Úvod > Články > GSM banking ještě nevymřel

GSM banking ještě nevymřel

V devadesátých letech minulého století to bylo jako boom. Později také, ale v dnešní době GSM Bankovnictví tak trochu ustupuje. Důsledkem je zejména masivní přechod k internetovému bankovnictví.

GSM banking to ale ještě nemá za sebou, podíváme se, jak na tom je. Také se dočtete, jak bude probíhat přerod eBanky v Raiffeisen Bank. 

Důvodů, proč je GSM Banking využíván v menší míře, než tomu bylo v minulosti je více. Jednak lidé využívají internet stále více a učí se zvládat bankovní aplikace. Dalším důvodem je pak marketingový tlak bank na využívání pokročilých funkcí internetového bankovnictví a zvyšující se zabezpečení bankovních aplikací na webu. GSM banking je přitom stále atraktivní služba, která má zejména tyto výhody:
-        dostupnost banky mimo otevírací hodiny
-        mobil máme vždy s sebou
-        možnost zjišťování zůstatku, historie a zadávání plateb
-        funkce i bez dostupnosti internetu nebo elektrické energie

Co GSM banking obnáší

Banky komunikují se svými klienty několika způsoby (tedy různými komunikačními kanály). Pomineme-li osobní návštěvu bankovního domu, jde tedy o krátké textové zprávy bez dalšího zabezpečení, pomocí GSM bankovnictví, což je bankovní aplikace uložená na SIM kartě mobilního telefonu nebo pomocí internetového bankovnictví, tedy aplikace dostupné na zabezpečeném serveru banky, přístupné přes internetový prohlížeč.Základním požadavkem na funkčnost GSM Bankovnictví je služba SIM Toolkit, kterou musí podporovat mobilní operátor, mobilní telefon a také SIM karta daného operátora.

GSM Banking umožňuje provádět veškeré bankovní operace prostřednictvím specializované aplikace – její rozsah záleží na spolupráci operátora a banky. Ovládání vašeho konta je pak stejně jednoduché jako procházení nabídky mobilního telefonu. Nabídka funkcí v bankovním menu je u většiny bank téměř totožná. Zásadní ochranou proti zneužití (například při ponechání mobilu bez dozoru) je bankovní PIN, který je součástí bankovní SIM karty. Díky němu není možné, aby s vaším účtem nakládal někdo nepovolaný. Bezpečnostní bankovní PIN také chrání soukromé informace, které mohou z banky přijít na váš telefon.

Z pohledu operátorů

Všichni tři mobilní operátoři (zde trochu pomíjíme rozvíjejícího se U:fona) nabízejí GSM banking. Nabídka je velmi podobná, přesto se podívejme, jak se jednotlivé nabídky GSM bankingu u našich mobilních operátorů liší.

O2 – U nejstaršího mobilního operátora v ČR je GSM banking zavedenou službou. K její zprovoznění potřebujete telefon podporující technologii SIM Toolkit, SIM kartu SMART podporující SIM Toolkit a uzavřít smlouvu s bankou nabízející službu O2 GSM Banking. Za poskytování služby neplatíte u O2 žádný poplatek, na straně banky je služba zpoplatněna dle jejího aktuálního ceníku. Odchozí požadavky přes GSM Banking jsou účtovány jako standardní SMS. Příchozí zprávy z banky jsou zdarma nebo dle jejího aktuálního ceníku. O2 poskytuje GSM banking pro tyto bankovní domy: Česká spořitelna, ČSOB, eBanka, GE Money Bank, Poštovní spořitelna, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank.

T-Mobile – Podmínky jsou obdobné jako O2, musíte být zákazníkem operátora, mít bankovní SIM kartu a účet vedený u jedné z následujících bank: Česká spořitelna, ČSOB, eBanka, GE Money Bank, Poštovní spořitelna, UniCredit Bank. Ceny jsou shodné jako u O2 a řídí se jednak ceníkem operátora a dále ceníkem banky. O podmínkách jednotlivých bank se dočtete v další části tohoto článku.

Vodafone – I u nejmladšího velkého operátora v ČR jsou podmínky využívání GSM bankingu velice podobné. Abyste službu mohli začít používat, je nutné provést nejprve tzv. aktivaci služby. Aktivací se rozumí propojení vaší SIM plus karty s vaším bankovním účtem, případně bankovními účty, a to u těch bank, které službu Vodafone M-Banka podporují. Vodafone má smlouvy s těmito bankovními domy: Česká spořitelna, ČSOB, eBanka, GE Money Bank, Poštovní spořitelna, UniCredit Bank.

Pokud nemáte bankovní SIM kartu, musíte operátora požádat o její výměnu. Částka za výměnu se u jednotlivých operátorů pohybuje v rozmezí 200 až 400 Kč bez DPH, v závislosti na okolnostech výměny a ceníku operátora.

Z pohledu bank podporujících GSM Banking

Je celkem překvapením, že na českém bankovním trhu není o GSM banking zájem ze strany všech bank. Ty největší nabízí GSM bankovnictví nebo alespoň jeho alternativu v podobě Java bankovní aplikace (Komerční Banka). Podívejme se tedy podrobněji na podmínky využívání GSM bankovnictví u těch bank, které jej podporují přímo.

