Úvod > Články > Facebook: Když se něco mění, lidé se rozčilují

Facebook: Když se něco mění, lidé se rozčilují

V první polovině února se během několika dní změnil všem uživatelům sociální sítě Facebook design webových stránek. Úprava vzhledu Facebooku je výrazná a očekávaně se velmi brzy dostavily také reakce uživatelů.

Nový koncept webových stránek Facebooku je nepřehlédnutelný a musel ho zaregistrovat každý aktivní uživatel. Facebook, který patří mezi šest nejnavštěvovanějších stránek světa, bezpochyby vycházel z „live stream“ (aktuální proud zpráv) modelu konkurenčního Twitteru, kde je hlavní důraz kladen na krátká živá oznámení. 

Úpravy Facebooku

Cílem změn na Facebooku je usnadnění vytváření a přijímání obsahu, ať už jde o krátké zprávy typu „co se vám honí hlavou“, odkazy na zajímavá videa nebo například odkazy na vybrané články. Pro lepší názornost se nyní na titulní stránce uživatelského profilu zobrazují jednotlivá oznámení doplněná o ikonky jejich autorů. 

Aby Facebook podpořil „live stream“, byl inovován nástroj sloužící k tvorbě obsahu - tzv. Publisher. Ihned v úvodu titulní strany lze nyní snadno odeslat krátkou zprávu, zveřejnit video nebo jinak vytvářet obsah Facebooku.  

Aktualizovaný je také levý boční panel, kde jsou trochu nevýrazně zobrazeny odkazy na umístění fotek, webových linků nebo videí. Přepracování se dočkal i pravý boční panel, který je mnohem výraznější a kde se nyní zobrazují události týkající se především vašich přátel, jako jsou například jejich narozeniny, oblíbené zájmové skupiny nebo události, které plánují navštívit. 


Porovnání původní a nové titulní stránky Facebooku. Zdroj obrázku: AllFacebook.com 

Chování nespokojených uživatelů

Každá změna s sebou nese riziko, že část uživatelů bude nespokojených. Přirozenou vlastností lidí je, že vždy mnohem raději a ochotněji akcentují svou nespokojenost místo sdílení pozitivních zážitků. Tento jev popisuje obecně uznávané pravidlo z učebnic marketingu, které říká: „Spokojený zákazník o svém nákupu řekne v průměru čtyřem lidem, zatímco nespokojený zákazník své dojmy sdělí průměrně jedenácti dalším lidem.“ 

Podle tohoto pravidla se chovají také uživatelé Facebooku. Dohledat pozitivní reakce na nový koncept je velmi obtížné, možná až nemožné. Na druhou stranu nespokojení uživatelé Facebooku využívají nástroje této sociální sítě přímo proti ní samotné - spojují se ve významné skupiny, komunikují navzájem a dále hledají další členy. 

Většina podobných skupin hned v úvodu, pro někoho až trochu agresivně, vybízí k hromadnému rozšiřování skupiny mezi ostatní:

1/ Vstup do skupiny
2/ Zvol „Přidej se ke skupině“
3/ Vyber všechny své přátele
4/ Klikni na „Poslat pozvání“  

Z pohledu počtu uživatelů mohou vypadat podobné nesouhlasné skupiny opravdu důležitě:

- 2 600 000 uživatelů: AGAINST NEW FACEBOOK & FB's TERMS OF SERVICE (Proti novému Facebooku a podmínkám užívání Facebooku)
- 1 600 000 uživatelů: Petition Against the "New Facebook" (Petice proti novému Facebooku)
- 850 000 uživatelů: GOOD NEWS! HOW TO GET THE OLD FACEBOOK BACK! :) (New way) (Dobré zprávy! Jak dostat starý Facebook zpět! :) (Nový způsob))

Pro zajímavost jsem se snažil najít nějakou skupinu podporující nový Facebook, ale žádnou významnější skupinu s alespoň 10 000 uživateli jsem nenašel. Když už lidé projeví nějakou aktivitu, tak se raději hlásí k negativnímu chování. 

Cíle nespokojených uživatelů

Otázkou je, čeho chtějí nespokojení uživatelé docílit? Pravděpodobně si nepřejí zastavení vývoje této dynamické služby. Často se přitom nespokojení uživatelé nevědomě dostávají do paradoxní a až úsměvné situace. 

Skupiny, do kterých nyní vstupují nespokojení uživatelé, mají sice v názvech výzvy k záchraně starého Facebooku (např.: Save the old version of facebook! - Zachraňte starou verzi Facebooku), ale ve skutečnosti skupiny nejsou založené k záchraně předchozí verze Facebooku, kterou si oblíbily nově registrované desítky miliónů uživatelů. 

Většina těchto skupin spojujících nespokojené uživatele vznikla dlouho před datem spuštění aktuální verze Facebooku. Skupiny totiž byly vytvořeny, aby protestovaly proti některé z předchozích verzí Facebooku, kterou většina nových uživatelů třeba ani nezažila nebo si ji nepamatuje. V podstatě tyto skupiny protestují proti všem novějším verzím - tj. také proti verzi z konce roku 2008, kterou by nyní všichni chtěli zpět.  

Podobně odmítavý postoj určité části uživatelů je běžný a často se s ním setkáváme při příchodu nových služeb, webů nebo třeba automobilů. Většinou jde o nevýznamnou část uživatelů, která ovšem umí vykompenzovat svůj minoritní počet tím, že je extrémně hlasitá. Často vášně velmi brzy vychladnou a i tito uživatelé se přizpůsobí. 

Jsem zvědavý, jestli za pár měsíců nebo let budou tito nesouhlasní uživatelé protestovat proti nové verzi Facebooku a obhajovat tu verzi, proti které teď tolik bojují. 

19. 3. 2009

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.