Úvod > Články > EMI opouští digitální ochranu

EMI opouští digitální ochranu

Rozhodnutím prodávat písničky on-line bez digitální ochrany pomocí služby firmy Apple se britský hudební gigant vyřadil ze zatím jednotného šiku nahrávacích studií. A to v době, kdy nahrávací studia bědují, že pokles prodeje klasických nosičů stále klesá.

O této problematice jsme již psali, dnes se soustředíme na právní a EU regulace.

Pro zákazníky je to terno, o něco se zmenšila džungle často nekompatibilních formátů a bažina nejrůznějších DRM, navíc zakoupené písničky budou hrát nejen na iPodu, ale rovnou i na dalších perifériích a ještě k tomu je bude možné vypálit na CD.

Písničky budou o něco dražší, místo obvyklých 99 centů budou stát 1,29 dolarů, nicméně Apple tvrdí, že jejich kvalita bude vyšší a navíc si zákazníci budou moci vybrat – k dispozici budou i standardní, chráněné písničky za normální cenu. A ve snaze přimět zákazníky k nakupování celých alb bude Apple prodávat alba z katalogu EMI bez ochrany a za normální cenu 9,99 dolaru.

Většina analytiků se o tomto kroku vyjádřila pochvalně, od kroku správným směrem až po možnost, že se znovu nastartuje zkomírající prodej alb, jejichž prodej v klasické podobě v roce 2007 klesl o dalších 20 procent.

Objevily se ale také varovné hlasy poukazující na to, že příslovečná vlaštovka jaro nedělá a že se nejedná o žádnou snahu pomoci zákazníkům, ale že obě firmy si ohřívají vlastní polívčičku. V případě EMI se jedná o snahu vymanit se ze série potíží, v případě Applu o únik z možné regulace EU, které se nelíbí, že Apple stále používá vlastní formát, který hraje jen na iPodu.

Tak úplně ale Apple z pařátů komise EU neunikl, ta totiž oznámila že Apple spolu s několika dalšími nahrávacími studiemi čelí vyšetřování za cenové relace služby iTunes. Jedná se o to, že ceny písniček v rámci této služby se v EU liší a firma znemožňuje kupovat a stahovat písničky v „dražší“ zemi ze serveru v „levnější“ zemi.

Některé firmy se již předtím pokusily sondovat, co se stane, když budou některé písničky prodávat bez digitální ochrany, zatím ale nikdo veřejně nepřiznává, že bude krok EMI opakovat.

Steve Jobs ale stále trvá na tom, že hudební a filmový průmysl nakonec snahu o digitální ochranu zruší. RIAA sice stále vydává nové a nové žaloby, příliš to ale nepomáhá, v minulém roce se na systémech volné výměny stáhlo kolem 5 miliard písniček. V porovnání s tímto číslem bledne oficiální prodej, který dosáhl necelých 509 miliónů songů. I tak je ale prodej písniček on-line pro nahrávací studia požehnáním, neboť nahrávací studia jen od firmy Apple získala na poplatcích přes jednu miliardu dolarů a to při naprosto minimálních nákladech.

10. 5. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

25 % uživatelů plánuje zrušit své předplatné na Netflixu

Netflix se tento rok potýká s velkým propadem předplatitelů. Podle výzkumu může ale očekávat další pokles, každý...

 

YouTube testuje 11 nepřeskočitelných reklam před začátkem videa

YouTube nedávno experimentoval s 5 nepřeskočitelnými reklamami před videem. Nyní ale testy ještě rozšířil a začal...

 

Americký start up pracuje na optických discích, které umožní zálohovat až 4 TB dat

Americký start up Folio Photonics představil technologii, díky které bude možné na optický disk velikosti CD...

Nejčtenější články

K čemu slouží IP adresa 10.0.0.138 a co dělat, když nefunguje?

 

Se soukromou IP adresou 10.0.0.138 se setkáte třeba při nastavování vašeho routeru. Co ale dělat, když tato adresa...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v srpnu 2022

 

Po velkém červencovém propadu jsme zaznamenali růst rychlostí u všech technologií. Jak si vedl váš provider?

5 nepřeskočitelných reklam na začátku videa? YouTube testuje novinku, která uživatele příliš nepotěší

 

YouTube nedávno zavedl nový formát reklamy, který začne platit už tento měsíc. Uživatelům bez aktivního předplatného...