Úvod > Články > České deníky on-line

České deníky on-line

Jakým způsobem přistupují české deníky k internetu? Je pro ně přítěží a konkurencí, nebo naopak vítaným novým komunikačním médiem, které lze využít?

Zpravodajství představuje jeden z nejvýznamnějších segmentů českého internetu. Pokud bychom hledali tématickou jedničku, pak by se o ni dělily portály a zpravodajské servery. Ostatně obě dvě skupiny k sobě mají poměrně hodně blízko. Seznam má Novinky, Centrum Aktuálně, Klikni iDnes (i když zde je to spíše obráceně). Ke každému portálu nutně patří zpravodajství. A společných rysů českých deníků by mohlo být víc. Stále větší roli hrají multimédia, blogy, aktivní zapojení čtenářů (ostatně jak jsme nedávno psali). Patrné jsou však i rozdíly a právě na ty se v následujících řádcích zaměříme.

iDnes (www.idnes.cz)

Je jedním z nejvýraznějších projektů českého internetu. Patří mediální skupině Mafra a je velice blízce provázán s papírovým deníkem MF Dnes. Návštěvnost (včetně Klikni a rajce.net) je 581 tis. reálných uživatelů za měsíc. Průměrná návštěva pak trvá něco málo přes osm minut (stejně jako ve zbytku článku jsou to data za květen 2008 dle Netmonitoru).

Mafra je jedním z českých průkopníků v oblasti využívání videa. Každý den je připravena audiovizuální zpravodajská relace, reportáže a stále častěji také natočené rozhovory. Web je přehledně dělen do kategorií a kromě obecného zpravodajství nabízí regionální informace z Brna a Prahy. U každého článku je možné nastavit velikost písma kliknutím na patřičně velký čtvereček. Jedná se o banalitu, kterou většina z nás umí nastavit ve svém prohlížeči, ale pro někoho méně technicky zdatného se může jednat o rychlý a pohodlný doplněk, který mu zpříjemní čtení.

Rozsah zpráv je různý, ale zpravidla nabízí dostatek informací, které čtenář potřebuje. Nechybí samozřejmě ani provázanost s články s podobnou tématikou, což může usnadnit porozumění některým článkům.

Kromě zpráv, které jsou většinou velice rychlé a aktuální, nabízí také zajímavou rubriku Kavárna, kde můžete nalézt plné delší úvahové či polemické texty. Takováto rubrika většině konkurence chybí. Kromě toho je zde i kratší a méně náročná rubrika názory, kam proniknou také některé spoty ze zdejších blogů.

Nechybí ani kulturní rubrika, jejichž hlavní životní náplní jsou festivaly (ty tvoří nejaktuálnější a největší množství článků) a televize Očko, která prostřednictvím iDnes vysílá on-line.

Mezi oblíbené způsoby, jak zapojit čtenáře do tvorby obsahu, jsou například on-line rozhovory se zajímavými (více či méně) osobnostmi od sportovců po Milana Knížáka. Čas od času se objeví také nějaký on-line duel, kde na jednu otázku mohou odpovídat zastánci různých postojů. Například ochránci zvířat vs. „pejskaři“ nebo zastánci liberální potratové politiky a její odpůrci. Dotazy mají ale často ne zrovna vysokou úroveň a aby se daly číst, je nutné, aby odpovídající prokázal určité množství vtipu a nadhledu.

Další oblastí jsou blogy. iDnes zvolila cestu liberální registrace. Nutné je sice schválení na základě předložených témat, fotografie, kontaktu a jména, ale i tak může diskutovat v zásadě každý a ověřitelnost autentičnosti píšícího je jen velmi malá. K tomu, aby se váš blog stal rozumně čteným, je ale potřeba zalíbit se editorům, kteří jej pak různě propagují – umísťují na titulní stránku, do výběrů či rubriky názory. V opačném případě se vaše blogy ponoří do hlubokého světa zapomnění. Pokud se ale prosadíte, můžete počítat s tím, že z vás iDnes může udělat hvězdu. Měl jsem spot s více než dvěma tisíci přečtení. Dle mého názoru a zkušenosti ale není příliš velká spojitost kvality spotu a jeho čtenosti.

U blogů je vidět zajímavý jev. Editoři užívají svých možností tak, že vytvářejí české blogerské hvězdy. Nevím, do jaké míry je to ale jev přínosný. O mnohých „hvězdičkách“ si toho nelze myslet mnoho. Důležitým prvkem, pokud chcete zazářit, je psaní bez gramatických chyb. To je základ dobrého blogu. A snad ještě jedna rada. Zkuste se stát jinými než ostatní, pište na témata neobvyklá, ale zajímavá, nebo alespoň zajímavým způsobem.

Zajímavým fenoménem jsou také diskuze pod články. Ty jsou jen částečně moderované a často sklouzávají k agresivitě a hrubosti. Tak - jako všude - si zde mnozí lidé léčí své komplexy. Pokud se ale objeví faktická připomínka k textu, pak je s ní zpravidla pracováno.

Novinky (www.novinky.cz)

Jsou společným projektem Seznamu a deníku Právo. Právě ze Seznamu sem míří největší množství návštěvníků. Novinky mají tedy asi 3 milióny reálných návštěvníků měsíčně, kteří při průměrné návštěvě stráví na stránkách necelé sedm a půl minuty, což je asi o tři čtvrtě minuty méně, než u iDnes.

Za hlavní motto serveru bychom mohli dát slovo rychlost. Jedná se především o internetovou koncepci seznamu, která si neklade za cíl vytvořit internetové noviny, ale kvalitní a rychlé zpravodajství. Lidé si během několika chvil přečtou hlavní zprávy a získají informace, které hledali.

Čtenáři se rádi zapojují do diskuzí, které jsou pod některými „rizikovými“ články dokonce uzavřeny. I přes veškerou snahu vedení serveru se nedaří ale z diskuze udělat zajímavý zdroj informací či doplnění serveru. Situace se ale za poslední půlrok hodně zlepšila.

Rozdělení do kategorií je podobné jako u vší konkurence. Jen některé články se tématicky překrývají a je obtížnější je dohledat. Novinky se také čím dál častěji snaží do svého zpravodajství zapojit video soubory, které ale zatím mají spíše doplňkový charakter. Postupně se již ale objevují ucelenější videoreportáže.

Novinky jako jeden z prvních zpravodajských serverů u nás přišel s blogy svých uživatelů. K publikování nepoužívá obvyklý systém, převzatý ze SME, ale vlastní, poněkud netradiční, a velmi jednoduchý publikační nástroj. Na psaní článků rychlý a efektivní, ale na nějaké nastavování nebo speciality buď zcela nepoužitelný, nebo poněkud nepraktický. Čtenost blogů je zde poměrně velká a mám pocit (možná štěstí), že oproti iDnes poněkud kultivovanější. Z blogerů se zde hvězdy ale apriori nedělají.

Deník (www.denik.cz)

Nedávno prošel rozsáhlou přestavbou. Změny se netýkali jen designu, ale celé filosofie serveru. Namísto roztříštěných webů je k dispozici poměrně kvalitní obecné i regionální zpravodajství. Hlavní mediální hvězdou je Ivan Hoffman, jehož komentáře zde najdete jak v audio, tak v textové podobě.

Pokud jde o větvení do menu, je poněkud nepřehledné a dle mého názoru příliš přetechnizované. Užití Java Scriptu považuji v hlavním menu za zbytečnost. Vzhled je sice svěží a nestísněný, ale stejně jako ono menu poněkud hůře přehledný.

Počet čtenářů v květnu byl asi 531 tisíc a průměrná doba strávená na stránkách ovšem pouze čtyři minuty, což je asi polovina oproti hlavním konkurentům. S tohoto pohledu je Deník oproti konkurenci poměrně znevýhodněn v oblasti reklamy, což může ovšem částečně kompenzovat schopností regionálního zaměření.

