Úvod > Články > Týden s AOL

Týden s AOL

Znáte hojně navštěvovaný americký server AOL.com? Pokud vám název nic neříká, pak možná právě pro vás bude určen následující článek, který představuje krátkou prohlídku nejzajímavějších služeb tohoto portálu.

Portál jak má být

American On-line (http://www.aol.com/) je především portálovou službou, tak jak ji známe například ze serveru Yahoo! nebo českého portálu Centrum. Nabízí tedy zpravodajské informace, informace o zdraví, horoskopy, počasí, sport, zprostředkovává on-line obchody,... snad cokoliv vás napadne, že by měl portálový web umět, je zde. K dispozici jsou také například žluté stránky či průvodce po městech. Pro našince se jedná o služby velice zajímavé, ale bohužel nikoli na Česko zaměřené. Průvodce měst tedy funguje jen v rámci USA, stejně jako předpověď počasí, žluté stránky a vůbec všechno.

Pokud se o webu hovoří jako o návštěvnicky stagnujícím, pak je nutno dodat, že ze značné míry za to může malá schopnost adaptace na zahraniční klienty – mutace AOL existuje naplno jen pro USA, Kanadu a Velkou Británii. Další verze, již ale omezené, jsou dostupné pro obyvatele Číny, Indie, Japonska, Mexika, Argentiny či Austrálie. Z Evropy pak Španělska, Švédska, Polska, Itálie, Francie, Švýcarska, Rakouska, Německa, Nizozemí a Belgii. Toť vše. Na to, že se jde o jednoho z nejvýznamnějších hráčů na poli vyhledávání a webových služeb vůbec, se nejedná o seznam nikterak dlouhý. Chybí zde klíčové země (z pohledu webu) jako Brazílie, Rusko, Jižní Korea a další. Také to je možná důvod, proč se opakovaně spekuluje o jeho prodeji.

Pokud jde o vzhled webu, pak máte na výběr mezi dvěmi verzemi – klasickou (Centrum) a personalizovatelnou (jakou nabízí nově například Seznam). Právě existence dvou odlišných konceptů by mohla nejednoho českého návštěvníka mile překvapit, protože u nás nic podobného nenajdete. Obě dvě působí hodně „omalovánkovým“ dojmem. Obrázky jsou ručně kreslené, barvy teplé, písmo v odkazech a nadpisech tučné. Někomu se může tento jednotný přístup líbit, jiný ho bude považovat za krajně neestetický a kýčový. Upozorňuji, že ten druhý návštěvník ho nebude moci používat, protože se tento rys projevuje na každém kroku. Atmosféru dotvářejí informační „bubliny“, které vypadají jako z MS Vista.

Ne vše se povedlo

Ke klasické stránce bych měl výhradu hned k prvnímu informačnímu panelu – zde se střídají zprávy (text + obrázek) z jednotlivých tématických celků – již několikrát jsem chtěl „kliknout na McCaina“ a těsně před klikem se mi zobrazil obrázek informující o zdravé výživě. Dobrý systém jako reklama na informace, ale ne zrovna nejpříjemnější k uživateli. Na home page je jediný menší banner nerušivého vzhledu. Přístup k mailu je pohodlný, stejně jako k dalším informacím.

Pokud jde o personalizovatelnou stránku, získáváte snadný přístup k mailu nejen od AOL, ale také Gmailu či Yahoo! K ostatním službám mailových serverů lze přistupovat přes pop3, což jednak není pohodlné a tato možnost také chybí v základní nabídce. Dále můžeme vložit RSS čtečku, předpověď počasí (opět jen pro zmíněné tři státy), hodiny v různém provedení, horoskop, přehled trhu, obrázky z Flickeru či videa z Youtube, To do list (tedy jakýsi zápisníček úkolů), obrázek či citát dne. Ovládání je celkem jednoduché, ale ne zrovna propracované a ideální (srovnáváme – li s konkurencí). Za pozitivum je potřeba přičíst přehledný výpisek doplňků, za mínus naopak reklama. Oproti české konkurenci tedy nalezneme vysoký nadstandard ve srovnání s konkurencí ve světě jen šedý průměr. Škoda. V této oblasti kralují iGoogle a hlavně Netvibes.

