Úvod > Články > Office 2010 úspěch zatím neslaví

Office 2010 úspěch zatím neslaví

Microsoft si od vydání každého tzv. velkého produktu hodně slibuje. Office 2010 neměly být výjimkou, ale jak se ukazuje, inovovaná sada kancelářských programů se alespoň prozatím prodává poměrně špatně. Může si za to Microsoft sám? Nenabízí nová sada zajímavé funkce? Podívejme se na hlavní důvody neúspěchu.

Ač je to již dva měsíce, co byla tato sada uvedena na světový trh, český zákazník se s ní asi jen tak nepotká. Důvodem je, že v ČR existuje pouze lokalizovaná betaverze, finální produkt bude uvolněn pro český trh v září 2010. Je zřejmé, že anglickou verzi si zákazníci do svých kanceláří nebo domácností kupovat nebudou. Jak je ale zvykem, na výměnných sítích se již delší čas nacházejí nejrůznější buildy české verze, které ale nemusí být stabilní a patrně nebudou fungovat navždy. 

Co je v Office 2010 nového

Když se podíváte na sadu Office 2010 komplexně, když si vyzkoušíte proklikat nabídky, projít ribbon karty a pokud jste používali Office 2007, pak budete konstatovat, že se nezměnilo skoro vůbec nic. Toť první pohled běžného uživatele. Oko vnímavého uživatele ale pozná, že celkově je Office 2010 daleko rychlejší a má pohotovější reakce. Zrychlení je opravdu znát na každém kroku, resp. u každého kliku. Pro ty z vás, pro které je Outlook denním chlebem, je zásadní informace, že pás karet ribbon pronikl nejen do nabídky nového e-mailu (jako v Office 2007), ale je také součástí hlavního okna e-mailového klienta.

Další zásadnější změnou je integrace režimu Backstage. Režim Backstage vyvolaný barevným tlačítkem Office ve formě samostatné záložky nabízí funkce, které byli uživatelé Office 2007 zvyklí hledat pod kruhovým tlačítkem (tzv. zlatým okem) v levém horním rohu obrazovky. Uživatelé starších Office pak v tomto režimu naleznou zejména funkce z nabídky Soubor. Další změny se odehrávají v nabídkách a doplněných funkcí. Jde například o živý náhled, dokonalejší propojení s produktem Microsoft Sharepoint apod. Celkově působí nová sada Office uhlazeným a úplným dojmem. Přidává také možnost on-line editace dokumentů, čímž se Microsoft snaží dohnat Google Docs.

Sociální sítě vedou

Nedávno proběhla médii informace, že Facebook má již 500 milionů uživatelů, Twitter je na tom hůře, ale i tak je zřejmé, že sociální sítě využívá více než desetina světové populace. Zvláště, když si uvědomíme, kolik lidí na světě nemá počítač, přístup na internet a žije v podmínkách, kde na podobné sociální sítě není ani pomyšlení. V civilizovaném světě pak bude tento poměr ještě mnohem vyšší. Microsoft si tento fakt uvědomuje a do Outlooku 2010 přidává podporu právě nejpoužívanějších sociálních sítí. Podpora se sice chová jen jako RSS čtečka, ale i to stačí. Uživatelé tak mohou prohlížet informace o přátelích a jejich statusech, ale nemohou aktualizovat svůj vlastní status nebo upravovat profil či přidávat fotografie a videa.

Úspěch se zatím nekoná

Podle analytiků se nový Office prodává o poznání hůře, než tomu bylo u předchozí verze. Dle zprávy skupiny NPD se Office 2010 poměrně dobře prodával pouze první dva týdny, poté se ovšem jeho prodeje razantně propadly, takže je ve výsledku méně úspěšný než Office 2007. Podle analýz jde o špatné načasování uvedení produktu na trh. Office 2010 se totiž neobjevily ve stejné době, kdy spatřil světlo světa Windows 7 – zde je tedy dle analytiků onen zakopaný pes. Důvody ale mohou být i jiné. Řada firem totiž volí bezplatné alternativy, jako je OpenOffice.org. Tyto firmy přecházejí na bezplatné formy softwaru komplexně. Jsou ale společnosti, které jsou na Microsoftu závislé i v důsledku propojení s dalšími aplikacemi.

V těchto případech ale není důvod provádět upgrade přílišně často. Firmy většinou nekupují software samostatně, ale pořizují nové verze zároveň s obnovou IT techniky ve firmě. A vzhledem ke krizi se nyní do velkých investic žádná společnost příliš nehrne a spíše udržuje techniku pomocí upgrade hardwaru. Svou roli sehrává také fakt, že technologické inovace zahrnuté v nové verzi Office jsou pro většinu zákazníků nepodstatné. Microsoft si za prodejní neúspěchy může tak trochu i sám, neboť vypustil Office 2010 na trh, ale nedodal k němu skutečně viditelnou reklamní kampaň. Ta se dost možná objeví až na podzim, kdy dojde k uvedení lokálních verzí produktu.

Závěrem

Office 2010 je v prodeji, česká verze je takříkajíc na spadnutí, ale zejména kvůli tichosti uvedení a možná i cenové politice nemá Microsoft co slavit. Tak jako tak jde o hodnotného nástupce starší verze, který rozhodně nekazí pověst oblíbené edici kancelářského softwaru. Na prodejní úspěchy v ČR si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat. 

28. 7. 2010

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.