Jakmile se nějaký projekt stane úspěšným a navštěvovaným, pak začne být zajímavý pro zadavatele reklamy. Facebook je stále populárnější a dle průzkumů jej navštěvuje na 350 milionů uživatelů z celého světa. Kouzlo komunitní sítě se tak může snadno pod tíží reklam rozpadnout na kusy.
Aniž bychom si cokoli nalhávali, sociální komunitní sítě jsou dnes naprostou jedničkou v oblasti mezilidské komunikace na internetu. Alespoň v soukromé sféře ustupují e-maily a instant messaging do ústraní a lidé více komunikují přes Facebook a Twitter. Důvody jsou různé, hlavně jde o společenskou náladu, kde se traduje, že „fejs je kůl“ a lidé se vzájemně nabádají, aby se registrovali a začali na komunitních sítích žít. Těchto událostí si stejně dobře povšimli marketingoví a reklamní poradci, kteří nenechají komunitní sítě spát a jde pro ně o nový prostor pro jejich aktivity.
Z průzkumu, který zpracovala internetová reklamní agentura RobertNemec.com, vyplynulo, že 71 % Čechů využívá Facebook častěji než před půl rokem. V porovnání s předchozím měsícem to je pak 33 %, kdežto 7 % chodí na Facebook méně (zbytek chodí stejně). Inicializací tohoto výzkumu byl fakt, že v anketách řada uživatelů vypovědělo, že se chystají v brzké době svůj účet na Facebooku zrušit. „Náš výzkum ale prokázal, že návštěvnost Facebooku z České republiky naopak stále stoupá.” Twitter má českých uživatelů méně, ale lidé jej naopak často využívají jako náhradu RSS čtečky.
Největším hitem současné propagace na Twitteru je spojení inzerentů s tzv. influencers - lidé v marketingové terminologii označovaní za názorové vůdce. V kontextu mikroblogovacích služeb a sociálních sítí na internetu jde o nejpopulárnější uživatele (resp. uživatele s největším množstvím přátel či followerů). Follower je člověk, který sleduje váš profil na Twitteru a na jeho profilu se mu zobrazují vaše tweety. Máte-li na Twitteru mnoho přátel, pak jste pro inzerenty atraktivní. V České republice nebývale populární Facebook veškerou placenou reklamu do statusů či uživatelských profilů zakazuje. Mluvčí Facebooku Brandon McCormick to potvrzuje: "Jakákoliv reklama narušuje autenticitu stránek."
Veškeré marketingové aktivity se musí odehrávat mimo Facebook. Znamená to, že nesmíte uživatele lákat na zařazení do soutěží na základě jejich aktivity na Facebooku - změny obsahu ve statusu, nahrání fotografií nebo obyčejné tagování. Například kampaň nábytkářského kolosu IKEA, která vhodně využila Facebook k propagaci své nové prodejny, by již pravidlům Facebooku odporovala. Na Facebooku byl vytvořen profil manažera nové prodejny v Malmö a během dvou týdnů na něj firma přidala 12 fotografií předváděných interiérů. Pokud se někomu líbil nějaký předmět z vystavených fotografií a otagoval jej (označil na fotce svým jménem), získal vybraný kus nábytku zdarma.
Pokud si na reklamy nepotrpíte, pak si řeknete stejně jako já, že je to nepříjemné a otravné. Osobně jsem přešel na QIP, protože mě klasické ICQ reklamy štvaly, na Gmail kvůli tomu, že neobsahuje bannery s reklamou. A také na další alternativy. Alternativ ke komunitním sítím moc není. Možná zrušit účty a jednou provždy tento virtuální svět opustit. Druhá strana mince je taková, že i provozovatelé těchto služeb musí z něčeho žít. Reklama na Facebooku je zatím snesitelná a nijak neobtěžuje. To, jak dlouho tento stav vydrží, je ve hvězdách.
Facebook a Twitter zažívá reklamní boom a myslím, že se ještě dočkáme vývoje. Dokud nebudou po přihlášení vyskakovat flash animace přes celou obrazovku, a dokud okraje oken nelemují desítky bannerů, pak jde přítomnost reklamy v těchto sítích unést.
16. 12. 2009
Autor: David Procházka
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
T-Mobile přestavil novou nabídku MAGENTA TV, na kterou postupně přejdou i stávající zákazníci. Zjednodušil také...
Fotbaloví fanoušci se mají na co těšit. Startuje Liga mistrů UEFA, Evropská liga a Evropská konferenční liga a...
O2 představilo novou chytrou televizi s předinstalovanou aplikací O2 TV a vlastním tlačítkem na ovladači. Až do...