Společnost Google přišla s konceptem počítače, ve kterém poběží jen prohlížeč. O všechnu další funkcionalitu se budou starat on-line aplikace. V následujícím článku se tedy zkusíme zamyslet nad možnostmi k běžným instalovaným alternativám.
Google na svém
blogu představil koncepci nového operačního systému. Ten by měl být šířený jako open source a naváže na zkušenosti a první úspěchy mobilního operačního systému Android. Základem by mělo být linuxové jádro a na něm běžící známý prohlížeč Chrome - založený na jádře WebKit.
Motivací má být vysoký výkon, nízké hardwarové nároky i spotřeba. Místo standardních aplikací bude užíváno těch webových, což podpoří možnosti kooperace mezi uživateli i týmovou práci obecně. Další z výhod on-line konceptu aplikací je přístup k datům i programům odkudkoli. A buď odpadající, nebo triviálně snadná možnost synchronizace.
Koncept má celou řadu otazníků týkajících se například hardwaru, na kterém poběží. Nebo toho, zda bude Google marketingově dostatečně schopný. Osobně si myslím, že kdyby přišel na trh netbook s variací na první Acer Eee s větším displejem a lepší baterií za cenu okolo 220 USD a přeinstalovaným OS Chrome, měl by nemalé šance na úspěch.
Další otázkou je potenciál webových aplikací. Jsme schopni mít všechna data i programy on-line? A jsme k tomu vůbec svolní? Naskýtá se otázka bezpečnosti a efektivity podobných řešení. Pokud se však Chrome OS alespoň trochu prosadí, pak lze očekávat revoluci v oblasti nejen webových aplikací, ale také služeb. A právě o to Google zřejmě stojí. Nejde o to smést pozici Microsoftu, ale oslabit ji a získat daleko významnější postavení pro webové aplikace, které tak pečlivě internetový inovátor číslo jedna buduje.
Ukazuje se, že Chrome nebyl myšlen zcela jako samostatný výkřik do tmy na trhu s prohlížeči. To by pak jeho podíl mezi 1,5-5 % byl zklamáním. Spíše se ale jednalo o pilotní projekt toho, jak akcelerovat a podporovat on-line aplikace, zvláště ty s „G“ ve znaku. Také z pohledu testu a výzkumu reakcí trhu zřejmě uspěl.
Klíčovou otázkou bude, zda a jak jsme schopni on-line služby prosadit na úkor instalovaných - a to bez ztráty kvality a komfortu.
Texty, tabulky, prezentace a vše, co si představíme pod pojmem kancelářský balík, se snaží nabízet hned několik hráčů. V základním nastavení nepochybně bude podpora Google Dokumentů, které jsou dobře lokalizované, rychlé a jednoznačně nejrozšířenější. Kritici jim budou vytýkat především až přílišnou „webovost“, nedobrou komunikaci s ODF, menší škálu funkcí (především v tabulkovém procesoru). Robustnější řešení nabízí například Zoho, o kterém jsme již před
časem psali. Ten je na tom funkčně lépe, ale chybí mu lokalizace i menší rychlost.
Video a audio by si jistě také rád uzurpoval Google. Jedná se o cestu, jako oživit umírající Google Video, a také s audio službami má své zkušenosti z Číny. Otázkou ale je, zda se mu podaří službu dostatečně rychle rozjet také v jiných oblastech – USA, Evropa, Brazílie či Japonsko. Opatrnost je na místě především v audio službách – silnou pozici zde má Last.fm, pro který by mohl být Chrome OS téměř darem z nebes, opatrnost se vyplácí také směrem k Facebooku, od kterého nikdo příliš neví, co čekat. Právě zde by si mohl webový gigant poměrně naběhnout.
Práce s grafikou a fotografiemi je dnes téměř nutnost. Google má Picasa Web Album, ale jen s velmi omezenou kapacitou zdarma. Navíc bez integrace s on-line foto editorem. Je potřeba uvážit, že většina fotografií dnes již leží na sociálních sítích a tohle by byl jen další krok k jejich posílení. Pokud ovšem Google nenabídne podstatně větší kapacitu zdarma a nekoupí třeba
FotoFlexer. Tím by se celá situace mohla ještě podstatně vylepšit v jeho prospěch. Obzvláště pak, pokud by přibyla možnost vkládat k fotogaleriím reklamu a generovat tak zisk. Šanci by ale měl pochopitelně také Flickr s Picnik a další.
Poštovní klienti, kalendáře a IM představují další důležitou skupinu aplikací. Zde se opět bude Google snažit o dominanci a zúročit své snahy o prosazení se v této oblasti. Ale také zde může být problém – používat GMail klienta k práci, když potřebujete řešit desítky mailů denně od různých osob s různým obsahem a stupni důležitosti, je nepohodlné a obtížné. Uživatelé mající e-mail k osobní potřebě, zvyklí používat Outlook (Express), možná svoji poštu přesunou na Facebook - a Google tak možná opět mírně ztratí. A to v oblasti, kde má tři černé koně – GMail, Celendar a GTalk.
Kalkulačka, poznámkový blok a hry - tedy všechny ty malé nenápadné drobnosti se zatím zdají být neřešené. Jednu z mých nejoblíbenějších služeb, Google Notebook na poznámky, poslala firma před časem k ledu a ukončila jeho vývoj. Kalkulačku má integrovanou vyhledávač, ale není to žádná extratřída a v oblasti her se Google neangažuje vůbec. Ale kvalitní kalkulačka i poznámkový blok on-line jsou poměrně snadno implementovatelné aplikace a na webu jsou jich k dispozici desítky. A on-line hry zatím těží především ze zajímavých příběhů a intenzivního kontaktu mezi hrajícími osobami. A nabídka zde nějaká je - stejně jako potenciál k růstu.
V textu již bylo nepřímo naznačeno, o co Google jde – je to nová možnost pro internetovou reklamu - a právě z ní jsou peníze. A dost možná se začne ještě daleko více hovořit o placených službách. Z výčtu je vidět, že pro jednoduchou pracovní stanici on-line aplikace stačit zřejmě budou, stejně jako pro nenáročného domácího uživatele. Pro pokročilejší a náročnější zůstane volbou klasicky řešený počítač či notebook s „normálním“ operačním systémem.
Google nemá s Chrome OS v podstatě co ztratit, pokud se na jeho zavedení dobře připraví. A o tom bych příliš nepochyboval. Tento krok se musí vyplatit - přinejmenším finančně - na prodané reklamě. A právě peníze jsou tím, o co jde až na prvním místě.
22. 7. 2009
Autor: