Úvod > Články > Microsoft a Nokia

Microsoft a Nokia

Obě společnosti nedávno ohlásily partnerství. Okamžitě se objevily desítky analýz snažících se interpretovat, co to vlastně znamená.

Většina expertů se shoduje v tom, že se jedná o útok na BlackBerry (kanadská firma Research in Motion), jejíž mobily jsou sice pověstné mimořádně špatnou kvalitou, ale to lidem, kterým mobil platí firma, nijak nebrání. 

Dalším důvodem spolupráce bude snaha propasírovat svůj balík Office na smart mobily, kde má Nokia i přes viditelně stárnoucí operační systém stále náskok. Podle všech odhadů je v současné době mezi zákazníky nejméně 200 miliónů chytrých mobilů od Nokie. I když firmě patří téměř 45 procent světového trhu, v oblasti podnikatelů a velkých firem se nikdy příliš nechytila. Microsoft ve spolupráci slibuje zase, že konečně uvolňuje balík Office z pout operačního systému. 

Až dosud se většina majitelů mobilních telefonů zajímala (samozřejmě vedle samotného telefonování) především o e-mail a SMS, Stephen Elop, prezident divize Microsoftu zahrnující také Office, je však přesvědčen, že v blízké budoucnosti budou důležité právě pracovní aplikace podporující produktivitu a spolupráci..

Útok na BlackBerry ale nebude zrovna okamžitý. První výsledky spolupráce by se měly objevit na mobilech Nokie ve formě aplikace Mobile Communicatior, která umožňuje vyhledávání a komunikaci s partnery pomocí IM. Dočkáme se toho zhruba za rok na mobilech série E. Části balíku Office budou následovat v dalším roce. Měl by to být především Word, PowerPoint, Excel a OneNote. Ať se nám to líbí nebo ne, Office prostě vládne světu. A všelijaké alternativy jsou naživu jen proto, že jsou s programy Office kompatibilní.

Současně by se měl objevit i přístup k intranetovým a extranetovým portálům postaveným na serveru Microsoft SharePoint Server. Podle všeho ale toto propojení nebude zahrnovat Mesh, což by synchronizovalo aplikace na všech perifériích.

Někteří analytikové získali pocit, že vyhlášené partnerství se rovná tomu, že Microsoft přiznává často opakované tvrzení, že jeho operační systém Windows Mobile neuspěl. To sice nebude tak úplně pravda, nicméně díky této spolupráci si Microsoft zaručuje, že firmy budou spoléhat na jeho aplikace, ať už budou používat jakoukoliv platformu.

Souboj chytrých mobilů 


Nenápadná kanadská dvojice Jim Balsillie a Mike Lazaridis před lety vydupala ze země firmu Research in Motion, která trhu nabídla své mobily BlackBerry. Mobily s nezajímavým tvarem budily nejdříve spíše posměch nežli obdiv. Brzy se ale ukázalo, že oba dva měli geniální inspiraci – Lazaridis se trefil do budoucnosti smartphonů, Balsillie, který má na starost finanční otázky, zase správně vsadil na Spojené státy.

BlackBerry se svojí značnou velikostí a zabudovanou klávesnicí bylo od počátku kombinací mobilu a e-mailu, což v době, kdy mobil byl přece jenom zejména pro telefonování, bylo poněkud nečekané. A sázka na Američany a jejich malou ochotu kupovat a pravidelně obměňovat digitální hračky podle okamžité módy byla vynikajícím marketingovým tahem. První modely se vzhledově příliš neodlišovaly, na jinou barvu než černou se čekalo několik let. A jelikož od samého počátku si BlackBerry kupovali zejména profesionálové, kterým nezáleželo na tom, že přístroje zrovna nepatří mezi držáky, bylo o úspěch postaráno. 

