Úvod > Články > Velký bratr Amazon

Velký bratr Amazon

Společnost Amazon si z nedávné ostudy, kdy tajně řadě majitelů čtečky Kindle vymazala některé legálně zakoupené knihy, zřejmě nevzala žádné ponaučení. Netrvalo dlouho a je tady další kontraverze.

Tváří v tvář konkurenci v podobě iPadu se Amazon snaží bodovat neustálým přidáváním funkcí, které by z jednoúčelové periférie udělaly něco navíc. Poslední softwarový upgrade ale šel až moc daleko.

Čtenáři klasických knih (byť to ve Spojených státech platí výrazně více nežli v české kotlině) občas do knih vpisují poznámky nebo si zajímavé partie podtrhávají. Kindle, stejně jako každý jiný ebook, to v digitální podobě umožňuje také. Kdo to ale udělá u dnešního Kindlu, bude se muset smířit s tím, že informace poputuje na firemní server, kde ho mágové použijí pro novou aplikaci nazvanou „Popular Highlights“.

Tato funkce může být pro někoho zajímavá, pokud ovšem nezbytně potřebuje vědět, z které knihy si lidé nejvíce podtrhávají nebo která je nejpodtrhávanější část ze všech knih prodávaných firmou Amazon. I když tyto informace nelze nějak propojit s jménem či adresou jednotlivých čtenářů, přesto jak zákazníci, tak experti na internetové soukromí křičí Faul.

Pravdou je, že co a jak čteme, je naše soukromá věc. Podtrhávání si sice můžeme na novém softwaru zrušit, značná část majitelů Kindlu o tom ale ani neví, protože změna se na upgradované verzi objevila bez jakéhokoliv varování.

Amazon se dušuje, že o žádné zneužívání osobních dat nejde a že se v podstatě jedná o podobnou funkci, jako je běžná informace o tom, že „zákazník, který si koupil věc A, si koupil také věci B a C“, se kterou se můžeme setkat na každé stránce nákupního portálu Amazon.com. V obou případech se prý jedná jen o zdůraznění toho, co je populární.

Z nové funkce je sice možné uniknout, ale zároveň zrušíme také automatické zálohování podtržených částí a vlastních poznámek. A to je pro některé nadšence, kteří mají doma několik Kindlů, nepřijatelné. Pokud totiž dotyčný přístroj selže, budou poznámky navždy ztraceny. Navíc v tomto případě není možná synchronizace mezi dvěma ebooky.

Po dlouhou historii byly údaje o tom, co Američané čtou, součástí ústavou zaručené ochrany soukromí. Teprve zákon Patriot Act, přijatý v době šílenství po 9/11, dal federálním vyšetřovatelům přístup k záznamům veřejných knihoven. Akce firmy Amazon ale vyvrací představu o tom, že i v digitálním světě platí, že co čtu, do toho nikomu nic není. Navíc pokud se vyšetřující orgány budou opravdu snažit, mohou Amazon přinutit nejen k přístupu k databázi, ale také k propojení uložených údajů se jmény čtenářů. Totéž platí i pro právníky v civilních sporech a takový zatržený paragraf erotické knížky se v rozvodovém boji může proklatě hodit.

A tak se zdá, že Amazon opět šlápl vedle a svoji pověst Velkého Bratra nijak nevylepšil.

Ohrozí iPad Kindle?

Firma Amazon, která postavila na nohy zkomírající trh s ebooky a během posledních několika let dominovala se svojí čtečkou Kindle, začíná pociťovat první nebezpečí. Prodej iPadu se totiž přes předpoklady škarohlídů mluvících o nablýskané, nicméně zbytečné hračce, dostal během pár týdnů přes milión a účetní Amazonu začínají mít obavy.

Na straně Kindlu je především jeho cena, která je u základní verze oproti iPadu (také u základní verze) poloviční. S vyšší cenou iPadu ale přichází mnohem víc funkcí - od mimořádně povedeného barevného displeje až po hry, přehrávání videa a přístup k internetu.

Většina odhadů se v době, která uplynula od chvíle, kdy Steve Jobs iPad představil a kdy se přístroj skutečně objevil v obchodech, mluvila spíše o drobných otřesech nežli o zemětřesení. Nových přístrojů se ale prodalo mnohem víc, než doufali i největší optimisté Applu, firma nestačila vyrábět a k prvnímu půlmiliónu se iPad propracovat rychlostí blesku.

Litovat ale Amazon nemusíme ani v případě, kdy iPad zašlape Kindle do prachu zapomnění. Amazon totiž stejně vydělává víc na knihách prodávaných v elektronické formě nežli na samotném ebooku. A jelikož Amazon nabízí i knihy ve formátu, který rozpozná Apple, má o odbyt (a tedy zisky) postaráno.

Apple ovšem může rovnováhu výrazně změnit a naklonit komerční štěstí vlastním směrem: pro začátek je totiž možné dostat se na stránky iBookstore a Kindle Service stejným způsobem, tj. kliknout na aplikační ikonku. Apple ale může přístup k vlastnímu obchodu zjednodušit nebo knihy mnohem více na displeji propagovat. 

Další z možností by bylo i podepsání exkluzivních smluv s řadou nakladatelství, takže některé trháky bychom v digitální podobě prostě nedostali na ničem jiném než na iPadu. Jelikož vztah Amazonu k nakladatelstvím je v poslední době díky tomu, že Amazon urputně trvá na ceně 9,99 dolarů za novinku, dost napjatý, agresivní útok Applu by mohl mít úspěch.

Apple už první knihy začal prodávat za 14,99, což nakladatelství mimořádně těší, a svým zákazníkům slibuje, že stejnou knihu jinde levněji nedostanou. To už je od exkluzivní smlouvy jen krok, protože pokud Amazon na ceně pod 10 dolarů bude trvat, musí buď některé knihy přestat prodávat nebo finanční rozdíl spolknout.

Amazon nikdy nepřiznal, kolik Kindlů vlastně prodal. Většina odhadů se pohybuje někde kolem tří miliónů za celé období od roku 2007, kdy se první Kindle na stránkách firmy Amazon objevil. Pokud bude zájem o iPad pokračovat stejným způsobem, jako vidíme za prvních několik měsíců, může se přes tento počet iPad dostat koncem tohoto roku.

Pravdou je, že pár výhod je na straně Kindlu. Pokud vynecháme cenu, tak je čtečka o něco lehčí, má výrazně delší výdrž baterií a nemusí mít k připojení k prodeji knih připojení pomocí Wi-Fi (což u dražších modelů iPadu odpadá). Na druhé straně ale bude bodovat větší (9,7 palce oproti 6 palcům i Kindlu) a hlavně barevný displej.

Někteří experti očekávají, že iPad signalizuje výrazný přesun od statických digitálních knih a časopisů ke skutečně multimediálním zážitkům. Právě tady by iPad, což je opravdový multimediální tablet, měl nad jednoúčelovou čtečkou obrovský náskok. Na otázku, jestli Amazon plánuje podobnou digitální hračku, ale mluvčí firmy odmítá odpovědět.

19. 5. 2010

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...