Již tradiční součást článků jsou tzv. čtenáři reportéři, tedy články, které do Deníku dodávají sami čtenáři. V případě otištění dostanou stokorunu (pokud se přihlásí). Na první pohled se může jednat o odírání „novinářů“, ale na pohled druhý je to rozhodně lepší než nedostat nic za spot v blogu. Pro noviny je to pak nejen dobrý zdroj textů, ale také inspirace a námětů. To vše za poměrně laciný peníz.

Deník může také rozvinout zajímavou myšlenku, zdali je možné vytvořit zpravodajský web založený jen na blogerech a laických přispěvatelích (http://reporter.denik.cz/CZ0622/). Ač je čtenářská komunita relativně silná, docházím k názoru, že to možné není. Alespoň prozatím a u nás.

iHNed (www.ihned.cz)

Jedná se o server Hospodářských novin. Jeho těžiště tedy leží v informacích ze světa obchodu. Vzhled je konzervativní a snaží se vyvolat dojem serióznosti. Diskuze jsou relativně nejklidnější a nejslušnější, což odpovídá také cílové skupině. Také volba písma byla konzervativní.

Stejně jako v papírové verzi se nejedná o jedničku na trhu. Počet návštěvníků za měsíc se pohybuje kolem 500 tisíc a průměrná návštěva trvá asi čtyři a tři čtvrtě minuty. iHNed je zajímavým místem pro inzerenty, právě díky provázanosti s ekonomickou sférou a lidmi s vyššími příjmy a rozhodujícími pravomocemi.

K dispozici je dělení na kategorie základní: domácí a zahraniční zprávy, sport,... a ty se dále dělí na podkategorie. Dělení je jemné a poměrně přirozené, což usnadňuje orientaci v textu. Naleznete zde také oddychovou rubriku s názvem Proč ne?!, která slouží jako jakýsi magazín prezentující cestování, zajímavosti, volnočasové aktivity a podobně.

Server je částečně propojen i s texty z Ekonomu či M&M, i když ne všechny jsou zdarma přístupné i nepředplatitelům, nabízejí zajímavý doplňkový informační zdroj.

K dispozici jsou také zajímavé videopřenosy v poměrně vysoké kvalitě (například z únorové volby presidenta) a kvalitní rubrika o IT a vědě. Ta patří mezi všeobecnými zpravodajskými servery k nejlepším.

Lidovky (www.lidovky.cz)

Jeden z menších deníků patřící skupině Mafra pojímá svou existenci na internetu velmi zvláštním způsobem. Design je pěkný a přehledný. Zajímavost spočívá v tom, že množství zveřejněných zpráv je relativně malé a těžiště obsahu leží na komentářích a názorech. Jedná se svým způsobem o více komentářový než zpravodajský server.

Lidovky mají něco přes 530 tisíc návštěvníků měsíčně a průměrná návštěva trvá asi šest minut. Zajímavé je, že oproti ostatním serverům je mnohem vyšší průměrná měsíční doba na stránce (zde 36 minut, jinde v průměru asi dvojnásobek jedné návštěvy).

Poměrně kvalitní je i rubrika věda, která v oblasti netechnických vědních disciplín patří k nejlepším v oblasti obecného zpravodajství.

Zajímavé jsou diskuse pod články, které mají silně polemický charakter a v tomto ohledu patří k nejpřínosnějším.

Závěr

Jak je vidět, každé vydavatelství se s úkolem proniknout na internet a získat si své čtenáře popasovalo jinak, nicméně žádný propadák zde nalézt nemůžeme. Přístupy jsou různé a velice často se snaží spojit zprávy s dalšími službami. Ať je to obrovská konurbace kolem iDnes čítající od portálu, přes zprávy, komunitní projekt, sdílení fotografií či jízdních řádů a portál Klikni. Nebo na druhé straně novinky, které jsou součástí celého spektra služeb kolem Seznamu. Ostatní oscilují kolem magické hranice 500 tisíc uživatelů za měsíc. Zdá se, že podobné číslo pro solitérní weby je v současnosti maximum.

V příštím článku věnovanému médiím se podíváme na internetová vydavatelství, popřípadě na servery, jejichž těžiště leží právě v oblasti internetu.

10. 7. 2008

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...