Úvod > Články > Může Google zakopat do země Firefox?

Může Google zakopat do země Firefox?

Google svým prohlížečem Chrome dělá vrásky spoustě konkurenčních společností. Jak to tak vypadá, zatím užírá procenta hlavně Firefoxu. Může Google poslat Firefox do kytek?

O webovém prohlížeči od Googlu se už napsalo hodně. Minulý týden jsme probírali souvislost služeb Googlu (a Chrome) s konkurenčním pnutím vzhledem k Microsoftu. Více v článku Chce Google srazit Microsoft na kolena? Nebo proč to dělá? Ale už v první den vydání Chrome vyvstaly otázky, jestli Google náhodou svým počinem nemůže ohrozit pozici Mozilly a jejího Firefoxu. Když se to vezme kolem a kolem, tak odpověď zní: ano, samozřejmě pozici na trhu ovlivnit může, což se už děje. Ale leckdo se ptá, jestli nemůže Google ohrozit Mozillu a její Firefox na mnohem základnější úrovni. 

Mozilla je živa hlavně z Googlu

Mozilla, ač se to nemusí na první pohled zdát, žije hlavně z peněz Googlu. Pro představu, za rok 2006 činily její celkové příjmy 66 840 850 amerických dolarů (ano, bezmála 67 milionů dolarů, tj. při dnešním kursu asi 1,2 miliardy korun). Podle zprávy, kterou v roce 2007 Mozilla vydala, tvořil podíl Googlu na těchto příjmech celých 85 procent. Vzhledem k posilování pozice Googlu a taky Firefoxu lze předpokládat, že příjmy Mozilly i výše investic Googlu za loňský rok ještě vzrostly. Na detaily si však budeme muset chvíli počkat, až Mozilla vydá novou zprávu. Každopádně vliv Googlu je více než znatelný, jak vidíte z uvedených čísel. 

Je to výměnný obchod: zatímco Internet Explorer má jako výchozí prohlížeč nastavený svůj Live.com (tato volba se dá ale změnit), tak ve Firefoxu je výchozím vyhledávačem právě Google. A u výchozího poskytovatele vyhledávání to nekončí: vždyť i domovská stránka, která je od instalace ve Firefoxu nastavena, je vlastně upravený vyhledávač Googlu.

Firefox, Google 

Domácí stránka ve Firefoxu. Vyhledávač Googlu zdobený pandou červenou

Právě kvůli vyhledávači sype Google peníze do Mozilly. Při uvolnění Chrome však nastala na první pohled zvláštní situace: Google vypustil produkt, který konkuruje Firefoxu, produktu, který naopak vyhledávání Googlu propaguje. 

Firefox si za svou existence získal ve světě zhruba 20% podíl na trhu a jeho pozice stále sílí. No, sílí... Sílila by, kdyby Google býval nevydal Chrome. Některé ze zahraničních, ale i domácích webů začínají totiž pomalu uveřejňovat statistiky, které se Mozille nemusí vůbec líbit. Zatímco podíl Chrome roste ― na IT webech se drží i kolem 8 % až 10 % (v globálním měřítku je však příslušné číslo několikrát menší) ―, prohlížečem, který na jeho úkor ztrácí, je právě Firefox. Toto je pro příznivce Firefoxu a samotnou Mozillu opravdu znepokojivá informace. Předpokládalo se totiž, že Chrome uzme podíl hlavně Internet Exploreru. Jenomže předpokládaný scénář se nekoná.

Proč to odnesl Firefox?

O přesných důvodech se sice můžeme jen dohadovat, ale jedna logická příčina se nabízí. I když má Firefox početnou základnu skalních fanoušků, za svůj velký podíl na trhu vděčí špatné pověsti Internet Exploreru. Ten je totiž i mezi laiky poznamenán tím, že se o něm ― stejně jako o mnoha jiných produktech Microsoftu ― automaticky hovoří jako o něčem nebezpečném, náchylném k zranitelnostem (a že Internet Explorer 6 byl opravdu zranitelný více než dost). To, že Firefox je prezentován mnohdy jako cesta k ochraně před viry, lze spatřit na mnoha frontách. Běžní uživatelé často dají na rady svých známých a v domnění, že Firefox je ochrání před malwarem, si jej nainstalují. Když se to vezme kolem a kolem, tak spousta uživatelů vezme vše, jen aby se vyhnula používání Internet Exploreru. Microsoft si vlastně za svůj pokles na trhu webových prohlížečů může sám. Klidně dovolil, aby si Firefox ukousl dnes takřka 20% podíl z koláče ― vždyť mezi lety 2001 a 2006 spal na vavřínech, zatímco konkurence, které se Microsoft nebál, vyvíjela moderní prohlížeče, které nejenže byly schopné držet krok s webovými standardy, ale pracovaly například s panely (taby) a obsahovaly další funkce, po kterých v Internet Exploreru 6 nebylo vidu ani slechu. 

