Úvod > Články > Těšíte se na nové technologie? V Česku zapomeňte

Těšíte se na nové technologie? V Česku zapomeňte

Google nabízí půjčovnu filmů nebo vlastní variantu iTunes, Amazon prodává knihy ve velkém. Ale ani jedna ze služeb není pro Čechy rozumným způsobem dostupná. Proč? A budou někdy? Na to se pokusíme najít odpověď v následujícím článku.

Nedávná konference Google IO, přinesla s sebou řadu zajímavých novinek, které jistě stojí za pozastavení a krátký komentář. Pro uživatele osobních počítačů je asi největší novinkou spuštění služby Music Beta. O co jde? Google nabízí uložiště hudby, až pro 20 tisíc skladeb, ke kterým budete mít přístup kdykoli a odkudkoli. Nemusíte stahovat písničky zvlášť pro každý počítač, telefon či jiné zařízení, ale vše máte neustále k dispozici pomocí streamu. Jedná se o přímou konkurenci iTunes a lze očekávat, že se velmi rychle objeví intenzivní propojení služby s prodejci hudby, takže z provozu budou mít radost jak uživatelé, tak také Google. 

Mezi nesporné zajímavosti patří také podpora přehrávání hudby ve chvíli, kdy jste offline. Stačí si jen dopředu vybrat patřičné skladby a aplikace vám je stáhne na počítač. Ve chvíli kdy jste odpojeni pak již jen jednoduše přepne do režimu přehrávání z pevného disku. Nechybí ani paleta funkcí, které mají umožnit tvorbu playlistů, nastavování pořadí skladeb atp. 

Ač vše vypadá pěkně a zajímavě, má to jeden dosti podstatný háček – v Česku na tuto službu můžeme zapomenout, neboť je prozatím k dispozici jen v USA. Ač se Google chystá službu rozšiřovat, je velmi nepravděpodobné, že by se mohla v krátké době dostat k nám. Důvodem je ochrana autorských práv – uživatelé mohou hudbu do Music Beta nahrávat sami a lze tak předpokládat, že nemalá část z ní bude nelegální. A aby se Google vyhnul případným soudním tahanicím o to, zda a jak moc podporuje pirátství, raději na malý a nepříliš významný trh nedorazí vůbec. 

Video jen pro domácí

Ostatně celá licenční politika je často jen velmi těžko pochopitelná. Například video obsah na webu bývá poměrně často omezen lokálně a to i přes to, že si za něj uživatelé zaplatí. Příkladem je již v perexu zmíněná půjčovna filmů na YouTube či na Androidu, která opět nebude dostupná všem a to i přes to, že jejím poskytovatelem není veřejnoprávní subjekt, u kterého bychom to mohli pochopit, ale soukromá firma, která si za službu nechává platit. 

Nejedná se samozřejmě o výmysl Google, který by ve své půjčovně chtěl omezovat ty, kteří nebydlí v zámoří, ale o podmínky, které si kladou producenti obsahu – ti většinou požadují buď lokální dostupnost (například na oblast USA) nebo se domáhají podstatně vyšších cen. Půjčovna tak stojí před dilematem, zda dát službu jen části uživatelů za rozumnou cenu, nebo všem značně předraženou. Výsledek je logickým a jediným ekonomicky možným řešením. Ostatně podobné to často je s přenosy sportovních událostí na webu u České televize. 

Co ale vede producenty k takovýmto podmínkám. Důvodů můžeme nalézt hned několik. Například filmy přicházejí v různých částech světa v různou dobu a Evropa má obvykle zpoždění několik týdnů či měsíců. V televizních vysíláních je pak zpoždění ještě větší. Prodej filmů je založen na souslednosti kino – nosič (půjčovny) – televize. Přeskočit kterýkoli z těchto kroků bývá obvykle neekonomické a producenti se stereotypně bojí o svůj jistý podíl. Nechce se jim riskovat. 

Pokud jde o nejrůznější živé přenosy, tam je motivace také poměrně jednoduchá – pokud prodám licenci padesáti subjektům z padesáti zemí, mohu obvykle získat více peněz, než když ji dám někomu globálně. Na internet tak přechází obchodní model, který známe běžně z klasického televizního formátu.

Amazon

Příběh poněkud odlišný nabízí Amazon, který prozatím neumožňuje prodej českých elektronických knih. Český trh s nimi není zatím nikterak zásadně rozvinutý, je zde zcela evidentní nechuť (a strach) nakladatelů výrazněji na elektronické knihy vsadit více a to vše v kombinaci s formátovou válkou dělá jakýkoli rozumný plán prodeje téměř nerealizovatelný. Výsledkem je, že místo toho, aby u nás představovaly e-knihy polovinu či třetinu knižního trhu, krčí se stále na chvostu bez většího zájmu kohokoli. 

Snad jediné možné oživení by mohl přinést Amazon, který ale prodej českých knih prozatím neumožňuje. Není schopen je kontrolovat a ručit za jejich kvalitu a nechce si brát pochybné zboží do svého obchodu. Trh je malý, zaostalý a vidina toho, že by se mu editoři zaplatili nejistá. Také proto se na český trh nijak nežene a to i přes to, že Kindle jako čtečka má u nás stále větší podporu. 

Mohl by se vstup na trh u nás Amazonu vyplatit? Osobně si myslím, že v krátkodobém horizontu příliš ne, co by ale šanci mělo, by byla nějaká forma partnerské spolupráce s tuzemskými subjekty. To je ale něco, co Amazon nedělá a zřejmě ani dělat nebude. Rizika spojená s takovýmto krokem mu za případný nepatrný zisk zřejmě nestojí. 

Je pirátství vždy na škodu?

Vydavatelé knih či producenti filmů by na tuto otázku jistě většinou odpověděli kladně. Pirátství je porušování autorských práv a OSA pravidelně vyčísluje škodu, kterou tito piráti způsobí. Ukazuje se ale, že pirátství se může změnit na mimořádně úspěšnou virální kampaň. Asi nejlepším příkladem je kniha s názvem Go the Fuck to Sleep, která pochází od autorů Adam Mansbach (text) a Ricardo Cortés (ilustrace), která trhá žebříčky prodejnosti právě na Amazonu a to i přesto, že má vyjít až 14.6. a to ještě ve zkrácené podobě. 

Důvodem úspěchu není jen dobrý nápad a text, který oslovuje čtenáře, ale také (a to zřejmě především) „uniklé“ PDF s knihou, které se šířilo internetem doslova všude. Kniha není nikterak dlouhá a lidé si ji zamilovali. Na základě přečtení pirátské kopie získali zájem o papírové vydání. Je tedy vidět, že pirátství není něco, s čím má smysl bojovat, neboť se vymýtit nedá – naopak je nutné hledat takové modely prodeje, které jej dokáží minimalizovat, v lepším případě proměnit v bezplatnou masivní a cílenou reklamní kampaň. 

Závěrem

Lze tedy očekávat nějaké pozitivní trendy do budoucnosti. Osobně jsem k nim poměrně skeptický – český trh je malý a ochrana autorský práv natolik specifická a komplikovaná, že bude jen velmi obtížné moderní technologie, které dnes hýbou světem, jako je podpora multimédií či e-knih, do českého prostředí přivádět. Jedinou šancí je tak buď liberalizace práva nebo dobrá znalost cizích jazyků. Nejlépe pak obojí. Když se podíváme na to, jak dlouho se u nás buduje 3G síť, možná není to čekání na nástup čistě sofwarových technologií zase tak dlouhé.

25. 5. 2011

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...