Od chvíle, kdy se BlackBerry pustilo do světa, zažívalo jen úspěchy. V roce 2006 mu patřilo 7 procent světového trhu smartphonů a toto číslo každoročně stoupá – následující roky dosáhly na 10, 17 a 20 procent. Konkurence v podobě firmy Nokia naopak ztrácí – 49, 49, 44 a 41 procent. Úspěch má samozřejmě Apple s iPhonem, ale i tato čísla jsou v porovnání s BlackBerry zatím nízká – 3, 8 a 11 procent.

V samotných Spojených státech je tomu jinak. Tam má Research in Motion skutečně gigantický náskok a patří mu 56 procent trhu. Když si uvědomíme, že je to trh dosahující 12 miliard dolarů ročně, nejedná se zrovna o drobné. Navíc nejnovější údaje mluví o tom, že nejprodávanější smartphone ve Spojených státech není iPhone, ale BlackBerry Curve. Za část úspěchu zcela rozhodně může otevřenost všech poskytovatelů. Místo urputného trvání na exkluzivitě Research in Motion ochotně upravuje svých sedm modelů podle přání jednotlivých poskytovatelů, takže kdo BlackBerry opravdu chce, může si jej pořídit bez ohledu na to, s kým má podepsanou smlouvu.

Mateřská firma si proto bere vzor z Applu a od roku 2008 nasazuje masivní reklamní kampaně, které míří i na samotné zákazníky. Vyplácí se to, v posledním čtvrtletí přichází 80 procent obratu od jednotlivců. Když k tomu přidáme prezidenta Obamu, kterého opakovaně vyfotografovali s BlackBerry v ruce, bylo jasné, že to alespoň na nějakou dobu bude ten nejzajímavější smartphone americké mládeže. Zároveň si Research in Motion začíná uvědomovat, že budoucnost nebude v hardwaru, ale v aplikacích. A tady má Apple neuvěřitelný náskok, poslední nabídka se pohybuje někde kolem 65 tisíc aplikací. I když solidní procenta z nich patří mezi aplikace spíše kuriózní nežli užitečné, pouhé dva tisíce aplikací, které nabízí Research in Motion, je proti tomu spíše špatným žertem nežli vážně míněnou snahou.

Tak úplně nespí ani konkurence. Skomírající Palm sází poslední kalhoty na svůj Pre, který sice od začátku trpí spoluprácí s nevalným poskytovatelem Sprint, ale od příštího roku bude kopat ve stáji Verizon. Google začíná využívat své bezedné kapsy a snaží se razantně vylepšit svůj operační systém Android. Dva přístroje by během příštího měsíce měla představit Motorola, pro kterou je to poslední možnost k přežití. O vlastních smartphonech mluví Dell i Acer.  


15. 9. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Rádio Svobodná Evropa žaluje Trumpovu administrativu kvůli ukončení dotací

USA ukončily dotace pro rádio Svobodná Evropa. To nyní podalo žalobu, podle které jde o rozpor s federálními zákony...

 

O2 vyřadilo kanál Rebel ze základního tarifu O2TV/Oneplay

Po dvou týdnech od spuštění sklízí platforma Oneplay hlavně negativní komentáře. Uživatelé si všimli, že základního...

 

Jak nejlépe zálohovat fotky a videa z Vánoc?

Vánoce jsou plné nezapomenutelných okamžiků. Podívejte se, jak snadno a bezpečně zálohovat ve vašem zařízení nebo...

Nejčtenější články

Vše, co potřebujete vědět o nové Magenta TV s Netflixem

 

T-Mobile nově nabízí Netflix jako součást vybraných tarifů. Sepsali jsme pro vás všechny důležité informace, které k...

Magenta TV s Netflixem vs Oneplay – srovnání nových IPTV tarifů

 

O2 v březnu představilo novou platformu Oneplay. Nyní aktualizoval svou Magenta TV i T-Mobile. Obě služby jsme pro...

T-Mobile rozdává Netflix Premium zdarma

 

Chcete získat Netflix zdarma? U T-Mobilu ho získáte ve verzi Premium jako dárek při pořízení nové Magenta TV.