Úvod > Články > Facebook a Twitter: živná půda pro komerci a reklamu

Facebook a Twitter: živná půda pro komerci a reklamu

Jakmile se nějaký projekt stane úspěšným a navštěvovaným, pak začne být zajímavý pro zadavatele reklamy. Facebook je stále populárnější a dle průzkumů jej navštěvuje na 350 milionů uživatelů z celého světa. Kouzlo komunitní sítě se tak může snadno pod tíží reklam rozpadnout na kusy.

Aniž bychom si cokoli nalhávali, sociální komunitní sítě jsou dnes naprostou jedničkou v oblasti mezilidské komunikace na internetu. Alespoň v soukromé sféře ustupují e-maily a instant messaging do ústraní a lidé více komunikují přes Facebook a Twitter. Důvody jsou různé, hlavně jde o společenskou náladu, kde se traduje, že „fejs je kůl“ a lidé se vzájemně nabádají, aby se registrovali a začali na komunitních sítích žít. Těchto událostí si stejně dobře povšimli marketingoví a reklamní poradci, kteří nenechají komunitní sítě spát a jde pro ně o nový prostor pro jejich aktivity. 

Oblíbenost komunitních sítí prudce roste

Z průzkumu, který zpracovala internetová reklamní agentura RobertNemec.com, vyplynulo, že 71 % Čechů využívá Facebook častěji než před půl rokem. V porovnání s předchozím měsícem to je pak 33 %, kdežto 7 % chodí na Facebook méně (zbytek chodí stejně). Inicializací tohoto výzkumu byl fakt, že v anketách řada uživatelů vypovědělo, že se chystají v brzké době svůj účet na Facebooku zrušit. „Náš výzkum ale prokázal, že návštěvnost Facebooku z České republiky naopak stále stoupá.”  Twitter má českých uživatelů méně, ale lidé jej naopak často využívají jako náhradu RSS čtečky. 

Twitter je prošpikován reklamou více 

Největším hitem současné propagace na Twitteru je spojení inzerentů s tzv. influencers - lidé v marketingové terminologii označovaní za názorové vůdce. V kontextu mikroblogovacích služeb a sociálních sítí na internetu jde o nejpopulárnější uživatele (resp. uživatele s největším množstvím přátel či followerů). Follower je člověk, který sleduje váš profil na Twitteru a na jeho profilu se mu zobrazují vaše tweety. Máte-li na Twitteru mnoho přátel, pak jste pro inzerenty atraktivní. V České republice nebývale populární Facebook veškerou placenou reklamu do statusů či uživatelských profilů zakazuje. Mluvčí Facebooku Brandon McCormick to potvrzuje: "Jakákoliv reklama narušuje autenticitu stránek." 

Veškeré marketingové aktivity se musí odehrávat mimo Facebook. Znamená to, že nesmíte uživatele lákat na zařazení do soutěží na základě jejich aktivity na Facebooku - změny obsahu ve statusu, nahrání fotografií nebo obyčejné tagování. Například kampaň nábytkářského kolosu IKEA, která vhodně využila Facebook k propagaci své nové prodejny, by již pravidlům Facebooku odporovala. Na Facebooku byl vytvořen profil manažera nové prodejny v Malmö a během dvou týdnů na něj firma přidala 12 fotografií předváděných interiérů. Pokud se někomu líbil nějaký předmět z vystavených fotografií a otagoval jej (označil na fotce svým jménem), získal vybraný kus nábytku zdarma.

Je to vážně otravné 

Pokud si na reklamy nepotrpíte, pak si řeknete stejně jako já, že je to nepříjemné a otravné. Osobně jsem přešel na QIP, protože mě klasické ICQ reklamy štvaly, na Gmail kvůli tomu, že neobsahuje bannery s reklamou. A také na další alternativy. Alternativ ke komunitním sítím moc není. Možná zrušit účty a jednou provždy tento virtuální svět opustit. Druhá strana mince je taková, že i provozovatelé těchto služeb musí z něčeho žít. Reklama na Facebooku je zatím snesitelná a nijak neobtěžuje. To, jak dlouho tento stav vydrží, je ve hvězdách. 

Závěrem 

Facebook a Twitter zažívá reklamní boom a myslím, že se ještě dočkáme vývoje. Dokud nebudou po přihlášení vyskakovat flash animace přes celou obrazovku, a dokud okraje oken nelemují desítky bannerů, pak jde přítomnost reklamy v těchto sítích unést.

16. 12. 2009

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.