Úvod > Články > Microsoft straší piráty. Důvod?

Microsoft straší piráty. Důvod?

Microsoft začal s novou protipirátskou ochranou Windows. S celou „bubu kampaní“ se dostal i do českých rádií, televizních zpráv a dokonce si nechal udělat i televizní reklamu. K čemu to? V Česku, kde je malá míra pirátství, taková akce? Jedno vysvětlení tady je.

Zprávám o honu na piráty se vyhnul asi málokdo. Kromě internetových médií o něm informoval tisk, rádio i televize ― třešničkou na dortu je pak reklamní spot Microsoftu v televizi. Než abychom ihned básnili o tom, o co jde a proč tomu tak je, zkusme se opřít o některá fakta.

Prodejnost Windows Vista a XP

Microsoft si několikrát pochvaloval, že Visty se prodávají velice dobře. Celosvětově se prodalo více než 100 milionů kopií, což je úctyhodné číslo, jež každého ohromí. Mělo by se ale aspoň krátce vysvětlit ― když se řekne 100 milionů prodaných licencí, nutně to neznamená, že jde o 100 milionů uživatelů. Jsou to veškeré licence, které opustily brány Microsoftu, a v drtivé míře jde o OEM verze Windows předinstalované na počítačích, které si ještě nikdo nekoupil, a instalační média, která leží někde v regálech obchodů (prý už nově jde až o 150 milionů licencí ― toto číslo je ale „vypočteno“ jako i zbytek souvisejících věcí, vysvětlím níže). Nicméně se ukazuje, že s prodejnosti to tak skvělé není. Hned se k tomu dostaneme.

Microsoft stavěl svá optimistická prohlášení také na tom, že za první tři měsíce, co byly Windows Vista v prodeji, se celosvětově prodalo („prodalo“) 20 milionů licencí, což je více než dvakrát tolik, kolik se za stejnou dobu prodalo licencí Windows XP. Jestliže by vás tohle mělo přesvědčit o dobré prodejnosti Vist, pak vězte, že v roce 2001 nebyla penetrace osobních počítačů v domácnostech ani zdaleka taková jako dnes a ani výrobci počítačů nechrlili tolik výrobků s předinstalovanými Windows. Je to jako srovnávat u nás trh s hypotékami v 90. letech s dnešním stavem.

Ceny ― obrovské rozdíly mezi USA a ČR

Nejdříve si řádově srovnejme ceny Windows Vista u nás a ve Spojených státech. Už teď prozradím, že plná (krabicová) verze Windows Vista se u českých zákazníků setkává s nicotným zájmem. Zanedbatelný podíl prodaných krabicových verzí má určitě svůj původ v jejich vysoké ceně. Microsoft je sice nedávno zlevnil skoro až o polovinu (!), ale i tak jsou výsledné částky pro průměrného Čecha nepřijatelné. Ceny krabicových verzí Windows Vista se obyčejně pohybují v následujících relacích: Edice Business u nás stojí kolem 9 500 Kč, kdežto třeba na Amazon.com je k dostání za zhruba 260 dolarů, tj. při dnešním kursu asi 4200 Kč; populární Home Premium po velké slevě u nás stojí 5 800 Kč a na Amazonu 205 dolarů, tj. 3300 Kč. Instalační DVD plné verze Ultimate po slevě má doporučenou cenu 8 200 Kč (v českých e-shopech se pohybuje už i kolem 7 000 Kč), na Amazonu ji však koupíte za 290 dolarů, tedy 4 600 Kč. A to nesmíme zapomínat rovněž na to, že zatímco medián platu v ČR se pohybuje kolem 20 000 Kč, v USA činí asi 2 400 dolarů, tj. něco přes 38 000 Kč. Pro lepší přehled následující tabulka.


Tahoun prodejnosti Vist? Notebooky

Často se hovoří o tom, že kdyby nové počítače nebyly osazovány při výrobě systémem Windows, podíl tohoto systému na trhu by nebyl tak vysoký, z čehož by mohly těžit i ostatní operační systémy. Odpůrci „holých“ počítačů však upozorňují, že by to zvedlo jen míru pirátství. Této debatě se ale dneska nevěnujme, jen použijme předinstalované Windows v našem kontextu. Není možné přesně zjistit, kolik procent z licencí přichází s předinstalovanými Windows na noteboocích a desktopech, ale hovoří se řádově až o devadesáti procentech. Jinými slovy, podle některých zdrojů jen deset procent licencí Windows je zakoupeno samostatně přímo uživatelem. Většina je tak „vnucena“ zákazníkům s novými počítači (zejména notebooky, jejichž prodejnost je mnohonásobně vyšší než prodejnost „klasických“ desktopů).

Plné verze se skoro neprodávají

Vraťme se k licencím. Obrátil jsem se na několik největších a nejznámějších českých obchodů s výpočetní technikou s dotazem, jak to vypadá s prodejem Windows (Vista vs. XP) a zájmem zákazníků. Nejkonkrétnější informace poskytl Czech Computer (CZC), takže se budeme držet jeho čísel.

