Úvod > Články > VoIP a problém s tísňovým voláním

VoIP a problém s tísňovým voláním

Americká komise Federal Communications Commission zatlačila na poskytovatele VoIP a přikázala, že všechny tyto služby musí povinně nabízet možnost tísňového volání 911. K tlaku pak FCC přidala šibeniční datum, nejdříve září, potom listopad.

FCC trvá na tom, aby provideři přenášeli volání 911 přímo na pevné linky pohotovostních služeb. Pokud vytočíme 911 normálně, pohotovostní služby automaticky získají informace o telefonním čísle a adrese volajícího. V případě VoIP tomu tak většinou není, navíc systémy VoIP někdy přesunou podobné hovory do administrativního centra, které může být po pracovních hodinách zavřené.

Povinné datum je již za námi, a co bude dál nikdo přesně neví. Řada providerů VoIP těsně před vypršením termínu podala odvolání a žádost o prodloužení, takže nikdo vlastně neví, kolik providerů podmínku splnilo. Společnosti jako Vonage a 8x8 tvrdí, že budou v marketingu a nabízení služeb pokračovat i dál, čímž riskují značné pokuty.

V nařízení FCC se pravilo, že společnost, která volání 911 nenabídne, nesmí nabízet své služby zákazníkům. Pod tlakem stížností pak FCC počátkem listopadu své nařízení poněkud pozměnila a rozhodla, že společnosti nebudou bez služby E911 smět nabízet své služby novým zákazníkům tam, kde 911 není dostupné.

Někteří analytici odhadují, že FCC nebude do chvíle, než provideři prokáží nějakou snahu vyhovět, postupovat žádným razantním způsobem. Důvodem asi bude skutečně šibeniční lhůta několika měsíců.

Vonage tvrdí, že již 90 procent jejich zákazníků se může na routery služby E911 připojit, nicméně přiznává, že většina připojení ještě nebyla otestována a skutečně plně otestováno bylo pouze 26 procent připojení. Tento počet by se do konce roku měl změnit na 67 procent a do června příštího roku na 97 procent.

Jedním z důvodů jsou technické potíže, dalším potom nevalná spolupráce ze strany telefonních společností. Vonage si především stěžuje na Qwest Communications, který prý firmě odmítá sdělit volná čísla, která by mohla být pro místní operátory E911 použity.

Systém E911 pracuje tak, že k danému telefonnímu číslu připojí informaci o poloze, ale v případě, že si zadané místo odporuje se skutečným místem hovoru, k propojení nedojde. Takže pokud majitel čísla ohlásil třeba New York a zavolá 911 z výletu do San Francisca, systém E911 hovor odmítne, protože rozezná konflikt mezi lokalitou a předvolbou. K oklamání tohoto problému potřebuje Vonage nepoužitá čísla, která by byla dočasně použita  k volání do místních routerů systému E911.

Qwest se brání poukazem na to, že tato volná čísla nevlastní a tedy je nemůže nikomu předávat. Mluvčí dále doporučuje, aby celou záležitost vyřídil americký Kongres, který by měl FCC poručit zřízení speciální komise, která by na přidělování těchto volných čísel dohlížela. To je ovšem otázka velice dlouhodobá a současnou situaci nijak neřešící.

Další z providerů VoIP, firma 8x8, přiznává, že se do systému E911 může připojit pouze 14 procent svých zákazníků. Zavedla však další systém, ve kterém se po vytočení 911 dostane hovor do celoamerického centra firmy, odkud potom operátor manuálně hovor přepojí do nejblížšího centra tísňového volání Public Safety Answering Point.

Jiní provideři, jako třeba VoicePlus, neudělali prakticky vůbec nic a FCC poslali zprávu, že vyjednávají s dalšími firmami (v tomto případě se jedná o Intrado), které by se o hovory 911 měly starat. K podpisu dohody prý dojde kolem ledna příštího roku.

Skutečně nesmyslně krátká lhůta, ke které FCC sáhla, bude ještě nesmyslnější ve chvíli, kdy si uvědomíme, že bezdrátoví provideři pracují na podobném systému již od roku 1994 a stále se jim nepovedlo zapojit k systému E991 více než polovinu svých zákazníků. Ostatně ani všichni majitelé pevných linek se na 911 nedovolají, v současné době se jedná o zhruba 1,5 milionů Američanů.

7. 12. 2005

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...