Úvod > Články > Humbuk kolem iPodů

Humbuk kolem iPodů

Proč vlastně iPod slaví takový úspěch, když se od jiných podobných zařízení zase až tak moc neliší? Navíc existuje přece řada multimediálních mobilů s prakticky identickými funkcemi. Tak proč zrovna iPod? Tuto otázku jsem si položil poté, co jsem četl zprávu o tom, že firma Apple chystá levný tablet, lehký přenosný přístroj s velkou (deset palců) dotykovou obrazovkou.

Má zaplnit mezeru mezi iPodem a nejlevnějším notebookem od Applu, MacBookem. Proč se vlastně tablet dosud pořádně neprosadil? A kam směřuje evoluční cesta od PC přes laptop a posléze notebook?

Když jsme v redakci Softwarových novin dělali před více než patnácti lety první velký test notebooků, šlo většinou o poslední výkřiky hi-tech. Předchozí modely na trhu bývaly spíše laptopy, jakési hybridy mezi počítačem přenosným a přenositelným. Ostatně označení laptop se chová dost podivně: nikdy se pořádně neujalo (doslova počítač na klíně), a přesto se pořád vrací. Používají jej i lidé, kteří si tenkrát ještě čůrali do plenek; nemá to zkrátka logiku.


Zmíněné notebooky se vyznačovaly nejrůznějšími technologiemi obrazovek, jejichž názvy už dnes málokomu něco řeknou. Myš nahrazoval track point (známý jako poštěváček), kuličkový ovladač, dotyková destička a možná ještě něco jiného. Dnes dominující dotykovou destičkou, která se několikrát objevila a zapadla, byl vybavený i můj první notebook, ale práce s ním byla utrpením. 

Pokud si vzpomínám, marketingová nabídka u notebooků byla a je poměrně chudá. Už od pradávna se nabízela velká výdrž na akumulátory (a jak dlouho je prakticky dostupná?), hibernace/usínání, velký displej (slovo "velký" prodělalo numericky neskutečnou inflaci), nízká váha (haha) a podobně.

Notebook ještě nevyrostl z dětských plenek a už se mluvilo o subnotebooku, který de facto konečně jakž takž ztělesnil to, co se povídalo o noteboocích. Pak byla éra tablet PC, kdy výrobci nabízeli roztodivná monstra s pochybnou užitnou hodnotou, následovaly tak malé mašinky (ultramobilní PC), že se na nich prakticky nedalo psát. Personální asistenty (PDA) se sice na nějakou dobu ujaly, ale konvergence s pokročilými notebooky, multimediálními přehrávači a mobilními telefony, kde telefonování je až na posledním místě, zamíchalo nabídkou tak, že člověk nevěděl, co vlastně má chtít a proč.

Podle mého se jako hlavní hnací evoluční prvek těchto méně počítačových či telefonovacích a více multimediálně zábavných hraček prosadila dotyková obrazovka. Titěrnost ovládacích tlačítek jí umožnila lépe převzít ovládání, byť za cenu věčně upatlané obrazovky. 

Zdá se, že odtud se odvíjí další pokus o tablet, který ohlásil Apple. Jak jsem na začátku uvedl, má se vecpat mezi MacBook a iPod, tedy dvě funkčně nesourodé platformy. Jako operační systém, aby to bylo dramatičtější, bude použit modifikovaný systém z iPhonu. To dovolí uživatelům používat okamžitě přes 60 tisíc aplikací. Tablet však bude ke všemu sloužit i jako čtečka e-knih – do tohoto segmentu trhu se tedy Apple hodlá nově vlámat a poprat se s konkurencí. 

Podle expertů lze očekávat, že nový tablet bude pro legalizaci stahování filmů znamenat totéž, co iPod pro nákup hudby přes iTunes. Patrně vznikne něco jako iBooks a iMovies. Jenže úspěch není zdaleka zaručený. Mezi malým příručním iPodem a čtvrtmetrovým tabletem je přece jen velký rozdíl. Generace odkojená poslechem hudby přes mobil a sledováním filmů na ploše velikosti platební karty je příliš zmlsaná. Kvalita zvuku a obrazu není - obávám se - to, co na těchto přístrojích oceňuje. Soudím tak podle tlup teenagerů vysedávajících v parcích a poslouchajících dlouhé hodiny chrastění z mobilů, iPodů a MPx přehrávačů. Zatímco sluchátka z nějakých záhadných důvodů dokážou hrát tak, jak podle fyzikálních zákonů nemůžou, udávaná Hi-Fi kvalita u zmíněných elektroaukustických hraček je nestydatou lží.

I když, prognózy jsou od toho, aby se nenaplnily. Třeba se vrátí ta móda, kdy junáci na ramenou vláčeli obrovské přenosné rádiomagnetofony se subwooferem a nějaké elektronické tintítko by jim bylo k smíchu. Tak či tak, úspěch zamýšleného tabletu ukáže, v čem tkvěla obliba iPodu, neúspěch pak to, že navázání na úspěch není automaticky zaručené.

9. 9. 2009

Autor:

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Microsoft chce koupit Pinterest, nabídl za ně 51 miliard dolarů

Microsoft má zájem o převzetí sociální sítě Pinterest. Podle serveru Financial Times za něj nabídl 51 miliard dolarů...

 

Philips představil sluchátka, která přenáší zvuk přes kosti

Philips ukázal světu opravdu nezvyklou novinku. Jejich nová bezdrátová sluchátka A6606 totiž nekončí v ušním otvoru...

 

Samsung přidal do telefonů novou funkci, se kterou vymažete lidi a objekty z fotek

Samsung do svých nejnovějších smartphonů přidal funkci, která vám ušetří hodiny strávené u Photoshopu. V...

Nejčtenější články

Vodafone se rozdělí na 2 firmy: Své stožáry nabídne ostatním operátorům

 

Vodafone se rozhodl, že vyčlení svou pasivní infrastrukturu do nové společnosti. V rámci nově vzniklé Vantage Towers...

CETIN zveřejnil statistiky rychlostí internetu. Jaký je u nás průměr?

 

CETIN každoročně investuje miliardy korun do modernizace své komunikační infrastruktury. Kolik internetových...

T-Mobile a O2 obnovují prodej bondingu

 

CETIN znovu obnovil prodej bondingu. Od 1. února si tak můžete bonding znovu objednat jak u T-Mobilu, tak u O2...