Úvod > Články > Budoucnost počítačových her? Internet!

Budoucnost počítačových her? Internet!

Aktuální studie organizace ESA ukazuje, že hraní po internetu rozhodně není jen pro šílené „pařany“. Z výzkumu například vyplývá, že 42 % amerických on-line hráčů jsou ženy.

Ještě před několika lety bylo hraní počítačových her po internetu spíše luxusní záležitostí. Tento druh zábavy totiž klade většinou poměrně vysoké požadavky na rychlost připojení a zejména v počátcích multiplayerového hraní proto dostávaly přednost utkání na lokální síti, vesměs trochu pirátsky pořádaná po pracovní době v kancelářích či ve školních učebnách za blahosklonného přihlížení profesora informatiky, z nichž leckterý sám přisedl a řežby v archaickém Doomu či Quaku se zúčastnil.

Dnes patří možnost hraní po internetu k neodmyslitelné položce v nabídkovém menu většiny her. Nároky na rychlost připojení jsou samozřejmě různé – od tahových strategií připomínajících šachy, kdy jde jen o odeslání a přijetí informací bez potřeby přenosu těchto dat v reálném čase, až po akční střílečky, ve kterých závisí hráčův virtuální život na každé setině vteřiny.

Většina herních vydavatelů podporuje internetové zápolení zřízením a správou vlastních herních serverů (což má pro ně mimo jiné tu výhodu, že mohou účinně kontrolovat legálnost herních kopií). Speciálním druhem internetových her jsou takzvané masivně multiplayerové on-line (MMO) hry, za jejichž hraní se obvykle platí měsíční poplatky (i když existují i výjimky, například Guild Wars - viz článek).

Hraní po internetu je jasným trendem současnosti i budoucnosti, o čemž svědčí i prodeje on-line titulů – například v loňském roce se mezi Top 5 v USA dostaly hned dvě MMO hry, konkrétně World of Warcraft a Guild Wars. A nástup on-linu dokazují i závěry studie organizace ESA (Entertainment Software Association) mapující chování hráčů v USA v minulém roce. Podle ní se 44 % pravidelných hráčů věnuje hraní přes internet! Pro srovnání, v roce 2000 to bylo pouze 19 % pravidelných hráčů. Studie také vyvrací mýtus o typické představě hraním nepoznamenaného laika o „pařanech“, kteří se stále někomu mohou jevit jako nemytá individua obvykle mužského pohlaví a teenagerského věku obrostlá pavučinami sedící v potemnělém podkrovním pokojíku.

Podle ESA totiž tvoří 42% on-line hráčů ženy (a logicky 58 % muži). Je zajímavé, že on-linovky jsou u žen oblíbenější než offline singleplayerové tituly, které hráč hraje sám – celkové rozložení hráčů všech (tedy off-line i on-line) titulů je totiž více maskulinní: 38 % žen a 62 % mužů. Pokud přihlédneme i k dalším výsledkům studie, třeba že drtivá většina hrajících žen (30 % z celkového počtu hráčů) je starší osmnácti let, dospějeme k faktu, že mezi on-line hráči najdeme opravdu obrovské množství dospělých žen. Překvapení?

U nás je situace pravděpodobně trochu jiná, i když přesná čísla nikde k dispozici nejsou – bohužel žádnou instituci typu ESA v ČR nemáme. Nicméně ani u nás nejsou ženy hrající on-linovky výjimkou; onehdy mi jeden známý líčil, jak při hraní World of Warcraft procházel podzemní kobky bok po boku s kouzelnicí, jejíž hráčka s ním komunikovala pomocí TeamSpeaku a přitom bylo jasně slyšet, jak u ní v bytě křičí její malé děti...

Nutno však jedním dechem dodat, že on-linové hraní neznamená jen hodiny a hodiny procházení rozsáhlých fantasy světů či nelítostné řežby mezi vojenskými týmy. Naopak, podle studie ESA této zábavě vévodí jednoduché internetové hry – 52 % nejčastěji hraných on-line titulů tvoří hry karetní, logické a otázkové, tedy tituly, nad kterými tvrdý „pařan“ jen mávne rukou.

Se značným odstupem (22 % ze všech on-line titulů) následují klasické multiplayerové kousky, konkrétně akce, sporty a strategie. Na třetím místě s 9 % figurují fleshovky a hry hrané v internetovém prohlížeči, a pouhých 7 % tvoří MMO tituly s perzistentním virtuálním světem. Zbylých 11 % tvoří „ostatní“ hry. Ani menší podíl „hardcore“ on-linovek na celkovém počtu však nemění nic na tom, že budoucnost hraní je neodmyslitelně spjata s internetem.

6. 6. 2006

Autor: Jiří Sládek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...