Podle Broadband Stakeholder Group (BSG) je pro rozvoj širokopásmového přístupu k Internetu velice důležitý rozvoj obsahu a služeb a právě VoIP má v této oblasti hrát značnou roli.
V příštím roce má být znát jasný posun směrem k hlasovým službám po rychlých přípojkách k Internetu, protože si uživatelé postupně začínají uvědomovat výhody a zejména úspory, které jim taková služba může přinést. Již v letošním roce ale patří VoIP podle průzkumu Heavy Reading mezi nejdůležitější služby, na které se soustřeďují poskytovatelé (viz následující obrázek).
Širokopásmová IP telefonie, jak se někdy začíná označovat hlasová služba po rychlých přípojkách k Internetu, využívá klasické principy VoIP, ovšem přes širokopásmovou přípojku (přes kabel, DSL, bezdrát, satelit, optiku apod.; viz též článek Hlas po kabelu: mýty a realita. Hlasový provoz se pak může směrovat do veřejné telefonní sítě nebo do privátní IP páteře provozovatele. Na rozdíl od starších služeb VoIP se v tomto případě podporuje jak příchozí tak odchozí telefonní hovory a širokopásmová přípojka tak může fungovat jako hlavní telefonní linka a může plně nahradit přípojku k síti od telekomunikačního provozovatele.
Většina poskytovatelů VoIP váže tuto svoji službu na širší kombinovanou nabídku a vyžaduje, aby zákazník „vzal“ od něho právě i širokopásmový přístup, nikoli jen VoIP službu přes rychlou přípojku od někoho jiného. A to může znamenat v některých případech omezení pro zákazníka, v jiných pro poskytovatele, protože takové DSL od známého telekomunikačního provozovatele neuspokojí zákazníka stejně jako rychlejší kabelová přípojka nabízející navíc bohatší služby. Vazbou VoIP na rychlou přípojku jde tak telekomunikační provozovatel zjevně proti svým zájmům, protože zákazník si u něj pochopitelně nepředplatí nakonec nic. Kombinace služeb (bundling), která je ve většině případů výhrou pro obě strany, se tak v některých případech může stát značně kontraproduktivní.
U samostatných poskytovatelů služeb VoIP (hosted VoIP) může vzniknout zase problém, jak se zajistí potřebné zacházení s pakety obsahujícími hlas při přenosu sítí jiného poskytovatele širokopásmové přípojky. Zatímco nyní ještě nemusí být tak patrná důležitost dodržet potřebnou kvalitu služby (QoS, Quality of Service) až k domácí bráně, s dalším předpokládaným nárůstem provozu vyžadujícího minimální zpoždění a jeho kolísání (jitter), jako streaming audio a video, bude již nutné hlasový provoz důsledně upřednostnit. Proto musí poskytovatelé služby spolupracovat s poskytovateli přístupové sítě.
V současné době služby širokopásmové IP telefonie prakticky výhradně využívají koncoví uživatelé v domácnostech, výjimečně malé podniky s několika telefonními linkami. Zatím se tedy jedná převážně o spotřebitelský trh, kde podnikový segment není podchycen. Podle zprávy Hear This: Broadband IP Telephony společnosti In-Stat/MDR bude do konce roku 2008 každý desátý uživatel širokopásmové přípojky k Internetu používat také IP telefonii.
15. 12. 2004
Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA
O2 od února rozšířilo nabídku svých televizních tarifů o balíček Zlatá Voyo. Zákazníci si tak budou moc zvolit...
Vodafone k 1. únoru nahrazuje původní UPC tarify novými balíčky pevného internetu. Můžete vybírat z rychlostí 250...
Podle výzkumní společnosti IDC se celosvětové prodeje chytrých telefonů v předvánočním období propadly o 18,3 %.
CETIN od dubna nabídne uživatelům na optických přípojkách nový superrychlý tarif. Zájemci budou moci využívat...
Podívejte se, jaké hodnoty jsme v prosinci naměřili u jednotlivých technologií a kteří poskytovatelé nabízeli...
Zákazníci si nyní mohou u O2 pořídit nový internet s garancí vrácení peněz do 60 dnů od pořízení. Pokud nebudou...