Mail, kalendář, komunikátor

Jestliže jsme označili portál za „omalovánkový“, pak o mailu to platí mnohonásobně. Obvzláště některé barevné kombinace působí opravdu přehnaně. Hned na úvod vás překvapí hlas s informací, že máte nový mail. Pokud s tím nepočítáte, můžete se docela leknout. Jinak je prostředí příjemné, doplněné jedním bannerem. Email, kalendář a komunikátor jsou integrovány v jedno.

Nepříjemným překvapením byl také spam, kterého zde naleznete opravdu poměrně hodně, i když mail téměř nepoužíváte. Navíc načítání mailu není příliš rychlé.

Jinak je poměrně přehledný, psaní e-mailů je bezproblémové, potěší originálně vypadající smajlíci. Kalendář patří mezi průměrné produkty, ale jeho přítomnost rozhodně potěší. Komunikátor AOL pracuje bez problémů a hladce.

Další služby

Co ještě patří do rodiny, aneb aby byl uživatel jako v bavlnce. Tak bychom mohli charakterizovat celkovou politiku péče o uživatele. Ti nemají k dispozici jen klasické webové služby jako blog, mail či seznamku, ale také patřičný balík klasických instalovaných aplikací.

Mezi legendy patřil prohlížeč webových stránek populární Netcape Navigator, který byl dlouhou dobu jediným vážnějším konkurentem IE. Kromě prohlížeče byl součástí balíčku také komunikátor, jednoduchý HTML editor a e-mailový klient. V posledních letech však byl vytlačen Firefoxem, jehož jádro také přebral. Nyní je jeho vývoj i podpora ukončen a jeho uživatelům je doporučeno přejít na Firefox či Flock. Na trhu internetových prohlížečů má ale stále podobný podíl jako Opera (podle různých statistik lokálně mezi 0,5 až 5%).

Další produkt, který je nesmírně populárním a dost možná nejslavnějším výtvorem celého konsorcia AOL, je ICQ. Rychlý komunikátor se těší celosvětové popularitě a jeho jméno se stalo synonymem pro IM. A to i přes to, že ne všichni uživatelé si přečetli pozorně licenční podmínky. Pravidla zakazují komerční využití a navíc si správci vyhrazují právo monitorovat a nakládat s komunikací prostřednictvím nejen samotného klienta, ale i celého protokolu. Zajímavé je porovnání z konkurenční službou Skype, která je výborně kódovaná a téměř stoprocentně diskrétní.

Asi druhým nejznámějším produktem je multimediální přehrávač WinAmp. Ten byl velice dlouho považován za vůbec nejlepší přehrávač hudby i videa. Srdce uživatelů si získal snadnou použitelností a skinovatelností, která se stala pro mnohé životním stylem. Podpora širokého množství formátů, postupně dodávané funkce, vizualizace, přehrávání videa a mnohé další funkce z něj ale postupně udělaly doslova „mamutí“ program. To se stává terčem kritiky nejednoho uživatele i recenzenta. Každopádně s ICQ nejúspěšnější program z této rodiny.

McAfee® VirusScan Plus – Special edition from AOL je jedním z mála bezplatných bezpečnostních balíčků, pro jehož používání je jen nutné mít u AOL účet. Obsahuje firewall, antivirus a antispyware. Chybí sice lokalizace, ale ovládání ani instalace není nijak složitá, a tak by se mohl zalíbit nejednomu našinci. Ač nepatří přímo do rodiny programů AOL, je touto firmou nabízen a u uživatelů rozhodně patří mezi oblíbené služby.

Jak je vidět, klasické programy nejsou jen doménou Google a Microsoftu, ale i AOL se na tomto poli dokáže účinně prosadit a nabídnout kvalitní aplikace pro své návštěvníky.

Závěrem

Pokud se vám zdá, že jsem byl na AOL poměrně přísný, pak je to zřejmě tím, že užívám služby Google, které mi svoji koncepcí a strohostí vyhovují. Pokud naopak někdo preferuje barevnější a osobnější styl, hledáte zahraniční portál vhodný pro komunikaci, čtení zpráv a užívání e-mailu, pak se rozhodně nejedná o špatný web. Obzvláště pokud cestujete do USA. Pokud bych ho měl srovnat s Yahoo!, přijde mi dokonce v mnohém lepší, neboť nestojí na půl cesty mezi portálem a Googlem. Nese v sobě všechny klady a zápory portálové služby, která jistě bude mnohým vyhovovat. O tom konečně svědčí i návštěvnost českých serverů Atlas a Centrum.  

11. 3. 2008

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...