Na důkaz jen pár čísel: na konci loňského roku bylo na světě v užívání celkem 2,14 miliardy mobilních telefonů, magická hranice dvou miliard byla překročena již v září. Do dvou let se počet mobilních uživatelů může vyšplhat na miliardy tři, a pokud by byly k dispozici levnější telefony a zintenzivnila se podpora rozvojových zemí, pak lze spekulovat až o 3,5 miliardách.
Takováto čísla pustila do světa analytická společnost ABI Research podle své databáze „Mobile Subscriber Database“ aktualizované každé tři měsíce a sledující 120 trhů. Ta klade důraz právě na iniciativy okolo infrastruktury, s nimiž přicházejí sami výrobci jako Nokia, Motorola a Ericsson a které mají napomoci provozovatelům v Indii, Číně či zemích Afriky pokrýt větší oblasti a dostat se i k uživatelům v menších městech a na venkově. Tyto podpůrné akce by mohly snížit cenu mobilního hovoru ze současných 0,019 USD za minutu v Číně a 0,045 USD za minutu v Indii o 20 % do roku 2008.
Současným mobilním sítím bude od letoška vévodit technologie WCDMA. Na konci roku 2004 bylo na světě 17,3 milionů uživatelů sítí 3G a na konci loňského roku 42 milionů uživatelů WCDMA, což představuje meziroční nárůst o 142 %. Do konce dekády se s tímto růstem dá předpokládat celá jedna miliarda zákazníků využívajících 3G, tedy téměř třetina globálního mobilního trhu.
Obrázek: Přehled nejvyspělejších mobilních zemí (v absolutních číslech)
V minulých dnech se v Barceloně uskutečnil další světový kongres 3GSM World Congress (kongres se přesunul z francouzského Cannes o kousek dál na západ po středomořském pobřeží) a u této příležitosti zveřejnila svá nasbíraná data a předpovědi také společnost IDATE. Potvrdila, že počet mobilních uživatelů na konci loňského roku se již o celou miliardu vzdálil počtu pevných přípojek na světě a že mobilní služby patří mezi nejziskovější pro provozovatele: odhadem 573 miliard USD v roce 2005, tedy polovina trhu všech telekomunikačních služeb. Vloni se prodalo 770 milionů jednotek za 95 miliard USD (40 % celého trhu s telekomunikačními zařízeními).
ARPU (Average Revenue Per User) z hlasových služeb je v mobilních sítích stále nejvyšší, ale již převažuje zájem o datové služby (např. mobilní TV). Předpokládaný vývoj ARPU naznačuje následující obrázek:
V tomto roce obrat z trhu s mobilními terminály vzroste kvůli erozi cen jen minimálně, na 113 miliard USD (o 3,2 % oproti roku 2005). Co se objemu trhu vyjádřeného v počtu jednotek týká, nárůst se předpokládá o 12 % na 934 milionů letos prodaných jednotek. Podíl zařízení pro 3G vzroste velmi výrazně: z 9 % mobilního trhu vloni na 18 % v letošním roce. Dlouhodobá předpověď předpokládá překročení 600 milionů jednotek už v roce 2009. Mezi výrobci ještě posílily své místo na trhu společnosti Motorola a Nokia, jak naznačuje následující tabulka.
Obrázek: Vývoj trhu s mobilními zařízeními a podílů výrobců na trhu
Podle IDATE bylo vloni na světě na 50 milionů uživatelů sítí 3G. Největší koncentrace je v Asii s 19 miliony uživateli v Japonsku a 11 miliony v Koreji. V západní Evropě v polovině roku 2005 bylo kolem 12 milionů uživatelů, a to především v Itálii (9 % celé národní mobilní základny) a Velké Británii.
Zákazníci mobilních provozovatelů se pro ně v žádném případě nesmí smrsknout jen na pouhá čísla, je potřeba pečlivě sledovat uživatelské požadavky a přání ohledně mobilních služeb a vlastností telefonů. Výsledky průzkumu mezi uživateli mohou být poměrně zajímavé, pro provozovatele i výrobce pak víc než návodné, spíše zavazující.
Poslední výsledky svého druhu zveřejnil koncem ledna americký Sprint. Američtí uživatelé chtějí zejména personalizované služby, ale tím zrovna nemyslí velmi nabízené individuální vyzváněcí sekvence. Jejich zájem je velmi praktický a nesoustřeďuje se zdaleka na technické vymoženosti související právě s mobilním telefonováním či připojením na mobilní Internet.
Mezi takové praktické požadavky na mobilní telefon patří doplňky jako teploměr, úschova platebních a dalších karet včetně vizitek, klíčenka či zrcátko. Třetina dotázaných si přeje doplněk v podobě kombinace tiskárny/skeneru/faxu (viz následující graf).
Mezi další netradiční a neočekávaná využití zařízení samotných patří zdroj světla, který v některých situacích a prostředích je jedinou možností, jak se v temnotě orientovat. Celé tři pětiny dotázaných uživatelů již mají vlastní zkušenost s využitím světla z podsvícené obrazovky pro hledání různých předmětů (viz následující obrázek).
Z hlediska technických komunikačních vybavení a další elektroniky je největší zájem o fotoaparát, hudební přehrávače, video kamery či podporu instant messaging (viz následující graf). Zájem o tyto možnosti existuje, ale podle průzkumu nejsou toto doplňky, po nichž uživatelé nejvíce touží.
17. 2. 2006
Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Vodafone odhalil vánoční dárky, které si letos přichystal pro majitele předplacených karet. Je mezi nimi limitovaná...
Intel vyhrál dlouhou právní bitvu v EU kvůli pokutě za porušení hospodářské soutěže. Výrobce čipů zpochybnil, že by...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Evropská unie vyzvala Temu, aby poskytla více informací o svém podnikání. Úřady mají podezření, že nedělá platforma...