Česká spořitelna – Tato banka spolupracuje se všemi mobilními operátory. Za GSM banking si neúčtuje žádné zvláštní poplatky. Platí pouze obecný ceník služeb přímého bankovnictví. Zřízení přímého bankovnictví je zdarma, ale měsíční platba u sporožirových účtů činí 25 Kč a u běžných dokonce vysokých 100 Kč. Za odeslané informace na váš mobilní telefon nejsou ze strany banky účtovány další poplatky. Na webu banky si můžete zkusit i demoverzi bankovnictví realizovanou Flash prvkem.

ČSOB – Stejně jako Česká spořitelna, i ČSOB má smlouvu se všemi operátory, takže pokud jste klienty této banky, pak je zcela jedno, jakého mobilního operátora využíváte. Požadavky jsou totožné jako u ČS, rozdílný je ceník služeb. Za zřízení a vedení služby Mobil 24, která u ČSOB reprezentuje GSM banking, neplatíte ani korunu. Tato služba je zcela zdarma pro všechny klienty.

eBanka – Také eBanka poskytuje GSm banking se všemi operátory. V rámci eKonta je zřízení i užívání služby bezplatné, stejně jako příchozí SMS. Odchozí jsou tak jako u všech jiných bank zpoplatněny dle ceníku operátora.

GE Money Bank – Funkce služby je stejná jako u předchozích bankovních domů, banka má smlouvu se všemi operátory a přes mobil tak můžete zadávat většinu běžných požadavků. Velký rozdíl je v ceně služby. Zřízení služby je sice zdarma, ale měsíční paušál za vedení služby je 39 Kč a dále za každou odeslanou zprávu bankou platíte 2,50 Kč. V kontrastu s ostatními bankovními domy jde o „dost drahý špás“.

Poštovní spořitelna – Produkt založený na GSM bankovnictví se u této banky nazývá Max Mobil PS a k jeho uzavření musíte tak jako jinde, i zde, navštívit pobočku bankovního ústavu. Výhodou je, že tak lze učinit také na pobočkách České pošty. Zřízení a vedení této služby je zdarma, za příchozí zprávy a některé operace již platit musíte korunové částky. Poměrně dobře zpracovaný ceník služeb naleznete na produktové stránce.

Raiffeisen Bank – U této banky je situace trošku složitá. Nyní je velmi prosazováno eKonto, pro které platí totéž jako v případě eBanky. Pokud ale máte v RB již stávající účet, který nemá s eKontem nic společného, pak vězte, že jediná možnost GSM bankovnictví je v podobě SIM SMART karty od společnosti O2. Zřízení služby je zdarma, vedení stojí měsíčně 35 Kč a za každou SMS odeslanou bankou zaplatíte poměrně kacířské 3 Kč.

UniCredit Bank – Po sloučení HVB Bank a Živnostenské banky do UniCredit Bank došlo k absorpci služeb GSM bankingu, který byl nepravděpodobněji přebrán z HVB Bank. Ta měla na rozdíl od Živnostenské banky GSM bankovnictví skutečně propracováno. Služba je dostupná pro všechny mobilní operátory. Zřízení služby je bezplatné, měsíčně její využívání stojí 50 Kč a odeslání jedné bankovní SMS vyjde na 1,90 Kč.

Java Banking

Tento speciální systém přístupu k vašemu účtu využívala zaniklá Živnostenská banka, nyní jej nabízí Komerční banka. V porovnání s rozšířenější službou GSM banking je Java banking pro svého uživatele pohodlnější a zejména přehlednější. Aplikace v mobilu komunikuje s bankou díky datovému spojení v on-line režimu, a tak je schopna zajišťovat poměrně rychlou odezvu a podávat velmi aktuální informace. Cena Mobilní banky od KB je 15 Kč měsíčně + poplatek za vedení Expresní linky 55 Kč. Jinou možností je Perfekt konto za 59 Kč měsíčně, kde je tato služba již obsažena.

Přerod eBanky v Raiffeisen Bank

Při tvorbě tohoto článku jsme se zeptali, jak bude probíhat dále integrace bankovního domu eBanka do Raiffeisen Bank, zajímali jsme se zejména o funkci internetového bankovnictví a dále o systém převodu bankovních účtů pod nový kód banky. Zde si můžete přečíst odpověď klientského servisu RB.

„Rádi bychom Vás informovali, že všechny funkčnosti internetového bankovnictví budou zachovány do roku 2009. Následně bude stávající internetové bankovnictví nahrazeno

řešením v Gemini, které bude mít ještě lepší funkčnost, než má stávající řešení v Transakčním systému.  Po právní fúzi (změně bankovního kódu) bude existovat přechodná doba šesti měsíců, kdy  bude ještě původní bankovní kód 2400 v platebním styku akceptován.

Až na výjimky bude změna bankovního kódu pro Vás znamenat pouze změnu posledního čtyřčíslí z 2400 na 5500. Naším cílem je především spokojenost našich klientů a důvěra v bezpečnost našich služeb, proto pro Vás s předstihem zajistíme nové bankovní spojení.“

Závěrem

Jak vidno, český bankovní trh je na GSM bankovnictví poměrně zvyklý, ale na druhou stranu nedochází ani k jeho markantnímu rozvoji. V současné podobě jde o stálou službu, která je u většiny bankovních domů zdarma nebo za menší poplatek dle počtu transakcí.

8. 5. 2008

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...