Přelom roku je vždy příležitostí k bilancování a tvorbě prognóz. Zatímco hodnocení roku minulého může být objektivní a reálné, pohled do budoucnosti je vždy spíše věštěním z „křišťálové koule“. Přesto se o obojí ve vybraných oblastech pokusíme.
Pokud jde o data, ze kterých budeme čerpat, pak se jedná především o statistiky z Alexa a Compete, které nabízejí zajímavé globální informace především z pohledu trendového vývoje.Je zřejmé, že obsah bude stále více multimediální a bude stát na interakci s uživateli. Jen tak mimochodem, video je jednou z největších inovací na českých zpravodajských serverech. iDnes má vlastní televizi, téměř všichni se snaží zobrazovat co nejvíce zpráv s video přílohou.
Blogy se celosvětově těší stále poměrně velké oblibě, a to i přes to, že například blogger.com stagnuje či mírně oslabil. Důvodem je, že poměrně hodně lidí se přesouvá na národní, lokálně populární domény, případně například u nás na velké zpravodajské servery. Právě v této oblasti je možné vidět nemalý růst.
Zdá se, že rok 2008 byl v oblasti IT více než čím jiným rokem internetových prohlížečů. Byl rokem, kdy se celá řada statistik začíná shodovat, že aktuální verze Firexou je nejrozšířenějším prohlížečem vůbec. Microsoft nedokázal získat dostatečnou důvěru uživatelů v poslední stabilní verzi svého prohlížeče. Na trhu tak stále můžeme vidět poměrně vyrovnanou dvojici IE6 a IE7, ač se statistiky postupně naklání k druhému jmenovanému.
Jinak je Microsoft v oblasti propojování desktopu s internetem poměrně úspěšný, jeho balíček Live se těší stále větší oblibě, objevily se programy pro on-line sdílení složek, virtuálních pevných disků, zlepšil se na IM MSN. Takže novinek má softwarová jednička rozhodně dostatek. Podaří se zastavit Google?
Firefox dospěl do třetí generace, která přinesla celou řadu „zlepšováků“ a podle všeho se jedná o nejlepší webový prohlížeč pro běžné používání. Oproti IE nabízí více funkcí, větší bezpečnost a stabilitu, výhodou oproti Opeře je větší podpora ze strany tvůrců webů. Stále více funkcí přebírají různá rozšíření a z rychlého prohlížeče se u mnohých stává robustním nástrojem, který umí vyplnit pdf formulář, zastoupí RSS čtečku nebo poslouží jako IM. Jeho podíl celý rok (až na drobná zakolísání) průběžně rostl. V prosinci ale přišla zpráva o tom, že Google jej vyřadil ze svého Google Pack a nabízí ho jen jako volitelnou součást. Skončí období růstu? To si osobně nemyslím, i když bez plné podpory Google to bude mít poměrně složité.
Jelikož zde již několikrát padlo slůvko Google, pak se nelze nezmínit o Chrome. Jedná se o open source prohlížeč z dílny internetového giganta. Velkou výhodou je enormní rychlost při načítání JavaScriptu. Mezi nevýhody se pak ale řadí ne zcela korektní fungování všech webových aplikací, problémy s internetovým bankovnictvím a podivná podpora Javy (podporovaná je pouze beta verze, nikoli ta současně stabilní). Podle všeho se Chrome pohybuje někde kolem 1-2 %, což není úplně špatný výsledek, vzhledem k tomu, že projekt byl jako beta verze vypuštěn v září.
Snahy Opery i Safari se jevily za uplynulý rok jako ne příliš efektivní. Ne snad, že by se funkčně nezlepšily (především Opera udělala velký krok kupředu), ale jejich podíl má více méně stagnující tendenci.
Pokud bych měl zvolit technologii roku, kterou bude disponovat téměř každý, ale téměř nikdo ji nebude požívat, pak by volba padla na OpenID. Výborný projekt jednotné autorizace se často dočkává označení jako internetová občanka. Díky jednomu jménu a heslu se můžete přihlásit na své účty v celé řadě portálových služeb, webových aplikacích apod. Problém je v tom, že (až na malé výjimky) vám to ušetří pouze pamatování si přihlašovacích jmen, nikoli registraci. Se současnými prohlížeči je snadné si zapamatovat přihlašovací jméno a heslo pro většinu „nedůležitých“ webů. A k těm důležitým není rozumné přistupovat pomocí OpenID. Jinak v Česku se k OpenID připojil například Seznam, ve světě Microsoft, Yahoo či Google.
Z českých luhů a hájů snad jen připomeneme spekulace o prodeji Seznamu Microsoftu, které se již po několikáté ukázaly jako neopodstatněné. A pak samozřejmě sloučení dvojce Atlas a Centrum. Na českém rybníce tak podle mnohých vznikl hráč, který by mohl konkurovat právě Seznamu. Oba by podle všeho měly vyhledávat za pomocí Google (další plus) a mohou se opřít o provázanost se stále populárním ICQ.
Google se v Česku v loňském roce výrazně změnil. Lokalizace se množí jako houby po dešti, a tak není divu, že se mu daří „ukrádat“ podíl i ve vyhledávání. Kromě lokalizací potěší také to, že společnost zatáhla do překladu některých slov také uživatele. Zdá se, že po letech kritiky k necitlivému přístupu k češtině a českému kulturnímu prostředí vítaná změna, která bude mít jistě pokračování a může být k užitku lokalizujícím i uživatelům.
V přehledu jsme se jen dotkli některých oblastí bohatého internetového života a shrnuli některé události uplynulého roku. Pokud bych se měl na konec pokusit o ono věštění z křišťálové koule, pak myslím, že v příštím roce budeme i nadále svědky soubojů prohlížečů (IE8 vs. Firefox 3.1 vs Chrome ??), možná otřásáním pozice Seznamu (i když jen velmi pozvolným) a přechodu od fotek k videu. Proměnou začnou procházet také blogy, které budou stále více v sobě zahrnovat Twitter pro rychlé úvahy a interakci, videa na místo fotografií a dalších multimediálních a interaktivních prvků. A dost možná touto cestou vyrazí také zpravodajské portály.
Pokud si mohu ještě dovolit dvě trochu jízlivé poznámky, pak bych dal ruku do ohně za to, že k datovému kolapsu nedojde (navzdory ujišťování některých médií) a IPv6 se dominantní také nestane, v čemž dávám za pravdu mnohým pesimistům. A na závěr provokativní otázku: „Bude po roce 2009 více domén .cn (regionální čínská doména) než mezinárodních .com?“ Pokud máte typ, neváhejte ho sdělit do diskuse, příští rok můžeme hledat vítězné tipovací pokusy.
6. 1. 2009
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...