S blížícími se Vánocemi se jistě bude hodit každá koruna. Jednou z možností, jak si nepatrně přilepšit, je možnost prodeje nepotřebných věcí či vlastnoručních výrobků. V následujícím článku se na tuto problematiku podíváme podrobněji.

Asi každý má doma celou řadu věcí, které již k ničemu nepotřebuje, tuší, že ani potřebovat nebude, a přesto se jich nechce zbavit, neboť má dojem, že mají ještě nějakou cenu. A pokud jste právě v takové situaci, pak vám může přijít vhod následující článek. V něm si stručně představíme některé způsoby, jak se snadno zbavit nepotřebných věcí nebo předmětů, které jste sami vyrobili. Jistě tušíte, že první cestou může být nějaký bleší trh nebo podobná - fyzicky existující - činnost či instituce. My se ale zaměříme na takové možnosti, které bezprostředně souvisejí s internetem.

Vlastní e-shop

První možností, která někoho napadne, je založit si vlastní e-shop. Nedávno jsme se zmiňovali o službě Webnode, která vám takový e-shop umožní vytvořit zcela zdarma. Jistě se jedná o možné řešení, ale má celou řadu úskalí. Potřebujete mít živnostenský list, vést účetnictví, někdy také platit DPH a mnoho dalšího. Navíc získat potřebné množství návštěvníků není úkol úplně jednoduchý a levný.

Toto řešení se tedy nehodí na prodej tří vlastnoručně vyrobených triček nebo výbavy, která vám zbyla ze svatby. Na druhou stranu, pro ty, co se rozhodnou podnikat v nějaké oblasti více (vyrábí desítky předmětů nebo překupují zboží), nabízí e-shop poměrně velký komfort, správu objednávek nebo efektivní komunikaci se zákazníky. Pro malé objemy se ale zřejmě příliš nevyplatí.

Aukro

Asi nejznámějším českým aukčním serverem je Aukro. Jeho výhody pro obyvatele našeho geografického prostoru jsou zřejmé – český jazyk, přiměřené poplatky a v neposlední řadě také nevelké poštovné. Příjemné je také to, že si web poradí s korunami. Prodávat zde lze téměř cokoli a téměř za jakoukoli cenu. Existuje celá řada dražitelů, kteří Aukrem nahradili své dřívější e-shopy, protože za minimální poplatek dostanou veškerý servis i netriviální přísun potenciálních zákazníků.

Pokud hodláte prodávat nějakou běžnou věc, pak se jedná o asi nejlepší a nejperspektivnější řešení. K dispozici je jak aukce, tak možnost nastavení fixní ceny. Základem úspěchu pak je nejen schopnost zboží dobře popsat a nafotit, ale mít také dobrou reputaci. To je také jeden z mechanismů, které zajišťují, že se na Aukru pohybuje minimum podvodníků. Je ale potřeba zmínit, že čas od času se objeví nějaký prodávající, který nabízí například padělky známých značek, hlavně v oblasti módy a oblečení.

Nevýhodou je, že v podstatě není možné bez předchozích zkušeností odhadnout, jak se co bude prodávat. Celkově se ale jedná o službu poměrně konsolidovanou, poplatky jsou přiměřené a je zajištěn velký přísun případných kupujících.

Fler

Tato služba bude známá především ženám a je určena pro prodej zboží, které je rukodělné nebo umělecké. Nabízet je možné také kurzy, které se této tématiky týkají, případně materiál, který slouží pro podobně orientovanou činnost. Poplatky jsou nastaveny v poměrně rozumné výši (i když se může 11% jevit jako hodně) a stejně jako na Aukro je hradí jen prodejce. Zde se platí jen z prodaného (nikoli i vystaveného) zboží.

Pokud hodláte prodávat něco v oblasti rukodělné či umělecké, nabízí Fler komunitu, která na toto zboží reaguje, má zkušenosti a umí si vybírat. Zajímavý je také poměrně silný komunitní ráz služby. Prodávající i kupující si navzájem píši vzkazy a komentáře a mohu-li posoudit, většinou v poměrně přátelském duchu.

