Úvod > Články > Omladíme známá loga! Ufon a Apple jdou příkladem!

Omladíme známá loga! Ufon a Apple jdou příkladem!

Inspirací k dnešnímu fejetonu je proměna poskytovatele internetových služeb Ufon. Poté, co finanční skupina Penta prodala svůj podíl (aby měla na koupi dluhů Sazky), dostal zelený mimozemšťan nového pána. A to přece musí být vidět.

Nebývá zvykem, že by humorné články citovaly z tiskových prohlášení kohokoli, ale pro jednou nezbude než udělat výjimku. Ono to totiž opravdu stojí za to. Jana Studničková, marketingová a obchodní ředitelka MobilKomu, který síť U:fon provozuje, totiž na stránkách společnosti krátce po změně vlastníka představuje „nové, omlazené logo“. A dělá to slovy vybranými: „Naše nové logo dál rozvíjí to původní, ale je modernější a navíc vyjadřuje některé změny, kterými U:fon v posledním roce prošel.“

Pokud bychom paní Studničkovou brali vážně, znamenalo by to, že Ufonovi někdo šlápl do úsměvu a urazil mu jeho tolik typickou anténku, díky které byl rozpoznatelný široké veřejnosti. Navíc ufoní modemy anténku mají. A jakou hezkou. To ovšem Studničková hned vysvětluje: „Hlavní změna je patrná na první pohled – logo U:fon ztrácí anténu. Chceme tak symbolicky vyjádřit fakt, že technologie pro nás není to nejdůležitější, hlavní jsou služby, které poskytujeme našim zákazníkům. Navíc letos jsme spustili i aDSL službu, takže anténa ztrácí původní opodstatnění.“ 

Tak takto tedy vypadá transparentní vyjádření faktu, že vás nezajímá technologie. Pokud sdílíte stejný názor, bude možná nejlepší urazit anténu na svém autě. Určitě ho tím navíc omladíte. Jaký je výsledek podle nás? Logo ufona je „přebrandováno“ zcela dokonale, od toho původního by jej nikdo nepoznal. Ze všeho nejvíce vyhlíží jako právě se dělící jednobuněčný organismus. Pro společnost zabývající se biologií by to byl dobrý návrh, zde to tak jednoznačné není. Druhý pohled navíc může připomenout něco, co kdosi skutečně nepěkně rozšlápl (a také to souvisí s živočišnou výrobou). Ta anténka viditelně chybí. I když…

Pojďme se podívat na největší šprým, který U:fon (dnes již s bezpatkovým fontem a jednotnou dvojtečkou) na svém webu vyvedl. Na stránce hlavní na vás vyjukne logo bez anténky (a vy si tudíž nejste jisti, jestli je to stránka, kterou hledáte), ale když rozkliknete článek týkající se právě změny loga, objeví se následující:

Ufon zde sice důkladně představuje nové logo, ale v záhlaví stránky tvrdošíjně zůstává jak stará anténka, tak nejednotná, tedy bílá dvojtečka, čili prvky, které se novému vedení nelíbí a které, jak jsme se dozvěděli, jsou zpátečnické a staromilské. Jak vidno, pokrok sice nezastavíte, ale můžete mu to sakra ztížit.

Omladíme celý svět! Začneme Applem!

Úvaha omlazení ale rozhodně není špatná. Podívejme se třeba na nejcennější firmu světa, na Apple. Vždyť to logo používají desítky let! Rozhodně by to chtělo nějakou změnu. Steve Jobs přece neprodává nic okousaného. Možná by tedy prospělo, kdyby jablko nebylo nakousnuté, ale normální… I když… To bychom spíše přidávali. Ufon ubírá, cesta k omlazení proto zřejmě znamená, že méně je někdy více. Jak bychom to tedy potom udělali s Applem?

Nu jednoduše a prostě. Odstraníme lupínek. Tím se dostaneme k novému omlazenému logu společnosti Apple, která ji bude vystihovat daleko lépe a moderněji než původní okoukaná záležitost. Dokonce i poselství, které z nového loga vyzařuje, je srozumitelné: „Já, Steve Jobs, si z vás všech dělám pr…! A dokonce vám ji ukousnu.“

(Mimochodem, zkusili jste zadat do vyhledavače Google slovo „apple“? Je to bizarní, ale skutečné jablko vám vyskočí až jako devátá fotografie, ale stejně má nasazena sluchátka.)

Další loga na holení

Tak snadno ale naordinovat ufonovu odtučňovací a omlazovací kůru jako Applu nejde. Když bychom ji aplikovali třeba na automobilku Citroën, zůstala by nám reklama na bumerang, a to by se nám mohlo docela ošklivě vrátit. V případě křidélka Nike už se jedná o naprostý nonsens. Když jsme vznesli požadavek na jeho zeštíhlení našemu grafikovi, zaškaredil se na nás a ukázal na námi vylepšené logo Applu. Ano, tam tato inovace funguje přímo báječně.

Bez zajímavosti ale není, že výše popsaný trend k dokonalosti přivedlo IBM. Tam začali s odstraňováním přebytečných částí z písmen velmi důkladně. Sedm vodorovných pruhů již přímo promazává samotnou značku, a proto bychom další omlazování nedoporučovali. Dopad neviditelného loga na marketing totiž ještě nebyl zcela dostatečně prozkoumán.

Nejpodobnější logu Ufona je ale podle všech kritérií obrázek systému Android. Ani zde omlazení nedoporučujeme hned z několika důvodů. Zaprvé Android je poměrně mladý a ještě se zdaleka nezbavil všech much. Pokud bychom jej uměle omladili, mohli bychom se divit, kolik se jich vrátilo. Druhým důvodem je obava, že po odstranění ručiček a antének by Georgi Lucasovi došla trpělivost a chtěl by se soudit kvůli přebarvení R2D2 na zeleno.

Jak se ukazuje, svět brand marketingu je učiněná džungle, v níž je obtížné se pohybovat, ale s trochou omlazovací techniky můžete dosáhnout velkých úspěchů. Pokud si nevíte rady se svým logem, pošlete nám jej do redakce, my vám ho tu odborně okleštíme. 

14. 5. 2011

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Technika s lidskou povahou

O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...

 

Furt něco mažu

Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...

 

5 zajímavých pivních webů

O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...

Nejčtenější články

CETIN zrychluje VDSL na 50 Mb/s a chystá rychlost až 250 Mb/s!

 

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) opět aktualizovala svoji nabídku pro přístup k veřejné pevné...

Zakrýváte si kameru u notebooku?

 

Kvůli obavám ze sledování hackery, uživatelé používají krytky, se kterými zakrývají nejen kamery u notebooků, ale i...

dTest podává žalobu na O2 kvůli datovým tarifům

 

Od pátku 15. července budou u O2 platit nové podmínky ohledně datových tarifů. O2 neumožní zákazníkům odstoupit od...