Chcete si zahrát na internetu s ostatními a přitom vás nelákají klasické on-linové střílečky? Pak zkuste hru Guild Wars: Factions, která vás zavede do úžasného fantasy světa plného bojovníků, magie a zlých démonů.
Masivně multiplayerové on-linové role-playing hry (MMORPG) mají obvykle několik společných rysů. Hráč se v nich chopí svého hrdiny a žije ve virtuálním světě, plní různé úkoly a vylepšuje svoji postavu. A také pravidelně platí měsíční poplatky provozovateli herních serverů, obvykle kolem 10 – 15 USD. Od těchto nepsaných pravidel se občas nějaký herní titul odchýlí, ale snad ještě žádná opravdu kvalitní hra neporušila charakteristiku poslední - pro vydavatele tak lákavý pravidelný příjem dolárků v podobě měsíčního odvodu hráčů do kasy provozovatele. Tedy, až na titul Guild Wars od společnosti NCSoft, který od minulého roku nabízí skvělou MMORPG zábavu jen za cenu krabice s hrou. A právě tento úspěšný a oblíbený titul se nyní dočkal druhého dílu s podtitulem Factions.
Předpokládejme alespoň na chvíli, že původní Guild Wars neznáte, a pojďme se s jejími principy – které vesměs platí i v pokračování Factions - trochu seznámit. Po zaregistrování a přihlášení do hry si vyberete svoji postavu. V základní hře je k dispozici šest povolání; bojovník, hraničář, mnich, elementalista, iluzionista a nekromant. Autoři samozřejmě ve strachu před feministickým hnutím udělali celý půltucet ve variantách mužských i ženských, zvolit si můžete i vzhled a jméno. A potom už se ocitnete ve fantastické říši Tyria, která čeká na vaše hrdinské skutky. Poměrně brzy si ke svému primárnímu povolání můžete vybrat druhou specializaci (z pěti zbývajících možností) a plně si užít dobrodružství. V herním světě je nepřeberné množství postav, které vám zadávají více či méně obtížné úkoly, vnucují k prodeji své zboží či třeba nabízejí sestavení brnění ze surovin, které jim přinesete. Říši ovšem obývají i mnozí nepřátelé, od obyčejných banditů přes různě nebezpečné příšery až po mýtické draky.
Celou hrou se navíc vine zajímavý a docela silný příběh (což u perzistentních on-linových her není zrovna dvakrát obvyklé), který postupně odkrýváte plněním extra těžkých misí. Kromě bojování a odhalování příběhu si samozřejmě všichni hráči s velkou chutí piplají své hrdiny. Postupně se učí nové schopnosti – těch je ve hře dohromady několik set – které mohou používat v bitvách. Samozřejmě, že důležité je i vybavení. Ze zabitých nepřátel či zamčených truhel můžete sebrat všechny možné předměty, hlavně zbraně všeho druhu. Samozřejmě, že kouzelník toho příliš nedokáže s válečnickou sekerou, ale věci, které se vám nehodí, vždy můžete prodat. Pokud máte dostatek peněz a surovin (ty lze získat rozložením nalezených věcí či je koupit), můžete si ve městech nechat od řemeslníků vyrobit speciální zbraně či lepší brnění. Většinu předmětů lze navíc různě obohatit – do zbraně můžete vložit třeba magické ostří, brnění zase lze vylepšit kouzelnou runou.
V interakci ovšem nebudete jen s prostředím, přátelsky naladěnými počítačovými postavami a záludnými nepřáteli, ale hlavně s ostatními hráči. Ano, o tom masivně multiplayerové on-linovky samozřejmě jsou. S hráči z celého světa se budete potkávat ve městech a vesnicích, můžete s nimi jen tak klábosit, ale také obchodovat. A co je nejdůležitější, můžete společně sestavit partu a vyrazit do nebezpečné divočiny plnit nějaké úkoly. Uskupení hráčů navíc může vytvořit i společnou permanentní gildu se svým vlastním znakem a cechovní halou. Pokud ale nejste příliš sociální, můžete se pokusit o plnění misí za pomoci počítačem řízených spolubojovníků, i to je možné. Guild Wars ovšem nejsou jen o spolupráci hráčů, ale také o jejich zápolení ve speciálních arénách. I tady platí, že je lepší hrát v nějaké stálé skupině, kde jsou všichni hráči secvičení a náhodně sestavený tým z hráčů, kteří se neznají, rozmetou během pár vteřin. Proti sobě zápolí i celé gildy, provozovatelé hry pravidelně zveřejňují prestižní žebříček těch nejlepších.
