Firma Amazon prolomila symbolickou bariéru ohledně prodeje e-knih vůči papírovým.
Amazon.com, mezinárodní internetový velkoprodejce knih, před několika dny oznámil, že jeho prodeje elektronických knih (ve druhém čtvrtletí tohoto roku) svým kusovým objemem předstihly prodeje papírových knih s pevnými vazbami. Konkrétně na 100 Amazonem prodaných vázaných knih (hardcover) v dotyčném období připadlo 143 prodaných e-knih (a to včetně těch vázaných knih, ke kterým neexistují digitální verze).
Jakkoliv se vázaných knih prodává v průměru mnohem méně než levnějších knih brožovaných (paperbacků), tento symbolický milník nelze podceňovat. Statistická data navíc ukazují, že se prodeje e-knih v rámci velkoobchodu Amazon dále významně zvedají. To vše může přispět k vyvrácení dosud převládající představy, že pomocí vydávání děl v digitální podobě nelze na internetu vydělat peníze.
První, i když krátkodobý, signál o významném podílu e-knih na zákaznické poptávce zaznamenala tato firma již během posledních Vánoc. 14. prosince 2009 se na serverech Amazonu mělo "odbavit" do celého světa 9,5 milionu digitálních položek, což bylo údajně víc, než kolik se prodalo tento den tamtéž všech papírových knih dohromady. Podrobná čísla o prodejích e-knih v průběhu Vánoc však Amazon nezveřejnil.
Během června tohoto roku však už na 100 prodaných vázaných knih údajně připadlo u Amazonu dokoce 180 prodaných e-knih. Pokud srovnáme čísla z celého prvního pololetí tohoto roku se stejným obdobím roku loňského, Amazon prodává letos 3x více knih v digitální podobě než v odpovídajícím období loni. Prodej a distribuce těchto e-knih se uskutečňuje zejména prostřednictvím speciálních proprietárních čteček Amazonu - Kindle. Amazon pro tuto platformu nabízí celkem 630 tisíc placených titulů, tedy děl, opatřených autorskými právy, a dalších 1,8 milionů knih je k dispozici zdarma. Prodeje samotných čteček Kindle se letos oproti loňsku také zhruba ztrojnásobily. E-knihy z produkce Amazonu však lze číst díky příslušným softwarovým prohlížečům také na PC, na počítačích Mac nebo na různých mobilních platformách (iPhone, iPad, BlackBerry, OS Android). A také si je tam lze zálohovat, čili o ně rozbitím nebo ztracením čtečky nemusíme přijít.
Finanční výsledky ohledně e-knih však zatím nebyly tak pozitivní jako jejich počty. Zejména ne tehdy, když se sečetla čísla u všech velkoobchodníků s knihami v USA. "Americké" příjmy z prodeje e-knih tak v r. 2009 činily méně než 1 % z celkového obratu tamního knižního trhu. Letošní výsledky a trendy v oblasti e-knih, nejen u firmy Amazon, jsou však zatím velmi povzbudivé. Amazonu sekunduje zejména vydavatelství a obchod Barnes and Noble (včetně serveru BN.com) s vlastní čtečkou Nook. Je pravděpodobné, že prodejní výsledky za celý tento rok již budou pro e-knihy na americkém knižním trhu percentuálně významnější - jejich podíl na finančním obratu může nakonec činit něco kolem 2-3%. Za první čtvrtletí tohoto roku se v USA prodaly velkoobchodním způsobem e-knihy v ceně 91 milionů dolarů, což je více než za první pololetí loňského roku (celkový obrat 63,4 milionů dolarů) !
E-knihy jsou v rámci finančních bilancí handicapovány zejména svojí podstatně nižší cenou. Zatímco průměrná cena vázané knihy, kterou Amazon prodává, činí asi 26 USD, naprostá většina e-knih stojí méně než 10 USD. Tento fakt je patrně spojen i s tím, že samotné čtečky zatím nejsou zrovna nejlevnějším kusem hardwaru - různé typy čteček Kindle lze sehnat v cenách od 4 do 7 tisíců korun. Významný internetový publicista Seth Godin proto radí vyvinout levnou a funkčně velmi minimalistickou čtečku bez zbytečných prvků, která by mohla stát kolem 50 USD (tisíc korun) a která by tak rozhodujícím způsobem konkurovala nejen iPadu, ale i všem dalším čtecím zařízením. Další variantou je zlepšit komfort a možnosti čtení e-knih na mobilních telefonech. Těch je mezi potenciálními čtenáři knih samozřejmě mnohem více. Cílem by mělo být dosáhnout počtu alespoň 20 milionů pravidelně platících zákazníků a jimi používaných čtecích zařízení. Na druhou stranu náklady na distribuci e-knih jsou relativně nízké, takže pro optimální obchodní model by se cena e-knih nemusela příliš zvyšovat.
Čtečky e-knih vybavené displejem z e-papíru, který je k očím i bateriím šetrnější než ostatní dnešní displeje, jsou zatím méně běžnými a vzhledem ke speciální funkci i poněkud dražšími přístroji. Poskytují dnes většinou jen černobílý statický obraz a podporují kromě chráněných a proprietárních formátů také řadu multimediálních formátů otevřených a volných. Klíčovými momenty v dalším šíření a zvyšování popularity čteček budou pravděpodobně: přechod k barevnému e-papíru, přidání schopnosti zobrazovat video a také dodávky čteček zdarma, např. v rámci bonusů u předplatného prestižních novin či časopisů.
Zdroj: zejména Wired
27. 7. 2010
Autor: Redakce ADSL.cz
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...