Úvod > Články > Otevřený kabelový trh

Otevřený kabelový trh

Americký úřad FCC připravuje rozhodnutí, které slibuje pořádně otřást stojatými vodami trhu s kabelovou televizí. Mělo by konečně dojít k otevření trhu, neboť komise dostala nové pravomoci umožňující omezit ty firmy, jež komise označí jako příliš velké a dominantní.

Jednou z očekávaných regulací bude omezení růstu největších kabelových poskytovatelů, což se bude týkat zejména firmy Comcast Communications a zabránění ostatním ve fúzích. Podle některých náznaků by v budoucnosti nemělo žádné kabelové společnosti patřit více než 30 procent trhu. To by v podstatě zamezilo firmě Comcast kupovat konkurenční firmy a zároveň výrazně omezovalo možnost dalších velkých poskytovatelů, jako je třeba Time Warner, dále růst. Toto nařízení již jednou existovalo, ale před šesti lety jej FCC zrušila.

FCC využije části zákona Cable Communications Act z roku 1984, která mu umožní větší regulační pravomoci. Jedná se především o část nazvanou 70/70, podle které má FCC zvláštní pravomoce ve chvíli, kdy nejméně 70 procent domácností má přístup ke kabelové televizi a nejméně 70 procent z těchto domácností si kabelovou televizi opravdu platí.

Na toto rozhodnutí se těší především malé společnosti, které již dlouho tvrdí, že až dosud neměly zastání. Velké firmy totiž jejich kanály opakovaně odmítají vysílat. Očekává se, že by nákup jednotlivých programů byl pro malé firmy levnější. Další z možností je povinnost prodávat jednotlivé kanály po jednom, čemuž se poskytovatelé urputně brání a tvrdí, že by to vedlo ke zdražení. To je samozřejmě nesmysl, protože každý si v balících, které poskytovatelé nabízejí, najde desítky kanálů, o které nemá sebemenší zájem, ale bez nich si kabelovou televizi prostě objednat nemůže. Zjednodušit by se měl i přístup výrobců programů k volným kanálům.

Pokud k těmto krokům opravdu dojde, hned od počátku zvítězí drobné nezávislé kabelové sítě, jako je třeba Hallmark Channel, které nemají žádné spojení  s kabelovými, satelitními nebo televizními společnostmi a jen obtížně hledají přístup do balíků velkých poskytovatelů.

Kabeloví poskytovatelé tvrdí, že si kabelovou televizi platí méně než 70 procent Američanů, kteří k ní mají přístup, a že předpokládané regulační kroky jsou příliš razantní. Šéf FCC Kevin Martin však má na kabelové poskytovatele spadeno, v minulosti je opakovaně kritizoval jak za nabízení příliš vysokého počtu stanic, na které se nikdo nekouká, tak i za pravidelné a znatelné zdražování. V tomto ohledu má zcela jistě pravdu, zatímco za posledních 20 let dosáhla inflace téměř 100 procent, ceny kabelového připojení vzrostly o 235 procent. Navíc jsou velké kabelové firmy stále těsněji provázány s velkými producenty programů, což se Martinovi také nelíbí.

13. 12. 2007

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

X začalo zobrazovat zemi původu účtů, funkci lze ale snadno obejít

X zavedla štítky se zemí původu účtů v rámci větší transparentnosti. Odborníci i bývalí zaměstnanci ale varují, že...

 

OpenAI do roku 2030 očekává 220 milionů platících uživatelů ChatGPT

OpenAI odhaduje, že do roku 2030 bude za předplatné ChatGPT platit asi 8,5 % z 2,6 miliardy uživatelů, tedy zhruba...

 

Čínští technologičtí giganti přesouvají trénink AI modelů, obchází tak americké zákazy

Čínské technologické skupiny přesouvají trénování AI modelů do jihovýchodní Asie, aby měly přístup k čipům Nvidia i...

Nejčtenější články

O2, T-Mobile a Vodafone spustili vánoční akce: slevy, bonusy i dárky na prodejnách

 

Vánoční kampaně českých operátorů přinášejí zvýhodněné telefony, tarify i příslušenství. Zákazníci mohou získat...

Vodafone zdraží starší mobilní tarify, připlatíte si už od prosince

 

Vodafone upraví ceny starších paušálních tarifů řad Red Basic a Neomezený. Zdražení začne platit 4. prosince 2025 a...

T-Mobile naděluje: telefony se slevou až 8 000 Kč, adventní kalendář i termohrneček zdarma

 

T-Mobile spustil vánoční nabídku slev na telefony, tablety i další zařízení až 8 000 Kč. Nechybí adventní kalendář...