Úvod > Články > Google+ - konečně pořádná výzva pro Facebook?

Google+ - konečně pořádná výzva pro Facebook?

Google rozjel 28. 6. 2011 dlouho očekávanou vlastní sociální síť. Oproti původnímu pracovnímu názvu Google Me nese nyní název Google+ (Google Plus) a vyzkoušet si ji zatím může jen velmi omezený okruh pozvaných osob (podobně kdysi začínal i GMail). Nicméně už teď ji lze zhodnotit jako plnohodnotnou a moderní alternativu k Facebooku, která se ovšem od něj v řadě bodů významně liší.

Google+  nalezneme snadno tak, že za adresu webového vyhledávače Google dopíšeme do adresního řádku prohlížeče znaménko + . Uživatel, který zatím neobdržel pozvánku do omezené zkušební verze a nemůže se tudíž zalogovat, si však může zažádat o budoucí zaslání informace, kdy bude pro něj tato pozvánka dostupná (viz formulář “Informujte mě/Keep me posted”). Může si také prohlédnout několik prezentací, které jej vizuální formou seznámí s podobou základních vlastností a s možnostmi sítě Google+.

První zásadní odlišností od Facebooku je pluralitní organizace sdíleného obsahu podle tzv. circles, tedy kruhů přátel. Tato vlastnost už byla zmiňována téměř před rokem ve zvěstech kolem plánované sítě Google Me. Zmíněná pluralita vychází z filosofie různých sociálních domén v našem životě. Jiné informace chceme sdílet s širokou veřejností, jiné s vlastní rodinou, jiné s přáteli, nejlepšími přáteli, spolupracovníky, resp. s lidmi, se kterými nás pojí různé a třeba i značně specializované zájmy.

To vede k tomu, že zatímco na Facebooku vidíme všechen obsah od přátel v jednom proudu novinek (streamu) a všichni přátelé mohou vstupovat v zásadě či většinou do všech našich statusů a zpráv na naší zdi, v rámci Google+ si můžeme vybírat ze specializovaných proudů a podle nich kategorizovat obsah i sociální interakce. Přátele pak můžeme snadno přetahovat mezi různými kruhy myší (nutno ovšem poznamenat, že na Facebooku mají podobnou funkčnost specializované skupiny, ty mají ovšem některé jiné vlastnosti, nejsou např. úplně pevně a bazálně spojeny s naším profilem).

Dalším podstatným prvkem sítě Google+ jsou tzv. Témata/Sparks. To jsou zdroje informací, které si můžeme vyhledávat a vybírat z bohatých zdrojů Google Readeru apod. integrovaných nástrojů. V jistém smyslu jde patrně o analogii Pages na Facebooku, které nám opakovaně poskytují aktualizované informace, pokud si je oblíbíme.

Stejně jako Facebook, tak i Google+ pamatuje na možnost sdílení fotek a videí - to zde najdeme pod názvem Okamžité nahrávání/Instant Upload. Ve skutečnosti zde nejde jen o upload, ale součástí procedury je i jednoduchý fotoeditor. Nejen k této funkci, ale i k celé obsluze našeho účtu při webové aplikaci Google+ už existuje přímý obslužný software pro (především mobilní) platformu Android. Ohledně fotek a videí tak bude zřejmě možný i automatický upload čehokoliv, co právě nafotíme či natočíme svým mobilem. Dotyčná mobilní aplikace také zahrnuje schopnost sdělovat svoji okamžitou polohu. Spekuluje se, že její princip je založen na geografické službě Google Latitude.

To, co ovšem Facebook nemá, je skupinový videochat s názvem Setkání/Hangouts. S až deseti přáteli s videokamerami v jeho rámci můžeme najednou pořádat videokonferenci. Sám systém by si z malých přenosových okýnek přátel měl podle momentální řečové aktivity vybrat jedno, které budeme sledovat v maximálním rozměru. Hangouts se velmi podobají oblíbené videoslužbě Tinychat.

Nechybí tady ani operativní skupinový chat textový, s názvem Pokec/Huddle, jehož jistou analogii na Facebooku můžeme nalézt ve Zprávách, nově integrovaných s chatem .

Stejně jako můžeme k jednotlivým položkám na Facebooku vyjádřit postoj operací “like/líbí se mi”, tak u Google+ zastává podobnou funkci tlačítko +1. Tato operace však už dnes funguje na hlavním vyhledávači Googlu a stává se tak důležitým faktorem “sociálního vyhledávání” na Googlu.

Důležitou funkcí nejen Google+, ale i celého našeho uživatelského účtu na Google je procedura Data liberation/uvolnění dat. Tímto způsobem si můžeme stáhnout na domácí počítač jednotlivě jak data z vlastního profilu, tak z jednotlivých proudů novinek, tak i zprávy ze (Twitteru podobného) systému Google Buzz, rovněž i alba fotek ze služby Picasa apod.

Celkově se zdá, že Google+ má velmi umírněný, minimalistický a přehledný design a netrpí nějakou přehuštěností funkcí jako svého času Google Wave. Je zároveň vidět, že jde o projekt ve stálém vývoji, není to tedy finální produkt. Google je velmi opatrný a proto zatím přibírá do projektu Google+ uživatele jen velmi postupně.

Zda se podaří Googlu vyrovnat současný obrovský evoluční a komerční náskok Facebooku, je otázka. Nicméně už to, že máme k Facebooku konečně nějakou potenciální alternativu, je velmi pozitivní. 

30. 6. 2011

Autor: Redakce ADSL.cz

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...