Úvod > Články > Blíží se soumrak televize?

Blíží se soumrak televize?

Na poli televizního vysílání bylo poslední dobou opět rušno: ať jde již o digitalizaci nebo koncesionářské poplatky. Má však televizní vysílání vůbec ještě nějakou perspektivu?

Jak jistě většina z nás zaregistrovala, proběhla nedávno další vlna "přepnutí" analogových vysílačů na digitální. Jistě, proč ne, technologicky jde o přechod ke kvalitnější distribuci signálu a v konečném důsledku ke zvýšení přidané hodnoty pro diváka. Další zpráva, která mne velmi zaujala, je nedávné prohlášení ze strany veřejnoprávní televize, že by tato ráda vybírala poplatky i za veškeré počítače připojené k internetu, protože i jejich prostřednictvím lze sledovat program(y) ČT.

Když jsem si tuto zprávu přečetl poprvé, myslel jsem si že jde o žert, v horším případě o úlet. Teprve po pečlivějším pátrání jsem zjistil, že je nejen míněna vážně, ale s hrůzou jsem se dočetl, že žádný z našich zákonodárců se proti tomu nijak kategoricky nepostavil, spíše se "zvažují argumenty pro a proti."

Znamená to tedy, že se skutečně dočkáme další takovéto absurdity? Snad ne, a pokud, tak alespoň ne hned. Zavádění poplatků je odůvodněno tím, že se pomalu začínají stírat rozdíly mezi zařízeními umožňující sledování televizního vysílání (což mimochodem v logice věci znamená, že koncesionářské poplatky za příjem televize by se týkaly také mobilních telefonů).

To je sice pravda, ale rozdíl mezi terestrickým vysíláním a internetovým streamingem je mimo jiné v možnosti segregace. Zatímco u klasického vysílání nemůžeme neplatiče vyloučit z příjmu signálu, u internetových relací je to velmi jednoduché a snadno naimplenetovatelné. Jinými slovy, pokud má ČT chuť zpoplatňovat internetové vysílání - ať tak učiní, ale stejně jako kterýkoliv jiný subjekt - tedy opatřením svého streamingu povinnými přihlašovacími údaji.

Ponechme stranou širší diskusi o koncesionářských poplatcích a zkusme se zahledět do blízké budoucnosti. Samotná ČT tvrdí že po internetu lze již dnes sledovat prakticky ve stejné kvalitě jako v televizi (což dokazuje mj. i příslušný beta provoz vysílání ČT24). Jestli je to pravda, nepodřezává tím větev sama sobě? Časem by se takovýto stream mohl stát (a taky se podle mne stane) hlavním zdrojem příjmu TV.

Výhody jsou zcela nasnadě: od možnosti manipulace s přijímaným signálem (pozastavení, přeskočení, ...) přes možnost příjmu neomezeného množství kanálů až po výhody plynoucí adresovatelnosti konkrétního diváka (tedy ty, které dnes známe ze všech ostatních sociálních sítí).

Ano, je to tak - tím se dostáváme k jádru pudla. Z televizního vysílání se časem stane obyčejná sociální síť, tak jako se to stalo např. s hudbou. Představme si to nějak takhle: televizní pořady nám budou nabízeny na základě našeho osobního profilu a vkusu, budeme mít přátelé, kteří nám budou doporučovat relace, co oni považují za kvalitní, budeme se přihlašovat do žánrových skupin, a kdo ví, třeba tím také budeme časem ovlivňovat tvorbu samotnou (umíte někdo vymyslet lepší "peoplemetr" ?) Většina obsahu bude kvůli vysoké konkurenci zdarma, za poplatek se samozřejmě dostaneme do exkluzivní skupiny, která uvidí nový díl "Nemocnice po 40 letech" o týden dříve než ostatní.

Co je potřeba ještě dotáhnout? Např. možnost sledování těchto streamů na televizoru (tj. jedním tlačítkem)  = je jisté, že nový systém musí být nejméně stejně pohodlně ovládaný, jako ten současný. To samozřejmě jednoduše vyřeší tzv. domácí informační systém, tedy trend, který má v příštích pěti (ale u nás řekněme o něco více) letech propuknout v oblasti domácí elektroniky (mimochodem, ze stejného důvodu stále ještě převážně poslouchám klasický rozhlas před svou personalizovanou stanicí na službě Last.fm - zkrátka chybí ten komfort push & play ).

Zdá se vám to jako scifi? Možná. Ale uvědomme si, že z podobného trendu by mohli profitovat také distributoři reklamy - svou inzerci dostanou přesně zamířené skupině lidí s minimálními náklady a relativně vysokou návratností, takže reklamu v "televizi" si bude moci dovolit i menší firma (scénář číslo 2: v mejlu se zmíním kamarádovi, že mi zlobí auto, a večer mezi zprávami a novým dílem mého oblíbeného naučného pořadu se na obrazovce objeví reklama na autoservis sídlící někde poblíž mého bydliště).

Navíc, s novým využitím uvolněných frekvencí po terestrickém vysílání si také nemusíme příliš lámat hlavu - řešení existuje, a mohlo by způsobit další malou revoluci v oblasti telekomunikací a stát se vážnou konkurencí mobilním operátorům.

Zkrátka a dobře: Není snad již otázkou zda, ale spíše kdy, vymizí dnešní hromadné televizní vysílání?

18. 11. 2008

Autor:

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

YouTube umožní sledovat videa ve vyskakovacím okně i neplatícím uživatelům

Funkce Picture-in-Picture je jednou z nejžádanějších na YouTube. Zatím ji mohou využívat pouze předplatitelé s účtem...

 

Google začne zdarma nabízet sadu služeb Workspace

Workspace, dříve G Suite, nabízel internetový gigant za předplatné začínající na 6 dolarech (126 korun) měsíčně za...

 

Ulož.to žádá náhradu škody po distributorech filmu Šarlatán

Agentury Dilia a CinemArt vyhrály soudní spor se serverem Ulož.to, který tak musel zajistit nedostupnost některých...

Nejčtenější články

Letní speciál 2021: Jak na mobilní internet v Chorvatsku?

 

Chorvatsko patří stále mezi nejoblíbenější destinace mezi českými turisty. Pokud se tam letos v létě chystáte...

Starlink bude mít v září celosvětové pokrytí

 

Americká satelitní síť Starlink bude již za pár měsíců rozšířená po celém světě. Následně musí společnost získat...

Vodafone TV nabídne divákům 7 olympijských programů zdarma

 

Zákazníci Vodafone TV si budou moci Olympiádu v Tokiu užívat 24 hodin denně. V nabídce totiž přibyde 7 nových kanálů...