Úvod > Články > Facebook začíná být také českým fenoménem

Facebook začíná být také českým fenoménem

Poslední rok je možné v ČR sledovat významný nárůst počtu uživatelů sociální sítě Facebook. Jedním z ukazatelů zvyšující se popularity Facebooku je mimo jiné stále častější zmiňování Facebooku v českých médiích.

Úspěchy Facebooku

Jak je již uvedeno, Facebook je sociální síť, která má za cíl spojovat lidi pomocí internetu. S uživatelským profilem na Facebooku je možné vyhledat své přátele, kolegy, známé nebo prostě kohokoliv, kdo má podobné zájmy a nadále udržovat s těmito lidmi kontakt - možnost odesílat zprávy, fotky, videa, chatovat a další.

V západních státech, jakými je Anglie nebo Francie, patří Facebook mezi jednu z nejpoužívanějších internetových komunitních služeb. V českých poměrech je možné popularitu Facebooku přirovnat k oblibě ICQ. Naopak ICQ v západních státech používá jen nízké procento lidí a většinou ICQ není ani známé. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že pokud požádáte Angličana o ICQ číslo, tak většinou jen nechápavě nadzvedne obočí.

Úspěšnost a stále rostoucí popularita Facebooku je dobře patrná z následujícího grafu, který ukazuje celosvětový nárůst počtu uživatelů od spuštění služby v únoru roku 2004, až na číslo 150 milionů uživatelů na konci roku 2008.

Facebook v ČR

V České republice Facebook dlouho narážel na jazykovou bariéru. Výraznější růst počtu českých uživatelů Facebooku lze sledovat až od června loňského roku, kdy byla čeština společně s dalšími 35-ti jazyky přidána do plně podporovaných lokalizací.

Rostoucí trend zájmu o Facebook mezi českými uživateli internetu je zřetelný. Podle statistik serveru Allfacebook.com se zvýšil počet přístupů z České republiky jen za první dva týdny roku 2009 o téměř 10 tisíc.

 

 

Zvyšující se významnost této komunitní služby v ČR dokládá i stále častější citace v českých médiích. V poslední době byla například velmi často zmiňována aktivita příznivců architekta Kaplického, kteří pomocí Facebooku propagují realizaci Národní knihovny podle vítězného návrhu, tzv. „chobotnice“.

Z počátku roku pochází další mediální zmínka, při které určitá skupina politiků KDU-ČSL propagovala své zájmy právě díky skupině na Facebooku. Veřejně známá je také aktivita bývalého šéfa národní knihovny, který na Facebooku vedl svou senátní kampaň. Pravděpodobně se česká politická scéna inspirovala svými zahraničními kolegy. Jedna z absolutně nejpopulárnějších Facebookových stránek s téměř čtyřmi miliony fanoušku souvisí totiž také s oblastí politiky, konkrétně se týká  nově jmenovaného amerického prezidenta Baracka Obamy.

Nespočet mediálních článků o Facebooku je spojeno se světovými celebritami, ty české budou jistě ale brzy následovat. Kromě obrovského množství stránek sdružujících fanoušky hudebních zpěváků, zpěvaček, hudebních skupin, herců, hereček, seriálů a dalších, je možné na Facebooku narazit také na uživatelské (osobní) profily umělců. Jestli jsou pravé, to nelze jednoduše posoudit.

Z českých celebrit patří k velmi populárním profil Roberta Rosenberga, kterého má v přátelích téměř 2000 uživatelů. Na Facebooku lze najít profil například herce Zdeňka Izera, fotbalistu Pavla Nedvěda a dalších.

5 důvodů pro používání Facebooku

Našla by se celá řada důvodů, proč se Facebook těší tak velké oblibě. Vybral jsem pět důvodů, proč je podle mého názoru Facebook úspěšný.

Ochrana soukromí

Soukromí je jeden ze základních pilířů úspěchu Facebooku. Každý uživatel si může volitelně upravovat, kolik informací o sobě zveřejní. Do uživatelského profilu na Facebooku může nahlédnout jen ten, komu to majitel profilu dovolil - tj. zařadil si ho mezi své přátele. Navíc přátele lze rozdělit do skupin a jednotlivým skupinám je možné přiřadit (omezit) práva na přístup ke konkrétním údajům nebo souborům - např. lidem z práce nebudete ukazovat fotky z posledního večírku.

Jednotný a čistý vzhled

Služby jako Lidé.cz nebo MySpace.com umožnily svým uživatelům částečně měnit vzhled vytvářených webových stránek a díky tomu v některých případech jsou takto vzniklé výtvory velmi nepřehledné a kýčovité. Zachování jednotného designu webu zaručuje přehlednost, jednoduchou a efektivnější orientaci na jednotlivých stránkách.

Provázání na multimediální služby

Facebook velmi jednoduše propojuje další významné internetové služby, jakými jsou například YouTube, Last.fm nebo Flickr. Jedno řešení tímto způsobem dokáže zastřešit více služeb a z Facebooku se stává praktické centrum informací z více zdrojů.

Facebook v mobilu

K profilu na Facebooku lze přistupovat z mobilu pomocí pro mobily optimalizované webové stránky m.facebook.com. V současné době využívá mobilní přístup k Facebooku více než 15 miliónů uživatelů a z Facebooku je jedna z nejvyužívanějších mobilních služeb na světě.

Pokročilé sdílení fotografií

Uživatelé Facebooku mohou v podstatě neomezeně nahrávat na Facebook fotografie, které lze jednoduše třídit ve fotoalbech. Následně mohou ostatní uživatelé, kteří mají fotografie zpřístupněné, fotografie komentovat. Oblíbenou funkcí Facebooku je označování (tag-ování) přátel na fotografiích, kdy je nejen snadno rozpoznatelné, kde a kdo se na fotografii nachází, ale zároveň se takto označeným uživatelům přidá fotografie do jejich profilu.

28. 1. 2009

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.