Úvod > Články > E-booky začínají brzdit

E-booky začínají brzdit

Ještě nedávno se zdálo být jasné, že se elektronické čtečky po dlouhých letech nesplněných slibů a očekávání konečně rozjely naplno. Amazon se svým Kindlem skutečně udělal díru do světa a probudila se i konkurence - slibující několik svých verzí stále populárnějších e-booků.

Teď ale řada nakladatelství začala brzdit. Nakladatelství Simon & Schuster oznámilo, že digitální verze více než třiceti knih, které budou vydány v prvním pololetí příštího roku, se objeví nejméně o čtyři měsíce po vydání tištěné verze. Firma HarperCollins ohlásila, že každý měsíc pozdrží digitální vydání nejméně 10 knih, skupina Hachette Book Group USA zpozdí značný počet digitálních vydání.

Jak je tomu v podobných případech zvykem, jedná se o peníze. Firmy jako Amazon.com nebo Barnes & Noble nasazují u nových knih cenu 9,99 dolaru, což je pro nakladatelství údajně cena příliš nízká. Pro knihu, která v digitální verzi nemá prakticky žádné náklady, je to sice poněkud přehnané tvrzení, ale nakladatelství si brání vlastní píseček. Podle Carolyn Reidové, CEO nakladatelsví Simon & Schuster, prodej digitálních verzí knih kanibalizuje prodej mnohem dražších verzí (což samozřejmě platí jen do doby, než se kniha objeví v paperbackovém vydání). Reidová dokonce tvrdí, že většina majitelů e-booků velice ráda čte a nakladatelství tak ztrácí příjmy. 

Současně ale přiznává, že digitální verze pomáhají zvyšovat prodej starších knih, neboť pokud se někomu zalíbí novinka, rád si pohodlně stáhne další knihy stejného autora. To sice šlo dříve také, ale znamenalo to expedici do knihkupectví, kde navíc jen málokdy měli na skladě více než jednu starší knihu.

Tuto situaci nezměnila ani existence internetového giganta Amazon.com, který si sice na prodeji knih vystavěl jméno a reputaci, ale knižní politiku dělá stále stejnou – inzeruje sice milióny knih, důkladná prohlídka ale ukáže, že většina z nich nikdy nebyla na skladě a pokud knihu vůbec mají, tak jeden výtisk. U bestsellerů tomu tak samozřejmě není, ale to není případ dokupování starých knih.

Digitální verze knih přitom byly stále více a více úspěšné. Jejich prodej se příblížil čtyřem procentům všech prodaných knih, v případě některých posledních bestsellerů, vydaných současně v digitální i tištěné podobě, již dokonce přesáhl pět procent.

Řada nejvíce očekávaných knih předvánočního trhu se tak dočká digitální verze až někdy kolem března příštího roku. Zatímco klasická nakladatelství si mnou ruce v očekávání větších příjmů, Andrew Herdener, mluvčí firmy Amazon, varuje před tím, že čtenáři, kteří nemohou dostat vytouženou knihu ve formátu, který chtějí, mohou jednoduše sáhnout po knize jiné.

A aby to digitální verze knih měly ještě složitější, hned dva výrobci nových e-booků oznámili, že nové verze do Vánoc prostě nestihnou. Prodejny sice nabízejí, že každému kupujícímu dají vánočně vyzdobený dárkový certifikát, který se prý bude dobře vyjímat pod stromečkem, ale to je jen značně pokulhávající východisko. A tak jen Amazon úspěšně prodává svých několik verzí oblíbeného Kindlu. Bez problémů a z dobře zásobených skladů.

23. 12. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Sportovní speciál 2024: Kde sledovat Olympijské hry v Paříži

Olympijské hry v Paříži se blíží a fanoušci se mohou těšit na tisíce hodin živého vysílání. Kde přenosy sledovat?

 

HBO Max končí, nahradila ho služba Max

Platformu HBO Max v Česku a na Slovensku nahradila nová služba Max. Nabídne více filmů a seriálů i lepší kvalitu...

 

Vodafone TV nabídne v rámci předplatného streamovací službu prima+

Vodafone TV rozšířila nabídku tarifů o novou Vodafone TV+, součástí které bude i předplatné videoslužby prima+ PREMIUM.

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...