Bohužel se nejde dobrat přesné odpovědi na otázku, kolik procent z licencí jde na triko předinstalovaným Windows Vista na prodaných noteboocích a desktopech, ale i tak můžeme najít zajímavé údaje. Tak především: Windows XP se pořád prodávají mnohem lépe než Visty. Jmenovitě u samostatných instalačních disků za období leden-duben 2008 vedou „XPéčka“ nad Vistami v poměru 72:28. To znamená, že skoro tři čtvrtiny ze všech prodaných instalační disků Windows tvoří ty s XP, jen jedna čtvrtina patří Vistám.


Teď zpět ke „krabicím“. Prodej plných verzí Windows Vista se opravdu nedaří. Zdržím se raději zmínek o konkrétních číslech prodaných kusů, aby to nevypadalo příliš směšně, ale za období leden-duben 2008 činil podíl krabicových verzí v objemu všech prodaných licencí Vist pouhopouhé 4 %. Celých 96 % prodaných licencí Windows Vista bylo tvořeno OEM verzemi. A ze všech prodaných licencí Windows (i XP) pak krabicová verze Windows Vista tvoří jen 1 %. Kdyby se krabicové verze Windows Vista neprodávaly, asi by to nikdo ani nepoznal.


Děsem k úspěchu

Teď se vraťme k nové protipirátské akci Microsoftu. Například v reportáži TV Nova jsme mohli slyšet, že téměř 40 % softwaru v českých počítačích je nelegálního ― proto se společnost Microsoft rozhodla rozjet kampaň, která má znemožnit využívání kradeného operačního systému Windows Vista. Následovala čísla, podle kterých v Česku jsou Visty nainstalované na 600 000 počítačích, z čehož 160 000 kopií má být nelegálních. Už tato čísla leckoho mohou překvapit. Odkud pocházejí?

Říct, že Windows Vista jsou na 600 000 počítačích, je prostě blud ― zase a opět, jestliže se v Česku potuluje 600 000 licencí, většina z nich se ještě ke koncovému zákazníkovi nemusela dostat. Například loni v červnu Microsoft vydal tiskovou zprávu, v níž oznámil, že v Česku se „prodalo“ 110 000 licencí. „Prodalo“ opět v tom významu jako výše. Když se podíváme do starších článků, jak si tehdy Visty vedly na našem trhu, zjistíme, že po oněch třech měsících (březen-květen) jim patřil podíl ve výši zhruba 1,6 %. Když se podíváme na dnešní stav, vidíme, že u nás jim náleží asi 8,7 %. Jak si sami dopočtete, celkově by tak mělo jít o asi 598 000 licencí, což odpovídá číslu výše. Jenže zase: kvůli výpočtu nejde o reálné uživatele, nýbrž jen kopie, které se k uživatelům nedostaly všechny a dostat nemusejí.

Stejně tak někoho může zajímat, jak Microsoft ví, že z toho 160 000 kopií je nelegálních. Krom toho jsme slyšeli, že v Česku je takřka 40 % softwaru nelegálního, což vůbec neodpovídá předchozímu číslu. Ale nebudeme chodit kolem horké kaše příliš dlouho. Oněch 40 % je asi údaj, který vychází ze zprávy, kterou pro protipirátskou organizaci BSA (což je vlastně taky Microsoft) vypracovala společnost IDC. Ve skutečnosti jde o zjištěnou míru softwarového pirátství ve výši 39 %, jak jste se sami mohli dočíst v článku Piráti a lži protipirátských organizací II. Podíl pirátských Windows podle dřívějšího oznámení Microsoftu byl 26,5 %, což už přesně odpovídá 160 000 nelegálních kopií ze všech 600 000 „licencí“. Když teď ale víme, že tyto licence ještě vůbec nedoputovaly k zákazníkům a že jde o kopie vypuštěné z bran MS, plyne z toho snad, že 160 000 z nich je opravdu nelegálních, takže je vypustil sám Microsoft? O to smutnější je, že takovéto boty s elementární matematikou a z prstu vycucaná čísla se pak objevují ve studiích o tom, kolik miliard softwarovým firmám uniklo kvůli pirátům.

Stejně jako ony „studie“ o chybějících miliardách má i tato kampaň za úkol jedno: šokovat. Jestliže Microsoft straší tím, že začíná vypínat nelegální Windows, vyděsí to i nejednoho laického uživatele nelicencovaných Windows XP (pro leckoho Windows jako Windows). Co si budeme nalhávat, korporativní verze XP se po domácnostech rozmnožily v průběhu let velkou měrou. Pokud takový uživatel uslyší, že mu „nebude fungovat počítač“, třebaže se to týká Vist, lekne se a zakoupí si nové Windows (tj. Visty). Microsoft tím zabije dvě mouchy jednou ranou. Nejenže sníží (v porovnání se světem nízkou) míru pirátství (u XP, Visty se prostě takto nekradou), o což mu vlastně podle celé kampaně jde, ale zvýší i prodej špatně se prodávajících Windows Vista. Microsoft zvolil strategii, jakou zvolil, ale jak sami tušíte podle některých výše uvedených skutečností, šlo by to i jinak... A co víc, stejné protiopatření má přijít i pro Windows XP.

25. 4. 2008

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...