Úvod > Články > Zoho: cloudové řešení pro firmu i jednotlivce

Zoho: cloudové řešení pro firmu i jednotlivce

Zoho představuje kompletní kancelářský balík, který je k dispozici online a pro běžné užívání zdarma, připlatíte si jen za nadstandardní funkce pro firmy. Nalezneme v něm nejen obligátní textový editor či tabulkový procesor, ale také správu financí, plánování, CRM, wiki, sdílení souborů a mnoho dalšího.

Cloudouvá řešení se těší stále větší oblibě jak u firem tak také u jednotlivců. Nabízejí solidní úroveň zabezpečení, vysoký výkon, přístup k datům odkudkoli, spolupráci více lidí na jednom projektu a často také úsporu financí. Zoho je primárně určeno pro menší firmy, kterým nabízí kompletní servis - od databází, přes firemní intranet až po CRM, správu projektů, poznámek či sdílení souborů. Nechybí ani e-mailový klient, textový a tabulkový procesor, prezentace, wiki a mnoho dalšího - k dispozici je celkem 24 modulů.

Obchodní model je takový, že běžný uživatel nemusí za nic platit. Poplatky jsou jen za nástroje pro firmu a to ještě v případě užití většího než malého. Služba má aktuálně více než 4 milióny uživatelů. Celkově lze říci, že pokud hledáte kancelářské a obchodní cloudové řešení, které nabídne vše v jednom, pak Zoho nabízí zřejmě největší možnosti. 

Pokud jste tak jako já Zoho Office používali naposledy před delší dobou, pak možná budete z řady novinek velmi příjemně překvapeni. Pro českého uživatele je potěšitelná podpora diakritiky, pozvolná lokalizace (zatím jen v plenkách), nové nástroje nebo přepracovaný vzhled a solidní nárůst výkonnosti. Z bezpečnostního hlediska je důležitý neustálý šifrovaný přenos dat. Ale postupujme popořádku. 

Textový a tabulkový procesor

Základem každého kancelářského balíku je zřejmě tabulkový a textový procesor. Zoho nabízí ovládání, které je poměrně blízké posledním verzím balíku MS Office, což může být pro řadu uživatelů výhodné - mezi jednotlivými kartami nabídek se lze přepínat, ale také je možné si pomocí šipky ihned rozbalit celý obsah submenu. Práce je rychlá a pohodlná. Podporovány jsou formáty od Microsoftu i ODF, nechybí export do PDF, HTML či LaTeX. Zoho podporuje plně práci s více současně otevřenými dokumenty, což je velice příjemné.

Poměrně rychle a dobře funguje také import dokumentů - 1 MB velký textový soubor s obrázky se otevřel asi za deset vteřin, což je čas srovnatelný s jeho otvíráním ve Wordu. Jediné s čím si neporadil byly poznámky pod čarou a vzorce. Jinak nebyl žádný problém ani s obrázky ani s textem. 

Z funkcí nechybí nic podstatného, během psaní je možné vést diskuse s dalšími uživateli, k textu připojovat komentáře či poznámky. Nechybí ani nastavení velikosti stránky, módu psaní atp. Pomocí Google Gears je podporována také práce offline. Dokumenty je možné rychle publikovat na blog, zabezpečit heslem, všemožně sdílet nebo propojit s Google Docs. 

Tabulkový procesor nabízí základní sadu funkcí, poměrně bohatý výběr grafů a příjemné rychlé ovládání. Osobně právě je považuji asi designově i funkčně za nejlepší část balíku pro běžné uživatele. Avšak negativem je automatické ukládání - pokud máte otevřených více dokumentů v kartách, pak může trvat poměrně dlouho (řádově 2-3 sekundy) a to co během nich napíšete se nikam neuloží ani nezobrazí. K plynulosti Google Docs tak má Zoho v tomto ohledu poměrně daleko. 

