Úvod > Články > Big data: strašák nebo pomocník?

Big data: strašák nebo pomocník?

Máte pocit, že vás stále někdo šmíruje? V off-line světě třeba kamerou na ulici, v on-line světě typicky na webu. Nové operační systémy a chytré telefony toho na vás prásknou docela dost. Analýza obrovských objemů dat je díky moderním technologiím stále rychlejší a levnější.

Big data: strašák nebo pomocník?

Google a Facebook jsou asi největší sběrači dat na internetu. Uživatelé těchto webů na sebe nevědomky prozradí spoustu informací. Ty potom weby ukládají a efektivně využívají například k cílení reklamy, kterou si u nich platí firmy. Big data se dají využít i lépe. Díky datům z rozsáhlých sítí senzorů lze například předpovídat počasí a včas varovat obyvatele před přírodními katastrofami. V lékařství pomáhají připravit pro každého pacienta léčbu přesně na míru nebo modelovat šíření epidemií nakažlivých chorob a některá města již začínají analýzu velkých dat využívat i k prevenci a odhalování kriminality.

Co na sebe prozradíme?

Big data bohužel mají i svoji nagativní stránku. Především poskytovatelé finančních či pojišťovacích služeb, kteří samozřejmě musejí ke svým zákazníkům přistupovat s vysokou mírou opatrnosti, mohou big data použít jako „křišťálovou kouli“ a předem odhadovat rizika z dosud nebývale širokých souvislostí.

Již nyní mají některé z tuzemských bank specializované oddělení risk managementu, které pomocí sociálních sítí vyhledává informace o žadatelích o úvěr. Agregují a vyhodnocují informace ze soukromí, které běžně sdílíme přes sociální sítě. Reálně se tedy stává, že jsou žadatelé o úvěry hodnoceni podle svých facebookových profilů, včetně toho, s kým se přátelí a jakým životem žijí.

Pojišťovny celosvětově spouštějí vývojové programy, které chystají zařízení na sledování životních funkcí. I v tuzemsku je již ve fázi testování služba, která umožňuje prostřednictvím chytrých zařízení sledovat zdravotní stav seniorů a pomocí získaných dat sledovat dlouhodobý vývoj jejich kondice. Blíží se doba, kdy budou na životní pojištění poskytovány slevy klientům, kteří budou ochotni nosit zařízení sledující jejich životní funkce a odesílající získaná data analytikům? Již dnes se při uzavírání havarijního pojištění či povinného ručení k automobilům zohledňuje například věk řidiče a místo jeho bydliště. Dalším krokem bude bezpochyby sledování telematických dat z našich vozů. Pojišťovna pak nastaví bonusy podle toho, jak často překračujeme povolenou rychlost, prudce akcelerujeme či brzdíme a jen tak mimochodem bude vědět i to, kam jezdíme.

Analýza velkých dat zasahuje do soukromí lidí i tam, kde bychom to na první pohled vůbec nečekali. Big data a armáda jejich analytiků pomohla například i při znovuzvolení Baracka Obamy prezidentem Spojených států. S trochou nadsázky se hovoří o tom, že jeho tým znal osobně každého z bezmála 70 milionů Američanů, kteří Obamu volili. Data, získaná na základě předchozích voleb i z dalších zdrojů, byla využita pro identifikaci nerozhodnutých voličů a k jejich individuálnímu oslovení. Vypadá to, že big data ohrožují i právo na tajnost volby.

Čeho se můžeme dočkat?

Množství dat použitelných k analýze bude bezpochyby i nadále růst raketovým tempem. Obrovský podíl na tom budou mít i zařízení takzvaného internetu věcí, tedy různé senzory či inteligentní zařízení a spotřebiče. Cisco odhaduje, že do roku 2018 bude internet věcí ročně generovat 400 zettabajtů dat (1 zettabajt = 1021 bajtů), což představuje čtyřnásobný růst oproti roku 2013. Příval dat ze senzorů dobře demonstruje příklad letadla Boeing 787, které za hodinu letu vygeneruje plných 40 terabajtů dat.

Různými senzory pro sběr budou vybavena stále další a levnější zařízení. Jejich výrobci pak budou mít možnost získávat data o tom, jak jejich produkty zákazníci využívají, a budou jim schopni kdykoli poskytovat servisní služby. Již dnes začíná být samozřejmé, že se automobilka může na dálku po internetu připojit k vozům svých zákazníků, spustit diagnostiku a získat data potřebná pro servisní zásah na porouchaném voze. Automobilka Audi již v reálném provozu testuje systém, který řidiče informuje o optimální rychlosti pro dojetí k semaforu na zelenou, případně, pokud již auto stojí, o zbývajícím čase, než se zelená rozsvítí. Pokud bychom v budoucnu podobným způsobem zpracovávali data ze všech semaforů, budeme moci nejen přesněji odhadovat dobu dojezdu v navigacích, ale také optimalizovat trasy a daleko plynuleji řídit dopravu.

Za vším hledejte data

Budeme si muset zvyknout, že náš každodenní život bude generovat stále více dat. Kromě našich smartphonů, tabletů a počítačů budou pocházet z dalších předmětů denní potřeby, našich elektronických doplňků a oblečení vybaveného senzory, automobilů a třeba i bezpečnostních kamer, kolem kterých projdeme na ulici nebo v obchodním centru. Tomuto nastupujícímu trendu se nemůžeme zcela vyhnout, ale zároveň bude jen na nás, abychom si v propojeném a vše sledujícím světě zachovali maximum soukromí. Můžeme začít velkou opatrností při výběru „zdarma“ poskytovaných služeb, jejichž skutečnou cenou jsou informace z našeho soukromí, které jsou následně zpeněženy, a pak také volbou poskytovatelů a výrobců služeb či produktů, kteří opravdu a prokazatelně dbají na ochranu dat, která o svých zákaznících získávají.

Reálně se ovšem sběru informací o nás samotných vyhnout nelze. Znamenalo by to nejen značnou obezřetnost a hlubokou technickou znalost, ale hlavně nutnost vyhnout se systému.

28. 9. 2015

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

aplikacemultimediapřipojení k internetu

Sdílejte

Související nabídka

Tarif
Poskytovatel
Cena za měsíc
 
Cena za měsíc: 499 Kč
Cena za měsíc: 598 Kč

Přečtěte si také

 

Nizozemská vláda možná přestane používat Facebook kvůli pochybnostem o ochraně soukromí

Nizozemská vláda uvedla, že možná přestane používat Facebook. Doporučil ji to místní regulátor kvůli možnému...

 

Florida omezila sociální sítě pro děti a mladistvé

Florida přijala nový zákon omezující působení mladistvých na sociálních sítích. Děti ve věku do 14 let mají...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v březnu 2024

V březnu se rychlost Wi-Fi internetu propadla. Podívejte se, jak si tentokrát vedl vás poskytovatel.

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...