Úvod > Články > Jablečná mentalita při brouzdání internetem aneb Jak je to se Safari na PC

Jablečná mentalita při brouzdání internetem aneb Jak je to se Safari na PC

Připadá mi, že firma Apple je stále více orientovaná na PC platformu. Po změně procesorů na platformu Intel a možnosti na novém iBooku spustit i operační systém Windows je tu webový prohlížeč Safari, který má být dle prohlášení firmy opět "nejrychlejším", a to na obou platformách :-)

Jako historický uživatel Macka a dlouholetý uživatel PC to ve mě vzbudilo zájem a jal jsem se jej vyzkoušet. Musím uznat, že určité nezaměnitelné vizuální i uživatelské kouzlo se mu upřít nedá.

 

Safari není pro příznivce Macovské platformy ničím novým, znát ho mohou již od roku 2003, kdy byl instalován jako výchozí prohlížeč v operačním systému Mac OS X. Prvního spuštění pod Windows se však dočkal až v létě loňského roku, kdy byla vydána verze 3. Ta ale obsahovala mnoho závažných chyb a první bezpečnostní "díra" byla objevena už 2 hodiny po jejím vypuštění, což vzhledem k silné konkurenci významně ochladilo zájem o tento prohlížeč. Dnešní situace je však jiná.

Společnost Apple je v otázce vypuštění finální verze obezřetná, a vzhledem k výše uvedenému je to pochopitelné, jelikož další kritika ze strany uživatelů by mohla být pro budoucnost prohlížeče zásadní. Asi proto je Safari ve verzi 3.0.4 stále ve veřejném beta testování. Předně je nutno uvést, že v době mého testování se objevila inovovaná verze, což potvrzuje neustálý vývoj a opravy chyb, které spočívají především ve vykreslování webových stránek. Dá se tedy předpokládat, že finální verze ještě dozná jistých změn. Co tedy Safari nabízí PC uživatelům již nyní?

"Trochu" jiný vzhled

První pohled na grafické rozhraní může být rozporuplný. V době individuálních úprav prohlížečů dle potřeb každého uživatele a pod tlakem trendu moderní doby "odlišit se" (někdy i za každou cenu) působí tak trochu archaicky. Prosté a jednoduché rozhraní v nekonfliktním šedivém odstínu by mohla většina uživatelů ohodnotit jako vkusné, ale nevýrazné. Je to však důsledek poměrně jednoduché, ale o to silnější myšlenky Applu: "Soustřeďte se na obsah internetu, nikoli na jeho prohlížeč." I proto byste zde marně hledali možnost nastavení vlastního skinu, či přizpůsobení vzhledu tlačítek, posuvníků a okrajů dle nastavení vzhledu Windows. Safari vypadá všude stejně, jak na Macu, tak na všech PC. A Windows Aero zvesela ignoruje též. Jedinou možnou úpravou je přidání či odebrání tlačítek z hlavní lišty.

Co lze na tomto přístupu hodnotit kladně je, že uživatel nalezne stále stejné prostředí, kdekoliv je Safari používán, nemusí hledat základní ovládací prvky, záložky ani odkazy. Zároveň není obtěžován žádnými nepřehlednými toolbary všemožných portálů či doplňkovými menu s dodatečnými programy. Prostě KISS (Keep It Simple Stupid).

Surfujeme jako na Macu

Rozložení ovládacích prvků je stejné jako u IE 7, tedy pruh s nabídkami, standardní lišta s ovládacími prvky, polem pro adresu a vyhledávání, odkazy a lišta se záložkami.  Status bar je standardně vypnut. Ovládání Safari je totožné se zaběhlým standardem, Ctrl+N otevře nové okno, Ctrl+T novou záložku v okně. O rychlosti zobrazení, které je významným marketingovým lákadlem, se tu přít s nikým nebudu. Upřímně řečeno-napsáno, na 4 Mbit lince jsem rozdíly nepoznal a doma na 2 Mbitu také ne. Co však zarazí na první pohled, je "poněkud" silnější písmo, a to jak na LCD tak i obyčejném monitoru. 