Po pěti letech sice Microsoft vydal IE 7, ale ten neobsahoval prakticky nic, co by uživatele Firefoxu nebo Opery přinutilo se k němu vrátit. Teď ale vyšel na svět další prohlížeč, a to přímo od firmy, která je v očích uživatelů více než hodný strejda. Dává spoustu užitečných služeb včetně obří e-mailové schránky zdarma. Google. A část z nich zjistila, že už vlastně nepotřebují Firefox, který je sice v mnoha ohledech skvělý, jen je hodně náročný na paměť, těžkopádný, dodnes ztěžuje práci se záložkami, otravuje špatným správcem stahování... A různé doplňky a vylepšení jsou pro mnoho uživatelů prostě tabu. Chrome je minimalistického vzezření, rychlý, práci se záložkami má úžasnou, správce stahování také a hlavní důvod pro leckoho je i ten, že prostě nese punc Googlu.

Mozilla se prý bez peněz Googlu obejde

Nechejme teď dohadů, proč na úkor Chrome ztrácí právě Firefox, a podívejme se, co by se mohlo stát v případě, že by Google přiškrtil tok peněz do Mozilly. Když právě loni Mozilla vydala zprávu o svém hospodaření, čelila dotazům, zda nezobe z ruky Googlu až příliš a jestli se nepřizpůsobuje jeho potřebám na úkor svých zájmů. Novinářům tehdy někdejší šéfka Mozilly Mitchell Bakerová vzkázala, že základem úspěchu Firefoxu a celé Mozilly jsou kvalitní produkty a komunita s těmito produkty spojená. Stejně tak příznivce Firefoxu ujistila, že kdyby došlo mezi Mozillou a Googlem ke konfliktu, vždy by přednost dostala právě komunita, ne peníze Googlu.

Vyjádřila se i v tom smyslu, že Mozilla si je vědoma i dalších způsobů, jak díky Firefoxu, a nejen jemu, vytvořit kanály nových příjmů. Vyhledávač Googlu je sice snadnou cestou k zisku peněz, ale není to jediný obchodní model, který přichází v úvahu. Dále dodala, že Mozilla tyto obchodní modely vyvíjí už jen proto, že smlouva o spolupráci s Googlem není navěky.

Na věky není, ale...

Platnost smlouvy, o které hovořila bývalá šéfka Mozilly, by skočila teď v listopadu. Pár dní před vydáním Chrome však byla prodloužena až do listopadu 2011, čímž si Mozilla zajistila na další tři roky vysoké příjmy, které do ní bude Google dále pumpovat. 

Google si vybral Mozillu za takového prostředníka v boji s Microsoftem. A zatím se v této oblasti boj Googlu a Mozille daří. Teď však Google vydal vlastní prohlížeč, který díky své koncepci ve spojení s webovými službami (Gmail, gDocs aj.) reálně ohrožují pozici dalších produktů Microsoftu včetně MS Office a v určitém ohledu dokonce i Windows. 

Může skončit partnerství Googlu a Mozilly? To samozřejmě může, ale že by za to mohl zrovna Chrome, to se nezdá pravděpodobné. Google své další počínání bude určitě odvíjet od toho, jaký podíl na trhu si Chrome v průběhu tří let vybuduje, ale pokud Firefox bude mít stále znatelný podíl na trhu, Google by se ho jen těžko vzdal. Uvolnit jen tak místo konkurenčním vyhledávačům? 

Těžko říct, jak by se v případě ― který ale není moc pravděpodobný, ne z dnešního hlediska ― rozvázaní vztahů Mozilla zachovala. Je dost možné, že by se obrátila na jinou firmu se zaměřením na vyhledávání a webovou reklamu (Microsoft by to s jistotou nebyl, to spíše Yahoo) nebo by mohla padnout pod křídla některého z velkých vývojářů a mecenášů opensourcových řešení, jako je Red Hat, Novell, IBM či někdo podobný. Každopádně je nepravděpodobné, že by Mozilla zastavila vývoj Firefoxu a zavřela krám. Firefox totiž bude mít stále své skalní fanoušky a komunita by se o něj postarala, stejně jako se dnes mnohé komunity starají o vývoj open-sourcového softwaru, který má na trhu třeba jen nepatrný podíl. 

17. 9. 2008

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...