Prezentace, poznámky, plánování, e-mail

Zajímavé je, že pokud jde o prezentace, zůstalo vše při starém - k dispozici je osvědčené ovládání, poměrně velké množství šablon a klipartů, automatických tvarů atp. Nechybí ani možnost prezentaci hned vystavit na internet. Určitým zklamáním je, že ?se tvůrcům nepodařilo odlehčit design tak jako u textového či tabulkového editoru a že působí poněkud těžkopádným dojmem. Jinak import i export jsou na poměrně solidní úrovni a uživatele jistě zaujme pestrá paleta přechodů mezi snímky nebo možnost vracení se ke starším verzím prezentací. 

Velice solidně fungují poznámky, které je možné řadit do knih, vkládat do nich RSS kanály?, videa nebo obrázky či celé webové stránky. Samozřejmě do nich můžete psát a to jak klávesnicí, tak také od ruky. Nechybí ani možnost vkládat automatické tvary či vkládání celých souborů ze Zoho - například textových dokumentů či tabulek. Vše je rychlé, pohodlné a přehledné. 

Pokud jde o plánování, pak je k dispozici samozřejmě více nástrojů - počínaje poměrně robustní správou úkolů, do které je opět možné vkládat různé multimediální prvky a konče nejrůznějšími "připomínači", plánovacími kalendáři či ToDo listy. Každý si jistě z nabídky vybere, co je mu příjemné a pohodlné. E-mailový klient nabízí základní funkce, práci se složkami nebo možnost „otagovat“ jednotlivé zprávy. 

Další funkce nejen pro firmy

Na nástroje pro firmy se podíváme jen velmi zběžně. Pokud je budete chtít používat ve větší míře, budete si obvykle muset připlatit. Na druhé straně jejich kvalita je poměrně velká, ovládání pohodlné a cena není nijak závratná. Osobně si myslím, že i pro menší až středně velkou firmu se Zoho rozhodně vyplatí. 

Zoho Invoice slouží k fakturačním účelům. Mimo jednoduchou práci s fakturami zvládá napojení na online platební systémy. V českém prostředí se vyplatí jen čistě jako fakturovací nástroj. Další přesahy se u nás příliš neužijí. Zoho People nabízí kompletní sadu nástrojů pro správu personálií. K dispozici jsou nejen nástroje na evidenci zaměstnanců, ale také možnost sledovat jejich požadavky a vhodně je zveřejňovat.

Není tak problém online řešit systém dovolených i v odloučených pracovištích. S tímto nástrojem pak souvisí také Zoho Recruit - tedy nástroj na nábor zaměstnanců, který spravuje jednotlivá kola přijímacího řízení, umožňuje si vést poznámky o jednotlivých uchazečích a mnoho dalšího. Mimo to, obsahuje také mód pro personální agentury. Z čistě firemních nástrojů je pak k dispozici CRM, která na základní úrovni nabízí také dodatek funkcí. 

Mimo to jsou k dispozici nástroje pro vedení fór, komunikací, správu databází, osobních financí či grafů a sestav nebo sdílení souborů. Toho co Zoho nabízí je opravdu hodně a pro základní chod firmy je vše nachystáno pěkně na jednom místě. 

Závěr

Můj osobní dojem ze Zoho je velice dobrý. Balík se rychle rozvíjí, nabízí v podstatě kompletní cloudovou výbavu pro firmy a to od personalistiky až po databáze,fakturace či publikační činnost. Zoho žije ve stínu podstatně silnějšího a progresivnějšího Google, ale myslím, že je to do velké míry škoda. Na mne udělalo Zoho dobrý dojem a myslím, že pro základní agendu jednotlivce i firmy bohatě stačí. A ač v některých ohledech za Google zaostává, tak zase v jiných toho nabízí mnohem více, lépe a efektivněji. 

Ostatně i tento článek byl napsaný v Zoho Writer. 

22. 6. 2011

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

CETIN zrychluje VDSL na 50 Mb/s a chystá rychlost až 250 Mb/s!

 

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) opět aktualizovala svoji nabídku pro přístup k veřejné pevné...

Zakrýváte si kameru u notebooku?

 

Kvůli obavám ze sledování hackery, uživatelé používají krytky, se kterými zakrývají nejen kamery u notebooků, ale i...

dTest podává žalobu na O2 kvůli datovým tarifům

 

Od pátku 15. července budou u O2 platit nové podmínky ohledně datových tarifů. O2 neumožní zákazníkům odstoupit od...