Úvod > Články > Facebook – pronikl i do politiky

Facebook – pronikl i do politiky

Facebook je jednou ze sociálních sítí. Serverem, který se stal virtuálním domovem pro řadu osob, ale i skupin přátel. Podle mého názoru úspěšný projekt neušel pozornosti společnostem prodávajícím reklamu a od nich je jen kousek k politickému marketingu.

Sociální sítě se pro kampaně používají již několik let. Pokud sáhneme do těch aktuálních - Barack Obama má na svém webu odkaz Obama everywhere, kde jsou shromážděny odkazy na 16 nejznámějších serverů – na všech má své profily a Facebook je na prvním místě. Profil jeho skupiny na této síti má dnes více než 1,8 miliónu příznivců a to není zcela zanedbatelné. Navíc působení na serverech podobného vyznění je velmi výhodné – především protože pomáháte vytvářet komunitu, kterou nadále můžete velmi snadno nejen oslovovat, ale i organizovat. Možná i proto řada organizací svoje aktivity řídí z Facebooku.

A opravdu není nic snazšího než pozvat lidi s podobným nebo stejným zájmem na společnou akci, ať už se jedná o volební mítink, konferenci nebo jen pivo s kamarády. Navíc nikdo nemusí hledat místo na mapě, protože dobře koncipovaná pozvánka obsahuje prostě vše… A na kliknutí si všechny údaje můžete přenést třeba do vašeho organizátoru (například MS Outlooku). A konečně – každý účastník se může cítit spokojeně, protože není nic snazšího než do této virtuální kroniky nahrát i údaje z akce samotné – podpora fotografií a videí je základem… A už jsem psal o zabudovaném chatu mezi uživateli Facebooku?

A jak jsme na tom v českých luzích a hájích? Podle mých informací Facebook do české politiky již pronikl, před několika lety svoji skupinu založil současný ministr zahraničních věcí K. Schwarzenberg (nyní má kolem 260 příznivců), dnes vím alespoň o dvou dalších kandidátech do Senátu, kteří mají svůj aktivní profil a na Facebooku komunikují – Vlastimil Ježek, odvolaný generální ředitel Národní knihovny (samozřejmě je i členem skupiny Pro knihovnu) nebo například Miroslav Beneš. Oba zmínění politici nemají své skupiny dlouho, takže počet jejich příznivců není nikterak vysoký. Zajímavé bude podívat se na jejich profily spíše ke konci volební kampaně. Lehce pikantní je, že skupiny obou kandidátů podle mého dohadu brzo převálcují lidi shromážděné ve skupině Senát (je jich tam dnes pouze 11).

Nabízí se otázka, zda i pro nás bude někdy virtuální prostor stejně důležitý nebo snad i důležitější a to nejen pro marketing. O významu vypovídá například ten údaj, že na Facebooku je pouze 3 600 uživatelů z České republiky (registrace do této zvláštní skupiny je dobrovolná, takže to číslo může být mnohem vyšší). Jinými slovy jakékoliv působení na sítích podobného typu sice může být velmi přesně cílené a s vysokým dopadem či odezvou, ale pohybujeme se v zákaznické skupině pouhých několika tisíc obyvatel! Druhá věc, která to ovlivňuje, je složitější. Shodou okolností před několika dny vyšel článek na serveru Lupa, který se zabýval marketingem na Second Life (http://www.lupa.cz/clanky/second-life-for-dummies-2-hra/), ve kterém Daniel Dočekal velmi trefně shrnul, že být „in“ nestačí… Svá slova ilustruje příklady prázdných virtuálních budov nejrůznějších institucí a firem a jiných marketingových aktivit, které nerespektovaly zkušenosti z celého světa. Nutno podotknout, že některé z těchto projektů měly takovou odezvu v našich médiích, že jejich uvedení, i když jsou víceméně nefunkční, splnilo svůj účel – psalo se o nich v klasických – tištěných či audiovizuálních – médiích. Tedy pro sociální sítě platí, pokud bych to měl zjednodušit, že poměr cena výkon vládne i v této oblasti.

Tento článek byl o Facebooku. Nicméně bych se nerad dotknul dalších uživatelů jiných sociálních sítí či aplikací Web 2.0, můžete si klidně Facebook nahradit vámi zvolenou službou, ať už to je MySpace, Netlog nebo jiný prostor… Vítejte v sociálních sítích!

19. 9. 2008

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.