Úvod > Články > Mobilní TV letos nastoupí

Mobilní TV letos nastoupí

Mobilní televize je hitem letošního roku, o čemž přesvědčuje řada pilotních projektů a předváděček třeba na CeBIT. Do masové služby má ještě daleko, ale letos se již může leccos rozhodnout: konkurenčních technologií je hodně a každý provozovatel sází na něco jiného.

Když Evropa, tak především Německo

Evropské snahy mobilní TV se zaměřují hlavně na Německo, kvůli zájmu o přenosy z fotbalových zápasů. Jak bylo řečeno již dříve (viz související články níže), chystá se zde spuštění T-DMB (Terrestrial - Digital Mobile Broadcasting), jedné z řady technologií uvažovaných pro realizaci televizního vysílání na mobilní koncová zařízení, vedle firemní americké technologie MediaFLO společnosti Qualcomm (v obou případech se jedná o technologie založené na DAB), DVB-H (Digital Video Broadcast-Handheld) či MBMS (Multimedia Broadcast Multicast Service) v mobilních sítích 3G (viz článek Mobilní vysílání typu multicast). Kromě posledně jmenovaného řešení se služba realizuje po samostatných, nových digitálních sítích, nikoli prostřednictvím stávajících mobilních sítí.

Původem korejské DMB by se mělo v zemi testovat na jaře a komerční nasazení služby se očekává v červnu v osmi německých městech (nejprve v Berlíně, Mnichově, Kolíně nad Rýnem a Stuttgartu) před finálovými zápasy Světového poháru ve fotbale. Do DMB se pouští v pořadí třetí největší mobilní provozovatel v Německu, společnost Debitel.

Koncová zařízení budou dodávat jihokorejští výrobci: LG a Samsung. LG chystá na květen první telefon slučitelný se službami GSM (2G)/ GPRS (2,5G)/ UMTS (WCDMA). Model LG-V9000 bude mít 2,2 palcovou LCD obrazovku a umožňí sledování vysílání v délce až tří hodin. Pro vysoké rozlišení slouží Mobile XD Engine. Telefon se předvedl již na CeBITu.

Domácí versus hosté: DVB-H versus DMB

Původem cizí technologie DMB (dnes již přijata v podobě normy ETSI) se v Evropě testuje také v Itálii a Francii. Po DMB vážně pokukuje francouzský Bouygues Telecom. Konkurenceschopnost vůči domácímu evropskému řešení v podobě DVB-H se má ukázat v nejbližších měsících, protože DVB-H se zkouší ve dvacítce pilotních projektů.

Finsko je příkladem země, která se vrhla na budování sítí pro DVB-H, protože primárním výrobcem příslušných koncových zařízení je domácí Nokia (první model N92 stál na konci loňského roku 600 eur). Regulátor již uvolnil pásmo 470-850 MHz pro DVB-H, což by mělo stačit pro 55 kanálů. Komerční spuštění služby se očekává ještě letos. Podobné ambice má také italský TIM.

Uvolnění spektra posunulo Finsko dopředu, protože právě nedostatek spektra nejzajímavějších velmi vysokých kmitočtů omezuje provozovatele v ostatních evropských zemích (viz též článek Evropa potřebuje spektrum pro mobilní TV). Panevropské „spektrální“ řešení ale nelze očekávat před rokem 2008.

Obrázek: Předpokládaný vývoj nasazování DVB-H v Evropě

V Německu se ale DVB-H také pilně zkouší a sází na něj nikdo menší než Vodafone. Ten na březnovém CeBITu předvedl živá vysílání kanálů jako MTV, Eurosport, Viva, Nickelodeon, Das Vierte a dvou kanálů placené televize. Infrastruktura sítě DVB-H je založena na technologii od Siemense a telefony jsou od Motoroly.

Mobilní TV v mobilních sítích

Pro rozvoj video služeb a televizního vysílání v mobilních sítích 3G lze přepokládat několik scénářů, jak naznačuje společnost Analysys (viz obrázek). Nicméně současné sítě 3G nejsou připraveny na služby typu broadcast/multicast, a tak ve formě posílání stejných videotoků na dvoubodových spojů mohou podporovat pouze omezený počet uživatelů současně.

