O výhodách a možnostech tohoto kancelářského balíku bylo napsáno mnohé. V Německu jeho podíl na trhu představuje asi 21% a sám Microsoft jej považuje za vážnou konkurenci. Čím si ale kancelářský balík škodí a v čem zaostává za řešeními od konkurence? I na to se pokusíme najít odpověď v následujícím článku.
Podle nedávného průzkumu v Německu je OpenOffice.org nainstalovaný asi na 21% počítačů s operačním systémem Windows. Data byla získána na základě analýzy nainstalovaných fontů v počítači. Každý kancelářský balík s sebou přináší určitou sadu fontů, které jsou pro něj typické. A právě ty se staly předmětem zkoumání. Lze očekávat, že celkové číslo by mohlo být až někde kolem 23-25%, připočteme-li uživatele dalších operačních systémů (Mac OS a Linux), na kterých bude procentuální zastoupení otevřeného kancelářského balíku podstatně vyšší.
Vzhledem k tradičnímu českému zájmu o open source řešení bude mít u nás OpenOffice tržní podíl zřejmě mezi 25-30%, což je již poměrně velké číslo. Toho se začíná obávat i Microsoft. A to, že se již nejedná o žádného otloukánka, dokumentuje i spolupráce Microsoftu se Sun na doplňcích pro MS Office zajišťujících kompatibilitu s OpenOffice.org 3.x.
Přesto si OpenOffice.org neodpustí několik nedokonalostí, které by se mohly zdát běžnému uživateli snadno odstranitelné až triviální. I přesto však užívání balíku právě tyto chyby dosti ovlivňují i znepříjemňují. Pojďme se na některé z nich podívat podrobněji.Absence nástroje, který by konkuroval MS Outlook, je považována za jeden z největších hendikepů balíčku. Lidé v kanceláři obvykle potřebují používat kalendář, spravovat kontakty a psát e-maily. A to jim OpenOffice.org nenabízí. Existuje přitom Mozilla Thunderbird s pluginem Lightning, který by byl pro drtivou většinu uživatelů dostatečnou alternativou.
Ale sama Mozilla zatím nezvládá přímou integraci kalendáře do svého poštovního klienta - a tím snižuje svoji atraktivitu pro OpenOffice.org. Problémem by byla zřejmě i otázka financování či podpory ze strany výrobců. Poměrně velké množství různých derivátů kancelářského balíku tyto dvě služby spojuje. Chybí jim však reklama, lepší marketing nebo často obsahují starší verze jednoho či druhého balíku.
Na první pohled je tento nedostatek snadno řešitelný, ale podle všeho se integrace obou projektů zatím nechystá, což je škoda jak pro uživatele, tak především pro oba nástroje, které snižují svůj potenciál hlavně v komerční sféře.Osobně mám pocit, že zde není v prvé řadě problém technologie (tedy že by to téměř nešlo) nebo licencí či peněz, ale především v tom, že vývojáři věnují pozornost především běhovým a funkčním prvkům. Nemyslím, že by to bylo špatně, ale změny vzhledu by si své příznivce také našly.
16. 2. 2010
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Fotbaloví fanoušci se mají na co těšit. Startuje Liga mistrů UEFA, Evropská liga a Evropská konferenční liga a...
Operátoři O2, T-Mobile a Vodafone podpoří své zákazníky v této nelehké situaci. Nabízí své služby zdarma, aby mohli...
Prohlížeč Google Chrom nabídne uživatelům nové funkce založené na umělé inteligenci, které výrazně usnadní...