 

Safari má totiž vlastní algoritmus na vyhlazování fontů, které lze sice nastavit ve čtyř intenzitách, ale zcela vypnout nelze. Vše je tak tučnější než ve standardních Windows prohlížečích i se zapnutým vyhlazováním ClearType (XP). Rozdíly jsou pak ve vykreslování webových stránek všude, kde je používán font, tedy v textu i v případně v menu. Někdy tak může dojít u velikostí okolo 10 b. k posunutí o řádek i více. Naopak menší písma jsou zobrazena hustěji, a tak se jich vejde na stránku více. 


Vlastní jádro zobrazování HTML stránek umožňuje také příjemné zvýrazňování aktivních polí formulářů, tedy když například vyplňujete nějaké informace při registraci, textové pole je na okrajích modře zvýrazněné. Jednoduché a přehledné.


Formulář zobrazený v Internet Exploreru.


Formulář zobrazený v Safari.

Ačkoli se Safari chlubí, že bez problémů projde Acid2 testem (http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html) (více o Acid2 testu na Wiki -http://cs.wikipedia.org/wiki/Acid2), bohužel to nic nevypovídá o tom, jak jsou ve výsledku webové stránky vykreslovány. Internet Explorer ve verzi 7 jej neprojde, přesto je zobrazování stránek v něm bráno jako etalon. (verze 8 jej prý bude absolvovat bez problémů)

Drtivou většinu webu zobrazuje bez větších problémů a nově bez problémů spolupracuje i s Google Docs, ale sám jsem narazil na několik českých stránek, hlásících se k plné podpoře IE, které 100% nevypadali. Také i naše intranetové aplikace psané pro IE nebyli vykonávány dobře, především díky prvkům ActiveX.

Jelikož se jedná o veřejnou beta verzi, je v horní liště oproti standardnímu nastavení umístěno navíc tlačítlo "bug report", které lze využít v případě problémů se zobrazování webových stránek. Lze tak snadno adresu s jednoduchým popisem a otiskem dotyčné webové stránky zaslat do vývojového centra Applu.

Poslední drobností je automatické vybrání adresy, které je na PC již dobrým zvykem a zde "macovky" chybí.

Možnosti nastavení

Na Macku je mnoho funkcí podobných s PC, ale jinak nazvaných, stejně jako v Safari. Trochu nostalgicky jsem se těšil na tlačítka "Budiž" místo "OK", ale nekonalo se. Jednak Safari je pouze v angličtině, a pak ono tu totiž prakticky žádné potvrzování ve stylu "OK/Cancel" není, jelikož veškeré úpravy nastavení se dějí okamžitě. Naštěstí pro laiky, zde nejsou v možnostech nastavení funkcí žádné zásadní, které by znemožnili funkčnost prohlížeče, a v nejhorším případě je možné jej resetovat do původního nastavení. 

Při stahování souborů jsem ocenil samostatné okno pro všechny stahované soubory, ze kterého můžete soubor i otevřít a případně pak frontu vyčistit. Toto se v různých provedeních stává u prohlížečů běžným standardem, ale u Microsoftu to moc nechápou.

 

Za velmi příjemnou a užitečnou funkci považuji Private browsing. Po její aktivací budou na daném počítači smazána veškerá data o vašem následném působení na internetu prostřednictvím Safari. Konkrétně to znamená, že stránky nejsou ukládány do historie, stahované soubory se neukládají do listu stahování a informace vyplňované do formulářů včetně vyhledávaných hesel přes vyhledávací pole nejsou ukládány. Tlačítka Vpřed i Vzad fungují i nadále, ale po vypnutí se historie smaže. 

Safari po uzavření umožňuje návrat k otevřeným oknům a pamatuje si i poslední zavřenou záložku, což je při unáhleném zavření více než užitečné.  I když na ve své prezentaci píší o funkci zoom, jedná se pouze o zvětšování či zmenšování textu, nikoli grafiky.

Shrnutí

Safari je jistě v mnoha ohledech výjimečný prohlížeč, po kterém nyní sáhnou angličtiny znalejší uživatelé a vyznavači "jiného" proudu. Pro běžné a masovější rozšíření pomůže až lokalizace do českého jazyka včetně dopilování zobrazování českých stránek. A ačkoliv marketingové prohlášení předbíhají před skutečností, nelze Safari upřít jisté kouzlo a nádech něčeho zvláštního a neokoukaného.

Safari 3.0.4 (523.15)

www.apple.com

+ jednoduchost a propracovanost

+ private browsing

+/- vzhled

- není v češtině

- zobrazování některých českých stránek
 

13. 3. 2008

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...