Fler je jedním z nejrychleji rostoucích českých webů a nabízí obchodování jak v korunách, tak také v eurech. Každý prodávající má navíc jakýsi vlastní prostor, který je možné označit za e-shop, kterým se může poměrně snadno prezentovat.

eBay

O službě eBay se zmíníme jen velice krátce, neboť obvykle není pro české prodávající příliš výhodná. Je to dáno především poplatkovou politikou, nutností platby přes PayPal nebo velkou konkurencí ze zámoří. Jen málo kdy máte šanci zde efektivně konkurovat prodávajícím, kteří mají výhodnější poštovné pro většinu kupujících. Na druhou stranu se jedná o službu, která může být poměrně přínosná a zajímavá pro kupující. Zde ho tak uvádíme spíše pro doplnění.

Listia

Z trochu jiného soudku je Listia. Jedná se o klasickou web 2.0 aplikaci, která nabízí aukci věcí, které již někdo nechce. Ty není možné nakupovat za peníze, ale pouze za kredity, které je možné získat buď prodejem věci vlastních, nebo pozváním přátel. Nikde se neplatí žádné poplatky, jen probíhá klasická aukce skrze kredity, kdo dá nejvíce, vyhrál. Rychlé, jednoduché a překvapivě zábavné.

Myslím, že vtip a tah na bránu dává aplikaci právě to, že si kredity nemůžete koupit za peníze, ale prostě jen za aktivitu. U nás se podobná služba vzhledem k cenám poštovného užije hůře než v USA, ale i tak stojí za podívání. Osobně tomuto projektu předpovídám poměrně slibnou budoucnost, neboť se jedná o pěknou ukázku toho, jak udělat nakupování zábavné a přitom se zbavíte věcí, které vy vlastně vůbec nechcete a získáte jiné, jež vám budou k užitku.

Bazary

Další cestou jsou samozřejmě nejrůznější internetové bazary. Smysl má používat především ty české. Těch je na internetu celá řada a většina z nich nabízí poměrně jednoduchý finanční model - základní vložení je zdarma, bonusové služby za poplatek. To, co se rozumí bonusovými službami, se často velmi různí - od vložení obrázku zboží až “předbíhání” konkurence.

Osobně bych bazary velmi obezřetně zvažoval. V dnešní době je stále více válcuje Aukro, které nabízí nesrovnatelně vyšší návštěvnost a šanci na to zboží dobře a rychle prodat. Chybí zde také fenomén typu Fleru; tedy služba s úzkou profilací a solidní návštěvností. Bazary zdá se postupně odcházejí do pozadí a myslím, že pro běžné prodeje se hodí stále méně.

Existují ale také světlé výjimky, jako je Mimibazar, určený pro maminky s malými dětmi, kterému se podařilo zachytit volné místo na trhu a nabídnout komunitní využití i zajímavý trh. Jedná se o pěknou ukázku toho, že když se o své uživatele staráte a nabídnete něco, čemu se moc webů nevěnuje - a děláte svoji práci originálně (při zvážení toho, že dětské zboží je z mnoha důvodů velice specifické), máte šanci i proti takovému kolosu, jakým je Aukro.

Závěrem

Možností, jak prodávat zboží, je celá řada a v článku jsme rozhodně nezmínili všechny bazary, aukční síně a podobné služby. Ostatně to ani nebylo cílem. Cílem bylo naznačit, jaké jsou možnosti zbavení se určitých předmětů, které již nepotřebujete. Zdá se, že z pohledu prodávajícího bude mít v současné době zřejmě jasně navrch Aukro před většinou konkurence. Sice s poplatky (i když většinou jen symbolickými), ale se servisem a návštěvností, které za to (zdá se) stojí.

Jen jako poznámku pod čarou je možné uvést data z Netmonitoru za měsíc říjen; Aukro má 226 tisíc reálných uživatelů; Sbazar 70, Bazoš 69 a Hyperinzerce necelých 40 tisíc. Je tedy zřejmé, že Aukro má větší návštěvnost, než všichni jeho hlavní tuzemští konkurenti dohromady. Ty se tak vyplatí využít maximálně u tematicky specifických prodejů - například těch, které se týkají věcí pro miminka či speciální elektroniky.

Naopak rukodělné výrobky a umělecké předměty vyrobené doma se lépe prodávají obecně na Fler. Na službu, jako je Listia, si budeme muset ještě chvíli v naší kotlině počkat. Jsem ale přesvědčen, že by slavila stejný úspěch, jako za oceánem.

17. 11. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.