádeží nějak spojeno s krádeží mobilních telefonů a deset procent majitelů mobilů hlásilo krádež. Americké statistiky z roku 2012 mluví o 1,6 miliónech ukradených mobilů.

Pojistky proti krádežím mobilů jsou pro jednotlivé firmy velice lukrativní. AT&T nabízí tuto pojistku za 7 dolarů měsíčně, takže po dobu dvouleté smlouvy vlastně za pojištění zaplatíme víc nežli za samotný dotovaný mobil. Navíc zákazník bez pojistky zaplatí plnou cenu náhradního mobilu.

Verizon, Sprint a AT&T by raději viděly celosvětovou databázi všech prodaných mobilů, která by aktivaci ukradených mobilů dělala těžší. To je ale alternativa značně nepravděpodobná, protože by na ní musely spolupracovat všechny firmy světa, od výrobců až po telefonní společnosti.

Jediná firma, která v aplikaci Activation Lock něco podobného nabízí, je Apple. Tato firma ovšem má kontrolu nad všemi aspekty svého mobilu, takže jí nemá kdo co zakazovat.

Ostatní firmy to mají těžší, protože musí pozměnit Android, a telefonní společnosti mají nad softwarovým vybavením právo posledního slova.

Že to jinde jde jinak, naznačuje příklad Jižní Koreje – od ledna příštího roku tuto aplikaci musí mít každý prodaný smartphone. 

29. 11. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Temu a Shein omezují reklamu v USA kvůli novým clům

Čínské e-shopy Temu a Shein výrazně snižují výdaje na digitální reklamu v USA. Důvodem jsou nová cla na levné...

 

Mapy.cz se mění na světové Mapy.com

Oblíbená aplikace Mapy.cz se vydává za hranice. Nově se mění na Mapy.com, což symbolizuje její ambice stát se...

 

Meta začala testovat reklamy v platformě Threads

Meta spustila první reklamy v aplikaci Threads. Testování probíhá s vybranými značkami v USA a Japonsku.

Nejčtenější články

Koncesionářské poplatky se od května zvyšují, nově se týkají i mobilů a tabletů

 

Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...

T-Mobile nabízí všem zákazníkům AI v hodnotě 5000 Kč na rok zdarma

 

T-Mobile rozdává předplatné umělé inteligence Perplexity Pro na rok zdarma. Aktivovat si ho mohou všichni zákazníci...

OpenAI ukončí podporu modelu GPT-4 v ChatGPT

 

OpenAI oznámilo, že od 30. dubna nahradí v ChatGPT model GPT-4 novější verzí GPT-4o. GPT-4 zůstane nadále dostupný...