Factions na první díl v lecčems navazují, ale k jejich spuštění a dobré zábavě původní hru nepotřebujete. Pokud ovšem nainstalujete oba tituly, budete si moci užít úplně všech možností a navíc – postavy budou moci přecházet mezi oběma herními kontinenty, takže pokud vás omrzí třeba klasické fantasy prostředí prvního dílu, budete moci (alespoň tedy od určité fáze hry) nakouknout do nového světa, který je zpracován v asijském stylu. A je to venku. Factions jsou opravdu velice silně inspirovány východní kulturou a mytologií. Putování po říši Cantha začíná v klášteře jak vystřiženém z filmu Tygr a drak a podobných snímků, v nichž bojovníci popírají svými akrobatickými kousky veškeré fyzikální zákony. Představenému kláštera hrdinové pomáhají s odhalováním podivné magické nákazy a po splnění několika úkolů jejich putování pokračuje na velkém kontinentě.
Ten je z poměrně velké části pokryt obrovským městem, v jejichž temných uličkách ovšem číhá více nebezpečí než v otevřené přírodě. Cesta za odhalením pravdy o podivném moru, který z lidí dělá vraždící příšery, je zavede až ke střetnutím s mocným duchem dvě stě let mrtvého zlosyna, který se vrátil na svět a rozhodně není přátelsky naladěn. Factions ovšem nepřináší jen nový příběh, ale také novou dimenzi kompetitivního hraní. Na kontinentu Cantha totiž sídlí dva znepřátelené národy a hráč si v pozdější fázi hry bude muset vybrat, k jakému z nich se přidá. Už to tedy není jen o souboji týmů a gild, ale i o velkých bitvách celých frakcí.
K původnímu půltuctu povolání přidávají Factions dvě nová – vraha a ritualistu. První z nich je rychlý zabiják zběhlý v kontaktním boji třímající dvě lehké zbraně a kombinující různé silné útoky do smrtících komb. Druhý se specializuje na vyvolávání užitečných duchů a dočasné posilování schopností svých spolubojovníků. Samozřejmostí je nepřeberné množství nových dovedností a kouzel – a nejen pro dvě nové specializace, ale i pro šest již dříve použitých. Nechybí ani celá řada nových brnění a zbraní, a to jak obyčejných, tak silných magických artefaktů. Však je hrdinové také budou potřebovat, protože se budou muset utkat s mnoha novými nepřáteli, mezi nimiž najdeme jak nestvůry inspirované orientální mytologií, tak i prozaičtější zabijáky z městských gangů či obry
Titul Factions, stejně jako původní Guild Wars, je opravdu graficky podařeným dílem. Navíc je relativně dobře optimalizován, takže na všech novějších strojích by měl běhat bez problémů (jako doporučenou sestavu výrobce uvádí CPU 1 GHz, 512 MB Ram a 64 MB grafickou kartu; samozřejmě pro vychutnání všech detailů je potřeba mnohem silnější stroj). Hra není na internetové připojení tak náročná, jako třeba on-linové střílečky, ve kterých záleží na každé setině vteřiny. Nicméně zejména (ale nejen) při kompetitivních bojích je samozřejmě rychlý internet výhodou. Za necelou tisícovku se jedná o opravdu výbornou a hlavně trvanlivou zábavu.
26. 5. 2006
Autor: Jiří Sládek
Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...
Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...
Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Evropská unie vyzvala Temu, aby poskytla více informací o svém podnikání. Úřady mají podezření, že nedělá platforma...