Zájem i za velkou louží

V USA nastupuje mobilní TV a video sice pomalu, ale jistě. Podle průzkumu společnosti Telephia je v USA sleduje TV nebo si přehrává video na svých mobilních zařízeních zhruba 3 milióny bezdrátových uživatelů, zejména mladší mužská populace. Průzkum se odehrával na konci loňského roku. V číslech penetrace se tato služba pohybuje jen na 1,5 % (viz tabulka), ale nejmladší generace mezi 18-24 lety věku si mobilní TV oblíbila více, o čemž vypovídá 3,3 % penetrace na konci 2005 (dvojnásobná v porovnání s počátkem roku). U těchto moderních mobilních služeb se vyplatí provádět podrobný demografický průzkum zájmu – podle věku i pohlaví, aby bylo možné obsah dobře zacílit.

Tabulka: Penetrace mobilní TV/videa v USA – vývoj v čtvrtletích roku 2005

Demografický segment

Q1 2005

Q2 2005

Q3 2005

Q4 2005

 

všichni uživatelé

1,4 %

1,4 %

1,4 %

1,5 %

mladí uživatelé

1,8 %

2,9 %

2,9 %

3,3 %

uživatelé - muži

2,2 %

1,9 %

1,7 %

1,8 %

uživatelé - ženy

1,1 %

1,0 %

1,2 %

1,2 %

zdroj: Telephia Mobile Applications Report

Uživatelé služeb V CAST a MobiTV utrácejí zhruba o 40 dolarů měsíčně víc ve srovnání s těmi, kteří video služby nepoužívají. V absolutních poplatcích to znamená celkem 94 dolarů měsíčně oproti 54 dolarům. Pro další rozvoj slibně vyhlížející služby je důležitá vhodná kombinace ceny, kvality, různorodosti obsahu a možností koncových zařízení pro zobrazení obsahu.

Služba mobilní TV v globálním pohledu

Podle předpovědí analytiků Strategy Analytics má globální trh s mobilními telefony podporujícími mobilní TV dosáhnout 120 milionů kusů do konce dekády. To by znamenalo, že každý desátý telefon by již měl TV vysílání podporovat, zatímco dnes je to jen 1 % prodávaných zařízení.

Podobně jako v „běžném“ TV vysílání či IPTV se i do mobilní TV prosazuje prvek interaktivity mezi divákem-uživatelem a poskytovatelem služby. Zájem o mobilní TV posílí doplňkové služby jako stahování hudby či možnosti živého hlasování a účasti v televizních soutěžích. Samozřejmostí pro uživatele pak bude elektronický program či inteligentní navigace.

Související články

·      Evropa potřebuje spektrum pro mobilní TV, DSL.cz, 7.3.2006

·      Mobilní vysílání typu multicast, DSL.cz, 21.2.2006

·      Mobilní TV – nové pohledy, DSL.cz, 2.11.2005

·      Mobilní TV (4): pilotní finský projekt, DSL.cz, 18.3.2005

·      Mobilní TV (3): asijská a americká podoba, DSL.cz, 9.3.2005

·      Mobilní TV (2): DVB-H, DSL.cz, 2.3.2005

·      Mobilní TV (1): boj technologií, DSL.cz, 25.2.2005

27. 3. 2006

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Vodafone odstartoval Crazy Week: Gigabitový internet pořídíte už za 199 Kč měsíčně

Vodafone odstartoval dvoutýdenní Crazy Week. V rámci akce zlevnil pevný internet, včetně gigabitové rychlosti, na...

 

Google a MediaTek pracují na novém čipu

Společnosti Google a MediaTek společně vyvíjí nový čip, který by mohl výrazně zrychlit zařízení pro chytré...

 

Meta místo nezávislého ověřování faktů zavede komunitní poznámky

Meta oznámila, že na Facebooku a Instagramu upustí od ověřování faktů třetí stranou. Moderaci příspěvků nechá na...

Nejčtenější články

Televizní speciál 2024: Kde a kdy koukat na pohádky a vánoční klasiku?

 

Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...

Jak u vás letos bude zvonit Ježíšek? Třeba přes mobil...

 

Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...

Nedoručili vám vánoční dárky? Poradíme vám, jak získat platbu zpět

 

Pokud vám doručovací služby nedodaly vánoční dárky, u kterých garantovaly doručení do Štědrého dne a prodejce vám...