Pokud má někdo pocit, že jen české firmy vylepšují u nabídky rychlého připojení k internetu skutečnost, mýlí se, situace ve Spojených státech není o mnoho lepší.
Nabídka je už delší dobu nepřehledná, firmy se předhánějí ve vychvalování vlastní nabídky a používají halasné titulky jako „100x rychlejší než modem“ nebo „bleskový broadband“. Příslovečné čertovo kopýtko se většinou skrývá v houštině drobně tištěného textu, který většina zákazníků nečte. V bohatě osídlených oblastech Ameriky je dnes řada firem nabízejících připojení k internetu, navíc každá nabízí hned celou řadu možností. Začíná být ale nepříjemně složité zjistit, která nabídka je nejvýhodnější a která slibuje víc, než opravdu dokáže.Situaci dále komplikuje stále častější propojování služeb, kdy k broadbandu dostaneme třeba televizní programy nebo telefonní připojení, takže vypočítat cenu samotného internetového připojení začíná být téměř nemožné. Navíc se používá poněkud ošemetný jazyk, s termíny jako „rychlost připojení až“, což ve většině případů znamená něco mezi zbožným přáním a ideálními podmínkami dosažitelnými spíše v laboratoři nežli v reálné situaci, v nejlepším případě třeba tehdy, když je uživatel DSL velmi blízko centrále poskytovatele.
Poskytovatelé se samozřejmě brání a tvrdí, že používání termínu „rychlost až“ není žádný podfuk, protože k této rychlosti může v některých případech skutečně dojít. Verizon zase tvrdí, že se jedná o pouhé porovnání, neboť ve chvíli, kdy se skutečně připojíme k internetu, se stejně bude každá stránka stahovat jinou rychlostí.
Situací, které ovlivňují skutečnou rychlost připojení, je více než dost, od vzdálenosti k centrále až po to, kolik lidí z okolí se ve stejnou chvíli připojí. Dalšími důvody může být otevření příliš populárních stránek nebo málo výkonné počítače. Studie časopisu PC Magazine z minulého léta ukázala, že z 12 000 sledovaných uživatelů dosáhla převážná většina pouze necelou polovinu slibované rychlosti připojení.
Debatu komplikuje také to, že většina uživatelů slibované rychlosti vlastně ani nepotřebuje. Společnosti se ale předhánějí v budování nových sítí slibujících stále vyšší rychlosti, pochopitelně za stále vyšší ceny. Příkladem budiž opět Verizon, nabízející svůj systém FIOS, který má tři rychlosti – 5, 15 a 30 Mbit/s za 34,95, 44,95 a 179,95 dolarů měsíčně. V oblasti New Yorku se dokonce jedná o rychlosti 10, 20 a 50 Mbit/s. Ostatní poskytovatelé se snaží podobně zvyšovat rychlosti připojení, i když o 50 Mbit/s se jim zatím může pouze zdát. Jelikož se v tom zákazníci stále méně vyznají, začínají se orientovat méně podle marketingových snah firem a spíše podle toho, co jim řeknou kamarádi a známí, kteří mají s daným poskytovatelem smlouvu.
I tak ale nejsou Spojené státy rozhodně na špičce rozvinutých zemí, a to jak v rychlosti, tak i v ceně. Tam, kde se do rozvoje broadbandu zapojily vlády (Japonsko, Jižní Korea, Tchajwan, Švédsko a Island), jsou ceny výrazně nižší.
22. 12. 2006
Autor: Václav Větvička
Rychlost Wi-Fi připojení v dubnu zůstala na březnových hodnotách. Podívejte se, jak se tentokrát dařilo vašemu...
CETIN od dubna zařadil do svého portfolia nový tarif, který umožní na optických přípojkách využívat rychlost až...
V dubnu se rychlosti mobilního i pevného internetu opět propadly. Podívejte se, kteří provideři nabízeli...
Společnost Netflix rozšířila nová pravidla pro sdílení hesel do dalších více než 100 zemí. Za využívání účtu mimo...
CETIN od dubna zařadil do svého portfolia nový tarif, který umožní na optických přípojkách využívat rychlost až...
O2 rozdává dárky zákazníkům, kteří si na e-shopu objednají nejnovější O2 TV set-top box. Za 1 Kč si mohou pořídit...